PDA

View Full Version : Ahlgren´s bilar o maltodextrin

obesogen
10-10-2004, 11:52
Är det bara jag som äter dom fortfarande eller? Känns som de flesta gått över till maltodextrin, och jag funderar starkt på att följa med vågen...
Jag har dock alldrig provat det, o är lite orolig för att jag ska ha svårt att trycka i mig de 90 g som behövs.
Så jag undrar: Hur smakar det? Hur blir konsistensen på drinken om man blandar med vatten?Hur mycket vatten behöver man för att blanda ut 45 g protte + 90 g malto? Och hur mycket bättre är malto än bilar?

Det som är soft med bilarna är ju att det räcker att blanda prottet med typ 3-4 dl vatten o sen käkar man dom på sidan, o dom är ju så goda så man kan äta dom när som. Man har ju ingen lust att gå o oroa upp sig inför den "äckliga" efterträningsdrinken. Men den kanske är god, vad vet jag?

Ge mig era synpunkter på malto vs bilar! :)

Slartibartfast
10-10-2004, 12:50
Jag blandar 100 g malto, 60 g vassle och två matsekdar O´boy i en halvliter vatten. Det blir himmelskt gott! konsistensen lite som grädde :thumbup:

Billigare än bilar också.

Mycket behändigare och bättre än bilar i mitt tycke.

Adrian
10-10-2004, 13:08
Tjaa Asså du ska nog inte oroa dig över smaken. som sagt har du en "äcklig" protein så kan det nog inte bli något annat än bättre.. som sagt de e ju socker och vem gillar inte socker... iofs det beror säkert på smaken/märket men choklad kan typ bara bli godare så som jag ser det... dricker själv nu med vanilj smak,, och klagar inte.. :)

MVH Adrian

obesogen
10-10-2004, 13:12
alltså proteinet är gott tycker jag, (whey-80 vanilj). Men jag tycker nästan att det är tillräckligt sött som det är...om det skulle smaka sötare tror jag det skulle sjunka i smakupplevelse

Adrian
10-10-2004, 13:14
Ok,, Men testa ändå... för att maltodextrin är inte lika sött som socker (har jag för mig) kan tänka mig att det kan smaka skit med Druvsocker.. det är extremt sött tycker jag,,,,

MVH Adrian

obesogen
10-10-2004, 13:23
Undrar var man kan få tag på en liten förpackning av malto? I så fall skulle jag ju kunna testa med ett halvt kilo eller så innan jag gör misstaget att beställa 10 kg o upptäcker att det är skitäckligt.

Adrian
10-10-2004, 13:29
Ok.. Joo du har rätt. men jag vet inte vart du bor,, bor du i göteborg.. kan jag tipsa om ett ställe annars så de väl nätet som gäller, fanns en länk till ett bryggeri,, där kunde man själv välja mellan typ 1kg-10kg...om jag minns rätt

MVH Adrian

Zozza
10-10-2004, 13:33
annars så de väl nätet som gäller, fanns en länk till ett bryggeri,, där kunde man själv välja mellan typ 1kg-10kg...om jag minns rätt

MVH Adrian

http://www.humle.se/

obesogen
10-10-2004, 13:39
jag bor/studerar i halmstad för tillfället. Kan mataffärer med stort utbud handha malto? Eller kanske naturapotek? På www.humle.se får man pröjsa 69 kr för frakten, känns lite mkt om jag bara ska prova ett kg...

Knäböj
10-10-2004, 13:42
Undrar var man kan få tag på en liten förpackning av malto? I så fall skulle jag ju kunna testa med ett halvt kilo eller så innan jag gör misstaget att beställa 10 kg o upptäcker att det är skitäckligt.
Maltodextrin smakar ingenting. Det är inte ens sött.

Adrian
10-10-2004, 13:43
Jag e inte säker angånende natur apotek m,m, men testa affärer som säljer vin o essenser, bryggeri produkter m,m,... annars finns det kanske ett bryggeri lokalt. Kan du alltid ringa eller ta en sväng dit bort och fråga.. du kanske kan komma undan riktigt billigt

MVH Adrian

obesogen
10-10-2004, 13:46
Maltodextrin smakar ingenting. Det är inte ens sött.

Ok...jag har olika saker här....Så det smakar ingenting? Hur blir konsistensen?

King Grub
10-10-2004, 14:08
Och hur mycket bättre är malto än bilar?

De stora kolhydratkällorna i godis är stärkelsesirap och strösocker (sackaros).

"In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle."

Maltodextrin eller dextros ger dessutom ett bättre insulinsvar.

"Plasma insulin was increased by the consumption of the 18.5% glucose polymer and 18.5% sucrose drinks. Plasma insulin concentration was significantly higher in the glucose polymer trial than in the 12% sucrose trial between 30 and 60 min of recovery and than in the 18.5% sucrose trial at 60 min of recovery."

Lättillgänglig glukos leder till ökade GLUT-4 nivåer...

"The resultant increase in glucose availability and the insulin response to the glucose load would tend to stimulate a further increase in the GLUT-4 content of the sarcolemmal membrane"

J Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

...och GLUT-4 står för transport av glukos till muskelcellerna:

"GLUT4 is insulin-dependent and is responsible for the majority of glucose transport into muscle cells in anabolic conditions."

Diabetes 45:1051-1056, 1996

En mindre mängd fruktos har positiva egenskaper för glykogeninlagring. Socker innehåller 50% fruktos.

Större mängder mättar dock levern och leder till sämre glykogeninlagring i muskulaturen. Glukos mättar också levern, vid behov, så extra fruktos verkar onödigt.

"From these results we conclude that fructose is a poor nutritional precursor for rapid glycogen restoration in muscle after exercise, but that both glucose and fructose promote rapid accumulation of glycogen in the liver."

Ann Nutr Metab. 1987;31(2):126-32.

obesogen
10-10-2004, 14:52
Tack för det grub! Man vill ju ha det som är optimalt... :) Men inte till vilket pris som helst..speciellt inte när man ska dra i sig 400 gram i veckan.

Grahn
10-10-2004, 14:55
Har gått över till malto jag med, smidigare när man ska ta en drink innan man tränar samt billigare.

Men....det var gott med godis. ;)

obesogen
10-10-2004, 14:58
Har gått över till malto jag med, smidigare när man ska ta en drink innan man tränar samt billigare.

Men....det var gott med godis. ;)

Vad tycker du om det grahn? Hur blir konsistensen, vad smakar det som, är det svårt att få ner?

edit: förutom att det är optimalt så klart :)

King Grub
10-10-2004, 15:00
Vad tycker du om det grahn? Hur blir konsistensen, vad smakar det som, är det svårt att få ner?

edit: förutom att det är optimalt så klart :)

Maltodextrin smakar i princip ingenting (neutralt med endast lätt sötma) och löser sig lätt. Är det något som påverkar drinkens konsistens negativt kan det vara proteinet, inte maltodextrinet.

obesogen
10-10-2004, 15:02
Maltodextrin smakar i princip ingenting (neutralt med endast lätt sötma) och löser sig lätt. Är det något som påverkar drinkens konsistens negativt kan det vara proteinet, inte maltodextrinet.

det börjar låta finemang det här! det är ju helt wickediwickediwickdiwack! :thumbup:

Grahn
10-10-2004, 15:03
Jepp Grub har som vanligt rätt, malto smakar inte mycket alls och löser sig väldigt lätt.

Så det blir :thumbup: från mig.

King Grub
10-10-2004, 15:07
Maltodextrinets osmolalitet är också en faktor av positiv betydelse. Även om studien nedan inte är på maltodextrin ger den en fingervisning i jämförelse med dextros.

Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.

The rate of muscle glycogen synthesis during 2 and 4 h of recovery after depletion by exercise was studied using two energy equivalent carbohydrate drinks, one containing a polyglucoside with a mean molecular mass of 500 000-700 000 (C drink), and one containing monomers and oligomers of glucose with a mean molecular mass of approximately 500 (G drink). The osmolality was 84 and 350 mosmol · lm1, respectively. A group of 13 healthy well-trained men ingested the drinks after glycogen depleting exercise, one drink at each test occasion. The total amount of carbohydrates consumed was 300 g (4.2 g · kgm1) body mass given as 75 g in 500 ml water immediately after exercise and again 30, 60 ad 90-min post exercise. Blood glucose and insulin concentrations were recorded at rest and every 30 min throughout the 4-h recovery period. Muscle biopsies were obtained at the end of exercise and after 2 and 4 h of recovery. Mean muscle glycogen contents after exercise were 52.9 (SD 27.4) mmol glycosyl units · kgm1 (dry mass) in the C group and 58.3 (SD 35.4) mmol glycosyl units · kgm1 (dry mass) in the G group. Mean glycogen synthesis rate was significantly higher during the initial 2 h for the C drink compared to the G drink: 50.2 (SD 13.7) mmol · kgm1 (dry mass) · hm1 in the C group and 29.9 (SD 12.5) mmol · kgm1 (dry mass) · hm1 in the G group. During the last 2 h the mean synthesis rate was 18.8 (SD 33.3) and 23.3 (SD 22.4) mmol · kgm1 (dry mass) · hm1 in the C and G group, respectively (n.s.). Mean blood glucose and insulin concentrations did not differ between the two drinks. Our data indicted that the osmolality of the carbohydrate drink may influence the rate of resynthesis of glycogen in muscle after its depletion by exercise.

obesogen
10-10-2004, 15:08
Får tacka för hjälpen killar! Vart köper ni erat malto om man får fråga?

King Grub
10-10-2004, 15:10
Får tacka för hjälpen killar! Vart köper ni erat malto om man får fråga?

Inom kort kommer Kolozzeum att börja sälja maltodextrin. :thumbup:

Grahn
10-10-2004, 15:10
humle.se, men kolo kommer att sälja det inom en snar framtid så det blir här "hemma" famöver. :D

obesogen
10-10-2004, 15:14
humle.se, men kolo kommer att sälja det inom en snar framtid så det blir här "hemma" famöver. :D

Jädrar! 1, 3 eller 25! kg!. Varför har dom inte 5 och 10 kg? 25 kg tar ju år och dar att ta slut på, samtidigt vill man inte bara köpa 3 kg med tanke på frakten. :insane:

King Grub
10-10-2004, 15:17
Jädrar! 1, 3 eller 25! kg!. Varför har dom inte 5 och 10 kg? 25 kg tar ju år och dar att ta slut på, samtidigt vill man inte bara köpa 3 kg med tanke på frakten. :insane:

Vad gör det om 25 kilo tar ett tag att mumsa i sig? Det händer inget otrevligt med det, ens om det är frågan om år, förutsatt att du förvarar det bra (torrt). Det är ju heller inget du behöver göra uppehåll med eller köra i "kurer".

obesogen
10-10-2004, 15:25
Vad gör det om 25 kilo tar ett tag att mumsa i sig? Det händer inget otrevligt med det, ens om det är frågan om år, förutsatt att du förvarar det bra (torrt). Det är ju heller inget du behöver göra uppehåll med eller köra i "kurer".

Nej du har rätt. Känns dock lite smålustigt att ha en stor jädra säck i lägenheten. Jag menar, folk kollar redan konstigt på mig när jag sätter i mig en påse bilar efter träningen...o nu blir det bara värre :D

Grahn
10-10-2004, 15:26
Nej du har rätt. Känns dock lite smålustigt att ha en stor jädra säck i lägenheten. Jag menar, folk kollar redan konstigt på mig när jag sätter i mig en påse bilar efter träningen...o nu blir det bara värre :D

Du behöver inte ta med dig hela säcken till gymmet :D

obesogen
10-10-2004, 15:31
Du behöver inte ta med dig hela säcken till gymmet :D

lol! jag kanske skulle göra det för skojs skull när den är ny. Typ värma upp lite med den o sen köra lite triceps o biceps med den. :cool: Sen avsluta med att öppna påsen i omklädningsrummet o fråga om folk ville smaka :) Skulle bli lite småjobbigt att ha på pakethållaren dock...