PDA

View Full Version : Excells proteinpulver

edgen_ÖSD
21-10-2004, 17:08
Köpte 10 kg av det tillsammans med 25 kg maltodextrin som sagt åkte ut på min mattjävel... :cryout:

Men hursomhelst, även om det är vassle är det ju ändå koncentrat, och jag har råd att inta det ganska flitigt om dagarna eftersom det är så BILLIGT. Så jag undrar om det är bra eller ett helt slöseri att ta en deceliter sånt plus kanske någon macka till mellanmål? Går unnu i skolan och tycker det skulle vara jäkligt enkelt att ta med sig sånt istället för hela mål mat. Nu menar jag alltså 2 mellanmål/dag och inte lunch, middag eller annan jätteviktig måltid.

Tack//Erik

Pez
21-10-2004, 17:11
Köpte 10 kg av det tillsammans med 25 kg maltodextrin som sagt åkte ut på min mattjävel... :cryout:

Men hursomhelst, även om det är vassle är det ju ändå koncentrat, och jag har råd att inta det ganska flitigt om dagarna eftersom det är så BILLIGT. Så jag undrar om det är bra eller ett helt slöseri att ta en deceliter sånt plus kanske någon macka till mellanmål? Går unnu i skolan och tycker det skulle vara jäkligt enkelt att ta med sig sånt istället för hela mål mat. Nu menar jag alltså 2 mellanmål/dag och inte lunch, middag eller annan jätteviktig måltid.

Tack//Erik

Blanda shaken med mjölk och ät nåt med lite fett i så saktar du ner det lite och kompletterar upp med långsammare protein.. annars är det bara att tuta och köra.

Knäböj
21-10-2004, 17:14
Kör själv med grisvassle o havregrynsgröt på jobbet,lot´s of it. Det funkar...

edgen_ÖSD
21-10-2004, 17:16
Tack för det grabbar, skönt att höra... :D

Kan det vara något att ha i tex en matsked oliv- eller rapsolja för att fetta till det lite?

Didde
22-10-2004, 13:03
Hur mycket bör man bland pulvret med? Kör 40 g vassle(exell choklad) och 80 g maltodextrin.
Idag blandade jag båda i 4 dl vatten smakade inte alls gott. Ska man köra båda var för sig eller ska man blanda i mjölk mån tro.

Thomas

aliquis
23-10-2004, 10:47
Till att börja med ger ju 1dl runt 30-35gram protein kanske så det är ju inte för mycket så kör på det du. Vad gäller pez kommentar om att sakta ner med mjölk så fungerar det ju inte längre som vi alla vet ;D
Vad gäller olja ser jag inte vitsen till det, varför inte ta någon nyttig och god fettkälla istället, typ nötter? Förslagsvis cashewnötter för att de är godast eller rostade sojabönor för att få ännu mer protein, av långsammare typ och totalt ett helt ok bv.
Mitt nödmellanmål igår var banan och rostade sojabönor, varför inte ta en vassleshake, någon frukt och lite cashewnötter? Bra mycket godare än att blanda vassle, havregryn o rapsolja i en shaker skulle jag tro :D

Didde: Varför var det inte gott? Druvsocker istället om du vill ha det sötare kanske, med mjölk borde ju vara godare men vad vet jag.

LeFFeLitO
23-10-2004, 13:24
Till att börja med ger ju 1dl runt 30-35gram protein kanske så det är ju inte för mycket så kör på det du.

1dl vassle ger runt 28-30 gram protein. INTE 35! Så det så:D

edgen_ÖSD
23-10-2004, 13:38
Beror ju på vad det är för vassle.

Didde
26-10-2004, 14:43
Så ni menar att jag ska ha ungefär 3 dl pulver i min shaker. Hur kan det komma sig att man har två små skopor i tex twinlab...e de nåt annat protein eller får man inte i sig lite mycket...?

Thomas

King Grub
26-10-2004, 14:46
Så ni menar att jag ska ha ungefär 3 dl pulver i min shaker. Hur kan det komma sig att man har två små skopor i tex twinlab...e de nåt annat protein eller får man inte i sig lite mycket...?

Thomas

Om du nu får 30 gram protein per deciliter, vad skall du då med 3 deciliter (90 gram) på en gång att göra?

Annars är lösningen: skaffa en matvåg.

Didde
26-10-2004, 14:51
Tänkte precis skriva å ädra det.

Menar att tar jag ca 1 dl protein och 2 dl maltodextrin så får jag ungefär ut 40g prot och 80 g kolhydrater...om nu maltodextrin har samma vikt som proteinet. Väger 80 kg.

Rätta mig om jag har nåt mer galet :)

Thomas

mmartin
26-10-2004, 15:25
vad kostar sådana där rostade sojabönor och var hittar man dem?? :confused: