PDA

View Full Version : Vassle+dextro vid löpning

Johan
02-09-2004, 14:47
Hallå, eftersom jag springer ganska mycket så har jag tänkt lite på hur jag ska göra med min vassle+dextro drink.
Oftas brukar jag blanda den ganska koncentrerat, för att slippa få i mig onödigt mycket vatten som skvalpar i magen.
Hur mycket jag blandar i drinken beror ju helt på uppläget av träningspasset.
20 min snabb löpning kräver mindre än 1.5 h osv.

Men nu till min fråga, ikväll ska jag springa 1.5-2 mil, och då är jag lite fundersam hur jag ska göra, det känns ju nästan lite onödigt att dricka innan eftersom jag inte har användning av en anabol miljö när jag springer, eller har jag fel?
Efter passet så är det så klart motiverat att dricka för återhämtningen osv.
Men jag kanske ska fylla vätskebältet med lite vassle+dextro drink och dricka lite under hela passet, eller lite under den sista halvtimmen, jag har faktiskt ingen aning så ni får gärna hjälpa till.

King Grub
02-09-2004, 14:55
Ett så kort pass tror jag inte du behöver fylla på under själva löpningen, faktiskt. Det räcker säkert utmärkt med en återhämtningsdrink efteråt och mat en lagom tid innan (90-120 minuter kanske). Jag kan inte tänka mig att du blir katabol av att springa 2 mil.

Johan
02-09-2004, 16:18
Men om vi säger att det tar ca 100-120 min att springa 2 mil, då borde väl jag behöva en rätt stor återhämtningsdrink, för att släpa runt 85kg i 2 timmar slukar väl en hel del energi. Annars brukar jag minska drinken vid just löpning, med det här passet tycker jag borde vara likvärdigt med ett gympass?

King Grub
02-09-2004, 16:20
Javisst; du lär förbruka massvis med muskelglykogen. Rejält laddad innan och rejält med kolhydrater efteråt är absolut att rekommendera. Proteinet i drinken efteråt har inget med glykogeninlagringen att göra, men dina muskler tackar nog dig för det i alla fall.

Johan
02-09-2004, 16:36
Jo precis som jag trodde, jag utryckte mig lite suddigt, men jag menade egentligen att jag bör öka andelen dextropur i drinken, men extra protein är ju bra för att spara muskler som du skrev. Sen måltiden efter träningen så lägger jag till lite extra kolhydrater för återhämtningens skull.
Tackar för hjälpen.

qourage
03-09-2004, 08:34
jag brukar inte ha mednanting pa mina langpass, men ja tror ja skulle springa mkt bättre om jag drack lite sportdryck tva tre ggr under passet, med start efter sadär 45-50min. Dels för att du springer bättre under passet, men ocksa för "träning för magen", om du senare tex satsar pa 30km lopp eller längre, MASTE du ta nanting, eller ja du springer isafall mkt bättre helt enkelt.
-Kristin

Johan
03-09-2004, 10:19
När jag springer 2.5-3 mil brukar jag ha vassle+dextro med mig som jag dricker i sista milen när energin börjar tryta, då brukar man bli lite piggare, syns bara att det är så sött att man vill dricka massa vatten.

Jihe
03-09-2004, 20:07
hej!
tänkte passa på och fråga om det går att bygga muskler och "löpa" samtidigt?. Spelar mycket fotboll nämligen. beöver jag sluta spela fotboll för att bygga?.

King Grub
03-09-2004, 20:11
hej!
tänkte passa på och fråga om det går att bygga muskler och "löpa" samtidigt?. Spelar mycket fotboll nämligen. beöver jag sluta spela fotboll för att bygga?.

Konditionsträning har enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio är nog det som bäst förbättrar insulinkänsligheten, vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Bättre kondition innebär naturligtvis också att du orkar ge mer i gymmet, hålla en högre intensitet och därmed belasta musklerna mer.

Cardioträningens effekt på att hålla fläsket under kontroll under en bulkfas är heller inte att förakta.

För att inte styrketräningen skall bli lidande förutsätter det givetvis att du ersätter energin som du förbrukar under konditionsträningen, men så länge du gör doch har koll på återhämtning är det inga problem.

Jag anser att konditionsträning har en given plats i varje styrketräningsprogram, oavsett om målet är bulk eller deff.

Jihe
03-09-2004, 21:28
jag har börjat att ta med två st shakers till träningen. jag blandar 30 gram protein och 40 gram dextropur i vardera och dricker en innan och en efter. det borde väl räcka för att ersätta erergin jag förbrukar under en fotbolls-match/träning. ska jag blanda i något mer?.
vikt 75 kg

King Grub
03-09-2004, 21:31
jag har börjat att ta med två st shakers till träningen. jag blandar 30 gram protein och 40 gram dextropur i vardera och dricker en innan och en efter. det borde väl räcka för att ersätta erergin jag förbrukar under en fotbolls-match/träning. ska jag blanda i något mer?.
vikt 75 kg

Huvudsaken är inte att ersätta all energi just vid det tillfället. Du behöver inte "kvitta" kalori för kalori och minut för minut. Det viktigaste är att du har balans över hela dygnet och att du har koll på matintaget. Det räcker säkert för att få en bra återhämtning.

Jihe
03-09-2004, 21:46
jag tackar, grub. nu är det bara hårdare träning och regelbunden kost som gäller. givetvis vila ochså.