PDA

View Full Version : Pulvret

edgen_ÖSD
11-10-2004, 15:20
Ställe den här frågan förut nån gång har jag för mig, men tror inte jag fick något svar på det, så jag försäker igen.

Just nu använder jag whey-100pulver. 3 ggr per dag, en till frulle, en före och en efter träning (tillsammans med dextropur och kreatin då). Jag tar en servering per tillfälle. Nu är det så att jag skulle vilja öka mitt proteinintag till ca 45 gram protein per tillfälle. Jag tror inte jag vill lägga ut så mkt pengar och funderar därför på att gå över till whey-80 istället. Nu till frågan; Är det bättre att göra så, dvs gå till ett pulver med lägre kvalitet (80 kontra 100) för att kunna öka mängden protein med ca 80%?

//Erik

Mindek
11-10-2004, 15:41
Whey-100 är ett isolat, dvs det tas upp snabbare och innehåller mindre fett och kolhydrater än koncentrat. Proteinhalten är något högre.

Whey-80 är ett vanligt koncentrat, men kostar betydligt mindre. Har du en begränsad budget är väl en större mängd koncentrat att föredra, men det beror lite på hur du äter i övrigt också ;)

Eftersom du är här på Kollo och får tips kanske du skulle testa Exell :)

edgen_ÖSD
11-10-2004, 16:06
Så här ser mitt intag ut under en normal dag. Ligger på ca 3500 kcal i omsättning så jag funderar på att käka lite nötter eller så under dagen så jag får i mig lite mer fett, för där verkar det vara för lite.

Alternativ 1
2 port Grötvällingmix med 3 dl mjölk, 1 servering whey-100 med 3 dl mjölk
Tonfiskburk med 3 vetabix
2 ägg med 3 vetabix
Tonfiskburk med 3 vetabix

Protein: 152g
Fett: 35g
Kolhydrater: 209g
Kcal: 1326

Skollunch
Det som skolan har att erbjuda

Protien: 26g
Fett 10g
Kolhydrater: 80g
Kcal: 600

Före- och efter-tränings-drink
2 serveringar whey-100 blandat med 80 gram dextropur, 10 gram kreatin och vatten

Protein: 44g
Fett: 0g
Kcal: 480

Middag
Det som bjuds hemma

Protien: 26g
Fett 10g
Kcal: 600

Sammanlagt

Protein: 248g
Fett: 55g
Kolhydrater: 449g
Kcal: 3006

Excell kanske ore värt att testa, ska bara kolla upp priset på det med :) Min personliga uppfattning är ändå att det är bättre att köpa ett koncentrat med mer protein än ett isolat med mindre.

//Erik

edgen_ÖSD
11-10-2004, 16:10
Sen känns det lite dumt att fråga hur pass bra Excells protein är härinne, men priset verkar ju förbannat bra, nästan lite väl billigt kanske?? ;)

Antar att det också är ett koncentrat.

abjorn
11-10-2004, 16:34
Hur kan du räkna ut energivärdet på en måltid du inte vet vad är :confused: Är du riktigt säker på att frukosten stämmer där?

King Grub
11-10-2004, 16:36
Sen känns det lite dumt att fråga hur pass bra Excells protein är härinne, men priset verkar ju förbannat bra, nästan lite väl billigt kanske?? ;)

Antar att det också är ett koncentrat.

Ja, det är ett koncentrat. Alla koncentrat är väl budgetalternativ, och oftast får man vad man betalar för. Ett hydrolysat har ett betydligt snabbare upptag... och kostar också mycket mer.

edgen_ÖSD
11-10-2004, 16:51
Jag är relativt säker på frukosten, säknade precis ut det. Fast i den frukosten ingår 4 mål, dvs frukost och 3 mellanmål, därav de höga värderna. Skolmaten och middagen tog jag bara ett medelvärde på. Men Grub, personlig åsikt, är det då bättre att köpa koncentrat? Skulle du gjort det för att få ut mer protein per servering, eller skulle du satsa mer på snabbheten?

King Grub
11-10-2004, 16:54
Men Grub, personlig åsikt, är det då bättre att köpa koncentrat?

Bättre än vad?

Är pengar en faktor som är med i bilden, köp koncentrat. Är pengafrågan inte relevant skulle jag valt hydrolysatet.

Skulle du gjort det för att få ut mer protein per servering, eller skulle du satsa mer på snabbheten?

Hur menar du att man får ut mer protein per servering på koncentrat?

edgen_ÖSD
11-10-2004, 17:03
Jag tänkte att man får ut mer gram protein per krona om man köper koncentrat. Men jag ska ta och sätta mig och grubbla på det där lite, har man råd kanske man ska satsa på isolatet istället :)

Tack för tipsen iaf! :bow:

//Erik

aliquis
11-10-2004, 19:49
vetabix är ju "nyttiga" o så, men gi är skyhögt.

edgen_ÖSD
12-10-2004, 15:49
Jag vet att weetabix är snabba, men jag har börjat variera det, och sen känns det som att de är ganska ok i övrigt så...

Det här med isolat kontra koncentrat, vilken skillnad är det egentligen i tid tills det tas upp? Har beställt 10 kg excell nu. Hur mkt långsammare är det då jämfört med... låt oss säga stas whey-100? Borde man inte kunna kompensera den "trögheten" genom att sörpla i sig drinken kanske 10 minuter innan passet slutar? Då borde ju utsöndringen ske direkt efter passet?

//Erik

z_bumbi
12-10-2004, 16:04
Jag har inte sett någon tidsuppgift hur stor skillnad det är mellan ett koncentrat och ett isolat.
Ett koncentrat får en topp ca en timme efter att man hällt i sig det.
Ett hydrolysat får en topp ca 20 minuter efter att man hällt i sig det.

Jag tror att isolatet ligger närmare koncentratet än hydrolysatet för den lilla mängd kolhydrater och fett som skiljer mellan koncentrat och isolat kan inte göra så stor skillnad på upptaget, särskilt inte om man blandar proteinet med maltodextrin eller druvsocker.