PDA

View Full Version : Guargum i proteinet, inte bra?

Max
02-09-2004, 23:32
På proteinet jag har köpt står guargum med på ingredienslistan. Jag kollade upp det och det visade sig vara fibrer. Och fibrer är ju inte bra efter träning. Är pulvret dåligt eller brukar de innehålla sånt här som utfyllnad/stabiliseringsmedel eller nåt annat?

jakke
02-09-2004, 23:38
På proteinet jag har köpt står guargum med på ingredienslistan. Jag kollade upp det och det visade sig vara fibrer. Och fibrer är ju inte bra efter träning. Är pulvret dåligt eller brukar de innehålla sånt här som utfyllnad/stabiliseringsmedel eller nåt annat?
Hur mkt är det då?

Joachim B
02-09-2004, 23:45
Guar Gum eller Xanthan Gum används för att göra proteindrinken något tjockare/krämigare i konsistensen. Tämligen onödigt, men inget att oroa sig över när det förekommer i mindre mängder.

King Grub
03-09-2004, 07:19
Tar man proteindrinken runt träningen bör man dock vara medveten om att guar gum kraftigt sänker insulinsvaret.

"The area under the insulin curve was significantly reduced by 36.1% for ispaghula husk and 39.4% for guar gum."

Eur J Clin Nutr. 2001 Apr;55(4):235-43.

Styx
03-09-2004, 08:38
Guar Gum sänkte insulinet med 39.4% men det var en drink som bestod av 50g glukos och 10.5 gram Guar Gum, hur många gram handlar det om i en proteindrink? Hur många % kommer Guar Gum sänka insulinresponsen då?

King Grub
03-09-2004, 08:45
Det vore ju kul att veta.

Även om det bara vore, säg, 1 gram, skulle det innebära en 4-procentig sänkning. Detaljer, detaljer. :nono: :D

Blanda vasslet med mjölk, använda lösgodis istället för dextro/malto, fibrer i proteindrinken - säger man "detaljer" om allt blir det lätt en försämrad helhet.

Joachim B
03-09-2004, 08:49
Det rör sig oftast om cirka 1-2g per 100g. Mer än så och du bör byta pulver.

Joachim B
03-09-2004, 08:51

Även om det bara vore, säg, 1 gram, skulle det innebära en 4-procentig sänkning. Detaljer, detaljer. :nono: :D

Jag gillar detaljer!

;)

Sverker
03-09-2004, 08:57
Guar Gum sänkte insulinet med 39.4% men det var en drink som bestod av 50g glukos och 10.5 gram Guar Gum, hur många gram handlar det om i en proteindrink? Hur många % kommer Guar Gum sänka insulinresponsen då?

10.5 g guargummi :D
Blandar man 1 % guargummi får man något som liknar nyponsoppa. Med 2 % blir det tjockt som jordgubbskräm.

Styx
03-09-2004, 13:51

Blanda vasslet med mjölk, använda lösgodis istället för dextro/malto, fibrer i proteindrinken - säger man "detaljer" om allt blir det lätt en försämrad helhet.

Javisst, men man måste ju försöka ge proportion åt faktorerna. Det som först vid en snabb läsning såg ut att sänka insulinet med 39% kanske bara i verkligheten (alltså dess effekt i proteindrinken) sänker med några procent. Det var mest det det handlade om, sen får var och en själv avgöra hur viktiga de anser att den procenten är.

2% tjockt som jordgubbskräm, stackars de som var med i undersökningen då och blev tvungna att trycka i sig nåt med 10.5g guargummi :D. Nu vet jag inte hur mycket vätska det var, men ändå...

Max
03-09-2004, 23:25
Guargum står nästan sist på ingredienslistan i alla fall, precis innan aspartam, så det borde kanske vara försvinnande lite? Jag kollade runt lite och det verkar vara rätt vanligt med guargummet i proteinpulvren.