PDA

View Full Version : Kvick fråga om Maltodextrin

edgen_ÖSD
18-10-2004, 22:51
Jag har precis köpt 25 kg maltodextrin från Kollo (spillde ut 12 av de kilona på mattan) och undrar nu om det är maltosocker, dvs högt GI eller om jag har köpt komplexa kolhydrater?

Tänkte ha pulvret i träningsdrinken och hoppas därför att Kolozzeums maltodextrin har högt GI.

//Erik

Peter
18-10-2004, 22:54
Det är maltodextrin du köpt och det är snabba kolhydrater. Snabbheten har inget med storleken på molekylen att göra. Även om det står så på många av våra största kosttillskottsföretags hemsidor.

mr_ray5
18-10-2004, 22:59
Jag har precis köpt 25 kg maltodextrin från Kollo (spillde ut 12 av de kilona på mattan) och undrar nu om det är maltosocker, dvs högt GI eller om jag har köpt komplexa kolhydrater?

Tänkte ha pulvret i träningsdrinken och hoppas därför att Kolozzeums maltodextrin har högt GI.

//Erik

Tänk på att du kan bli ganska kass i magen :smash:

EiseltUK
19-10-2004, 00:21
25 kilo... en så behändig liten förpackning. :D

Pez
19-10-2004, 00:29
Tänk på att du kan bli ganska kass i magen :smash:
Min erfarenhet är att det snarare är druvsocker man blir "queesy" av.. aldrig hänt med maltodextrin.. har du upplevt det annorlunda?

z_bumbi
19-10-2004, 09:55
25 kilo... en så behändig liten förpackning. :D

Helt okey faktiskt, inte så klumpig som en mjölsäck med samma vikt eller en proteinsäck på 15 kg.

gorken
19-10-2004, 10:21
Det är maltodextrin du köpt och det är snabba kolhydrater. Snabbheten har inget med storleken på molekylen att göra. Även om det står så på många av våra största kosttillskottsföretags hemsidor.

Blir inte molekylen snabbare att bryta ner om den är mindre? Maltodextrin är väl upp till 10 molekyler och glukos bara 1. Glukos borde väl då vara snabbare att bryta ner......

King Grub
19-10-2004, 10:25
Blir inte molekylen snabbare att bryta ner om den är mindre? Maltodextrin är väl upp till 10 molekyler och glukos bara 1. Glukos borde väl då vara snabbare att bryta ner......

Det är faktiskt just tack vare den mer komplexa strukturen som maltodextrin kommer ut i blodbanan minst lika snabbt som ren glukos.

gorken
19-10-2004, 10:28
Det är faktiskt just tack vare den mer komplexa strukturen som maltodextrin kommer ut i blodbanan snabbare än ren glukos.

Det var som fan...man lär sig något nytt varje dag....

Peter
19-10-2004, 10:38
Förstår att det kan bli lite rörigt efter allt snack om hydrolyserat protein och att det är snabbare tack vare mindre molekyler. Men en stor skillnad mellan protein och kolhydrater är att proteinet alltid är i en rak kejda som ett tåg och vagnarna. Medan kolhydrater med stora molekyler men ändå snabbt upptag är grenade så varje kedja får en massa ändar. Dessa bindningar klipps dessutom blixtsnabbt.

Stärkelse består av amylos och amylopektin. Där amyolos är ogrenad och tas upp långsamt medan amylopektinet är grenat och därför tas upp fort. Samma sak med glykogenet i musklerna och levern, det är grenat och därför snabbt att komma åt.

Som sagt så verkar det här svårt att förstå för kosttillskottföretag med miljontals kronor i omsättning så man behöver inte känna sig dum om man inte fattat det.

Två roliga citat:

1. Ju längre kedjorna är desto längre dröjer det att bryta ner och absorbera dem. Polysackarider (mångfaldigt socker) som stärkelsen i grönsaker eller frukt når fram till blodet senare än monosackarider som druvsocker eller maltodextrin. (gymgrossaren)

2. Ju längre en sockerkedja är, desto långsammare kolhydrat. (twinlab)

gorken
19-10-2004, 10:59
Förstår att det kan bli lite rörigt efter allt snack om hydrolyserat protein och att det är snabbare tack vare mindre molekyler. Men en stor skillnad mellan protein och kolhydrater är att proteinet alltid är i en rak kejda som ett tåg och vagnarna. Medan kolhydrater med stora molekyler men ändå snabbt upptag är grenade så varje kedja får en massa ändar. Dessa bindningar klipps dessutom blixtsnabbt.

Stärkelse består av amylos och amylopektin. Där amyolos är ogrenad och tas upp långsamt medan amylopektinet är grenat och därför tas upp fort. Samma sak med glykogenet i musklerna och levern, det är grenat och därför snabbt att komma åt.

Som sagt så verkar det här svårt att förstå för kosttillskottföretag med miljontals kronor i omsättning så man behöver inte känna sig dum om man inte fattat det.

Två roliga citat:

1. Ju längre kedjorna är desto längre dröjer det att bryta ner och absorbera dem. Polysackarider (mångfaldigt socker) som stärkelsen i grönsaker eller frukt når fram till blodet senare än monosackarider som druvsocker eller maltodextrin. (gymgrossaren)

2. Ju längre en sockerkedja är, desto långsammare kolhydrat. (twinlab)

Så maltodextrin är alltså som amylopektinet...grenat och därför snabbare?

Peter
19-10-2004, 11:04
Ja exakt, dextrin är egentligen namnet på de brottsstycken som blir av stärkelse vid nedbrytning. Maltodextrin kan variera en del i storlek och ändå kallas maltodextrin, men är betydligt mindre molekyler än de som finns i vitargo eller rapid recovery (amylopektin).

Glen
19-10-2004, 17:26
Jag har precis köpt 25 kg maltodextrin från Kollo (spillde ut 12 av de kilona på mattan)

//Erik

Haha, ja ingen har ju sagt att det ska vara lätt att leva

fletchta
19-10-2004, 18:32
Kvalitét på maltodextrin undrar jag lite om. Jag var inne hos min lokale Öl&vin-affär, som jag talat med tidigare om maltodextrin. Nu hade han fått in några fina påsar från sin leverantör. Dom hade benämningen Super-maltodextrin, var packade i enkla plastpåsar. Pulvret såg ut att vara riktigt finfördelat och kritvitt. Han hade pratat med leverantören som sade att dom kunde fixa jättebilligt malto, men då var kvaliteten usel jämfört med denna. Vad är det som kan skilja tror ni?

AcidSleeper
19-10-2004, 18:39
Få gå med tungan efter golvet efter varje strykepass så ska du se att du snart fått upp de 12kilonen! :D

Swedeman
24-10-2004, 18:15
Det är faktiskt just tack vare den mer komplexa strukturen som maltodextrin kommer ut i blodbanan minst lika snabbt som ren glukos.
KAn du förklara hur eller snarare varför den komplexa strukturen gör att den kommer ut så snabbt i blodbanan?

Ska jag av detta tolka att nedbrytningen till glukos sker i blodet? Spjälkas inte maltodextrinet i magen?

King Grub
24-10-2004, 18:21
Peter gjorde det på förra sidan...

Swedeman
24-10-2004, 19:31
Peter gjorde det på förra sidan...
Nja, jag uppfattde hans svar som att det var pågrund av att molekylen är grenad som den bryts den ner snabbare än om molekylen varit linjär.

Använde du ordet "komplex" i betydelsen "grenad molekyl" (vs linjär - "okomplex")?

Del två av frågan rörde denna del: "som maltodextrin kommer ut i blodbanan minst lika snabbt som ren glukos".

Kommer maltodextrinet ut i blodet (som citatet antyder) eller är det i form av glukos (om nu nedbrytningen sker i magen pga lågt pH). Sker nedbrytningen i blodet antar jag att den är enzymatisk...

King Grub
24-10-2004, 19:41
http://www.abcbodybuilding.com/dextrose.php#maltodextrin

Swedeman
24-10-2004, 19:46
Tack för länken! (det var snabbt!) :cool:

Sverker
24-10-2004, 20:20
Kommer maltodextrinet ut i blodet (som citatet antyder) eller är det i form av glukos (om nu nedbrytningen sker i magen pga lågt pH). Sker nedbrytningen i blodet antar jag att den är enzymatisk...

Det sker en viss nedbrytning av stärkelse i magsäcken men det är inte pga lågt pH/ någon sur hydrolys. Utan m h a amylaser från munnhålan.

Magsäcken behöver stimuli för att tömma sitt innehåll ned i tarmen. Ett sådant stimuli är enkla sockerarter. När vi äter utsöndras i saliven olika amylaser som följer maten ned i magsäcken. Under den korta tiden från att maten tuggas till att den hinner bli rejält sur i magsäcken hinner amylaserna bryta ned tillräckligt med stärkelse till glukos. Glukos som stimmulerar fortsatt tömning till tarmarna.

Att göra motsvarande med endast sur magsaft tar timmar vid 37°.

tias
24-10-2004, 20:28
Så får du träna mer och hårdare så du orkar bära omkring på nästa 25kg säck.

Lizard
25-10-2004, 16:40
Njae, visst sker en viss nedbrytning av saliven av malto till glukos, men en gainer i vätskeform som hälls nästan rakt ned i halsen på halvannan minut får endast en ringa del amylas att tillgå.
Frånsett det så kvarstår ju grundproblematiken att det likt förbenat ligger i form av glucos i magsäcken, vilket alltå inte passerar ut i blodbanan snabbare än malto.
Hemligheten ligger snarare i att maltos struktur gör att den har en låg osmolalitet, dvs den blir mer lättflytande än blod och sugs ut av blodvätskan ungefär som fukten passerar in genom en källarvägg. Glukos å andra sidan suger faktiskt in vätska från blodbanan innan den flyter ut i plasma.
I fallet Vitargo så är den här effekten ännu värre och det är just det som gör den så snabb.

Lizard

z_bumbi
25-10-2004, 17:28
Hemligheten ligger snarare i att maltos struktur gör att den har en låg osmolalitet, dvs den blir mer lättflytande än blod och sugs ut av blodvätskan ungefär som fukten passerar in genom en källarvägg. Glukos å andra sidan suger faktiskt in vätska från blodbanan innan den flyter ut i plasma.
I fallet Vitargo så är den här effekten ännu värre och det är just det som gör den så snabb.

Lizard

Allt blir väl glukos i tarmen och då kan den väl inte "dras in" snabbare pga av det, maltodextrin, vitargo eller amylopektin kan väl inte transporteras ut från tarmen i den formen det är vad jag vet?

Sverker
25-10-2004, 19:12
Njae, visst sker en viss nedbrytning av saliven av malto till glukos, men en gainer i vätskeform som hälls nästan rakt ned i halsen på halvannan minut får endast en ringa del amylas att tillgå.
Frånsett det så kvarstår ju grundproblematiken att det likt förbenat ligger i form av glucos i magsäcken, vilket alltå inte passerar ut i blodbanan snabbare än malto.

Lizard

:confused:

Ööö.... både glukos och maltos är polära molekyler som har svårt att komma igenom det oplära/feta cellväggen.
För glukosen är det löst med olika transportörer/proteiner som för glukos in och ut igenom cellväggen. Vattnet följer med glukosen pga osmotiska skillnader igenom andra " vattenkanaler ".

Maltos, isomaltos och alla andra längre kedjor av glukos saknar transportörer i kroppen.
Alltså stannar de i tarmen tills de är nedbrutna till ren glukos.

Lizard
25-10-2004, 22:52
Sverker

Ja, ungefär den förklaringen har jag fått tidgare med men något mer profant uttryckt.
Vad den inte klargör är varför malto och i synnerhet Vitargo då passerar ut i blodbanan snabbare än glukos om det först ska omvandlas till glukos innan det går ut?
Rimligtvis borde ju då glukos vara snabbare ut än malto.

Lizard

Sverker
26-10-2004, 07:27
Osmotisk potensial ! Dvs hur stark förmåga, en lösning av ett ämne har att dra till sig och hålla kvar vatten.

Denna förmåga är beroende av ANTALET molekyler i lösningen ( din träningsdryck ).

Glukos är en molekyl. Maltos är två glukos som sitter ihop och är EN molekyl. En stärkelsekedja kan vara tusen glukos men fortfarande EN molekyl.

När en lösning kommer ned i magsäcken drar den till sig vattten från magsaften. Magsäcken måste svara med att utsöndra mer magsaft innan den kan tömma sitt innehåll ned i tarmen.

Stärkelsen kräver alltså nästan inget vatten från magsäcken utan rusar snabbt vidare. En lösning med glukos stannar kvar längre i magsäcken innan den kommer vidare.

I tarmen bryts stärkelsen ned av amylaser. Amylaserna delar upp stärkelsen i ändarna till maltos. Amylos har TVÅ ändar medan amylopektin som är grenad har hundratals ändar som amylaserna kan arbeta på. det finns ett stort överskott av amylaser i tarmsaften.

I tarmväggen sitter maltaser fästade. Maltaser bryter ned maltos till glukos och därefter tar tarmen upp glukosen, en och en.

Det begränsande steget i den här kedjan är tarmens förmåga att ta upp glukos.

Sammanfattat:
Snabbast är amylopektin, följt av andra stärkelseprodukter som maltodextrin.
Långsammare är maltos och långsammast är glukosen.

Peter
26-10-2004, 10:19
tillägg till Sverkers utmärkta förklaring (som visserligen går att utläsa mellan raderna):

Att det begränsande steget är tarmens upptag gäller alltså glukos och andra kolhydrater som tas upp väldigt fort när de väl är i tarmen.

Amylos exempelvis (som är den andra komponenten i stärkelse förutom det snabba amylopektinet) tas upp till tarmen fort men måste sen klippas av i ändarna och innåt, eftersom den inte är grenad. Så för den molekylen är inte upptaget från magen det som är avgörande.

Chopsuey
10-11-2004, 17:52
*onödigt inlägg*

Kvalitét på maltodextrin undrar jag lite om. Jag var inne hos min lokale Öl&vin-affär, som jag talat med tidigare om maltodextrin. Nu hade han fått in några fina påsar från sin leverantör. Dom hade benämningen Super-maltodextrin, var packade i enkla plastpåsar. Pulvret såg ut att vara riktigt finfördelat och kritvitt. Han hade pratat med leverantören som sade att dom kunde fixa jättebilligt malto, men då var kvaliteten usel jämfört med denna. Vad är det som kan skilja tror ni?

"Nu hade han fått in några fina påsar från sin 'leverantör'."
"var packade i enkla plastpåsar"
"Pulvret såg ut att vara riktigt finfördelat och kritvitt."

Bara jag som tycker det inlägget var ruskigt roligt? :smash: