View Full Version : Mega mass 2000 kollagen :/
Hej allihopa! jag har just inhandlat 3 kg mega mass 2000 och ser nu i efterhand att det inte direkt har fått bästa kritiken här på kollo eftersom det innehåller kollagen å så :/ dock fick jag det billigt (299kr för 3 kg) så jag slog till. nu till min fråga huyr mycket sämre är det att ta detta tillskott efter träning jämfört med en "vanlig" gainer typ super gainers fuel eller nåt? en annnan fråga är, tycker ni det är bra att jag tar med mig en drink till skolan på långa dagar? slutar 4 vissa dagar och har lunch vid halv 12.. tacksam för svar :)
/CroCop
Värdelöst att ta som mellanmål det innehåller väl snabba kollisar + protte, högt GI osv.
Varför inte bara lämna tillbaka det o köpa något annat? Klaga lite på butikspersonalen också så kanske de skaffar vettigare produkter också.
Jag har redan börjat äta av det och eftersom det var så ruggigt billigt känns det som att det endå var värt, för visst det är kollagenprotein, men det måste väl iaf ge nånting?! =)
King Grub
24-08-2004, 18:02
Biologiskt Värde = 0.
Biologiskt Värde = 0.
Du behöver ju inte säga det så hårt grub :/ har faktiskt lagt ner 300 spänn på detta å då kan de väl fan inte va helt verkningslöst!!?! :/!!!!!!!!!!!!!!
Doctor Snuggles
24-08-2004, 18:14
Om du vill stärka leder och dyl så är collagen bra. Tydligen.
WHITEFOLKS
24-08-2004, 18:30
du får väl kolla om du eventuellt kan kombinera upp bv med någon annan proteinkälla.
AAH det var weiders mega mass 2000 som inte innhåller nåt kollagen alls! :D:D:D:D mjölkprotein, vassleprotein, sojaisolat istället! oj oj oj så lycklig jag e nu! :D
King Grub
24-08-2004, 19:27
:thumbup:
Fortfarande undermåligt efter träningen, men plötsligt inte värdelöst alls längre.
:thumbup:
Fortfarande undermåligt efter träningen, men plötsligt inte värdelöst alls längre.
Undermåligt på vilket sätt? för lite protein ? jag kommer att kombinera med ProTargo också, så att proteinhalten höjs upp =)
Proteinet är för långsamt.
Ät upp burken och satsa på ett vassleprotein nästa gång. Vasslet är det enda snabba alternativet.
King Grub
25-08-2004, 14:59
Jag kunde inte sagt det bättre själv. :D
"Mjölkprotein", där kasein ingår, är det sämsta proteinet efter träningen. Förutom proteiner som saknar biologiskt värde, förstås. ;)
Proteinet är för långsamt.
Ät upp burken och satsa på ett vassleprotein nästa gång. Vasslet är det enda snabba alternativet.
Okej, men mega mass e väl okej att ha som Mellanmål en gång om dagen va? om jag tar några mackor till, ibland ska man iväg å e stressad då känns det lätt att svänga ihop en mega mass och 3 mackor
King Grub
25-08-2004, 15:01
Okej, men mega mass e väl okej att ha som Mellanmål en gång om dagen va?
Nej, eftersom kolhydraterna är toksnabba så är det ett undermåligt mellanmål också.
Jakobbus
25-08-2004, 15:11
Förutom proteiner som saknar biologiskt värde, förstås. ;)
Vad menas egentligen med det?
Vad menas egentligen med det?
Att de inte har något värde för kroppen, dvs inte går att använda till något.
(Vilket i sin tur antagligen beror på att det saknas en del essentiella aminosyror, HELT... tror inte det är HELT värdelöst för det dock, du kan ju äta annan mat som ger lite mer av dessa o utnyttja de som faktiskt finns, om det nu inte är ett protein man inte kan bryta ner.). Även gelatin har BV=0, men det är väl ungefär samma råvara till det (ben/hudar).
Enligt forskning så är det "optimalt" med snabbt protein (vassleprotein) innan träning[1] och lågsammare (Protec tex) efter träning eftersom aminosyranivåerna fortfarande är höga. Se bild nedan, så ser upptaget av aminosyrorna ut.
Observera att bilden är stulen och jag bytte produktnamnen till innehållet för att det skulle bli lättare att förstå samt att företaget bakom bilden vill lyfta fram sina egna produkter.
edit: 1. Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
King Grub
25-08-2004, 17:26
Kasein efter träningen? :MrT: Studien du refererade till använde inte kasein... Och Tipton i fråga rekommendarade snabbt protein till mig i korrespondans, i alla fall.
King Grub
25-08-2004, 17:32
"We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect."
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71
King Grub
25-08-2004, 17:34
THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASMA GLUTAMINE, Volume 34 - Number 5 - May 2002, Supplement to Medicine and Science in Sports and Exercise, Official Journal of the American College of Sports Medicine
"The whey isolate group achieved a significantly greater gain in lean mass than the casein group... The major finding of this study was that a 100% whey isolate protein supplement was more effective at increasing muscle mass and strength and decreasing fat mass than a casein protein supplement in resistance trained athletes. Both types of protein appear to prevent a decline in plasma glutamine levels that have previously been reported with intense exercise training."
THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASMA GLUTAMINE, Volume 34 - Number 5 - May 2002, Supplement to Medicine and Science in Sports and Exercise, Official Journal of the American College of Sports Medicine
"The whey isolate group achieved a significantly greater gain in lean mass than the casein group... The major finding of this study was that a 100% whey isolate protein supplement was more effective at increasing muscle mass and strength and decreasing fat mass than a casein protein supplement in resistance trained athletes. Both types of protein appear to prevent a decline in plasma glutamine levels that have previously been reported with intense exercise training."
Nu var ju det angående kaseinet om man intagit vassle innan träningen och den artikeln handlar om annat.
För övrigt är det grundaren bakom träningskonceptet HST som givit mig denna information med logiska tankegångar och bra referenser.
King Grub
25-08-2004, 19:27
Vilken nytta gör kaseinet i magsäcken efter träningen? :)
King Grub
25-08-2004, 19:40
Det är stora och snabba ökningar av aminosyror i blodet som ökar proteinsyntesen (anabolt protein - vassle), inte långsam aminosyreutsöndring från anti-katabolt protein (kasein).
Bohe J., F. AiliLow, R.R. Wolfe, and M.J. Renne (2001). Latency and duration of stimulation of human muscle protein synthesis during continuous infusion of amino acids. J. Physiol, 532, 2, 575-579.
Dangin M., Biorie Y., Rodenas-Garcia C., Gachon P., Fauquant J., Callier P., Ballevre O., and Beaufrere B (2001). The digestion rate of protein is an indipendant regulating factor of postprandial protein retention, Am. J. Physiol. Endocrinol. Metab, 280 E340-E348.
Miller S. L., Tipton K. K., Chinkes D. L., Wolfe S.E., and Wolfe R.R. (2003). Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise. Med Sci. Sports. Exerc. , 35, 3 449-455.
Yoshizawa F. Takashi N., Nishizawa N., and Ryuhei Funabiki (1997). Protein synthesis and degradation change rapidly in response to food intake in muscle of food-derived mice, J. Nutr. 127, 1156-1159.
Robinson SM, C Jaccard, C Persaud, AA Jackson, E Jequier and Y Schutz (1990). Protein turnover and thermogenesis in response to high-protein and high- carbohydrate feeding in men Am. J. Clin. Nutr, 52, 72-80.
Pannemans DL, D Halliday and KR Westerterp (1995). Whole-body protein turnover in elderly men and women: responses to two protein intakes J. Am. Clin. Nutr, 61, 33-38.
Vilken nytta gör kaseinet i magsäcken efter träningen? :)
Grejen är den att det är vasslet som är överflödigt efter träningen eftersom aminosyronivåerna är höga. Kaseinet+vassle+äggviteproteinet är för att få ett så högt biologiskt värde som möjligt och snabba kolhydraterna är för att fylla på tömda glykogenförråd. Låter det förhandlingsbart? Jag tar gärna upp diskussionen med Bruan igen.
Noteras kan att jag startade en tråd om syftet med långsamt protein efter träning i HST's forum där Bryan (upphovsmannen) och andra anhängare svarade på mina frågor.
King Grub
25-08-2004, 20:13
Grejen är den att det är vasslet som är överflödigt efter träningen eftersom aminosyronivåerna är höga. Kaseinet+vassle+äggviteproteinet är för att få ett så högt biologiskt värde som möjligt och snabba kolhydraterna är för att fylla på tömda glykogenförråd. Låter det förhandlingsbart? Jag tar gärna upp diskussionen med Bruan igen.
Ett snabbt vassleprotein toppar ju efter 20-40 minuter, och efter en timme har det genomgått sina metabola processer, proteinsyntes eller oxidation, och kaseinet tar en bra tid på sig, efter det, att ens lämna magsäcken. Jag förstår inte riktigt hur blodbanorna skall kunna vara fulla av aminosyror efter passet, om det inte är en halvtimme långt (kort). :) Och äter man en vanlig måltid när man kommer hem, eller någon timme efter passet, fyller man ju på med protein där, protein som inte har egenskapen att det koagulerar i magsäcken.
Ett snabbt vassleprotein toppar ju efter 20-40 minuter, och efter en timme har det genomgått sina metabola processer, proteinsyntes eller oxidation, och kaseinet tar en bra tid på sig, efter det, att ens lämna magsäcken. Jag förstår inte riktigt hur blodbanorna skall kunna vara fulla av aminosyror efter passet, om det inte är en halvtimme långt (kort). :) Och äter man en vanlig måltid när man kommer hem, eller någon timme efter passet, fyller man ju på med protein där, protein som inte har egenskapen att det koagulerar i magsäcken.
Jo, är det så att vassleproteinet toppar efter 20-40 minuter så stämmer ju inte de teorier jag förespråkar :MrT: Finns det inga rapporter där de testar effekten av vassleprotein innan och efter träning? Blir inte klok på detta! Jag hade en graf tidigare som visade hur aminosyronivåerna i blodet sjunker/stiger men jag har inga referenser på att det skulle stämma eller tvärtom.
Hmm... Nu måste jag ifrågasätta Bryan igen, mer logiskt skulle det ju vara att vassle innan och efter träning (för att ta vara på det bekanta "näringsfönstret") är optimalare. Sedan ett stadigt mål efter det. Men om aminosyronivåerna är höga fortfarande efter passet så borde en vassledrink vara tämligen överflödig.
Jag ska ivf fråga Bryan efter en studie som stöder det lilla diagrammet visade tidigare.
King Grub
25-08-2004, 21:18
En halvtimme till toppning var visst en överdrift från min sida, även om det skiljer inom vasslesorterna: ett hydrolysar toppar mycket snabbare än ett koncentrat. Hursomhelst, även om vi säger att det toppar efter timme förstår jag inte riktigt fördelen med kasein efter, då man i alla fall får långsam aminosyreutsöndring som börjar först efter passet istället för en snabb toppning, vilket ju är (referenser ovan) det som påverkar proteinsyntesen positivt. Och med mat någon timme senare fyller man ju på aminosyretillförseln i alla fall. Om man däremot t ex skulle gå och lägga sig utan att äta något mer förstår jag att det skulle vara en fördel.
King Grub
25-08-2004, 21:32
Och just det: även efter träning är det en fördel att ha snabbt flöde av aminosyror en bra bit efteråt. Även om vasslet toppas under passet är det i alla fall dalande vad gäller aminosyreutsöndring efter passet, vilket inte kan vara optimalt, då insulinet från de snabba kolhydraterna bara agerar anabolt och stimulerar proteinsyntesen enbart om det finns lätt tillgång till aminosyror, inte ett långsamt kaseinflöde.
Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94. Glycemic carbohydrates consumed with amino acids or protein right after exercise enhance muscle formation.
King Grub
25-08-2004, 21:38
En gissning är dock, att det egentligen inte gör någon praktisk skillnad, så länge det överhuvudtaget finns tillgång till aminosyror och att det totala protein- och energiintaget under dygnet är tillräckligt! Detta är nog egentligen bara teoriskt dividerande. :) Jag tror att huvudsaken är att man får i sig tillräckligt och har positiv kvävebalans.
En gissning är dock, att det egentligen inte gör någon praktisk skillnad, så länge det överhuvudtaget finns tillgång till aminosyror och att det totala protein- och energiintaget under dygnet är tillräckligt! Detta är nog egentligen bara teoriskt dividerande. :) Jag tror att huvudsaken är att man får i sig tillräckligt och har positiv kvävebalans.
Då säger vi så och slutar en tämligen onödig diskussion, handlar antagligen om promilledelar ändå! Skulle ändå vara kul med en studie som visar vad som är OPTILAMT!
edit: :furious: optilamt = optimalt
King Grub
25-08-2004, 21:54
Den som ändå vore optilam! :D
Ajuste, anledningen till att jag började diskussionen var att Mega Mass 2000 inte är helt bortkastat efter träning =)
Nej, eftersom kolhydraterna är toksnabba så är det ett undermåligt mellanmål också.
Okej Grub då omformulerar jag frågan då.. när är detta tillskott ett okej/bra alternativ??
:whipped: Den som ändå vore optilam! :D
Raffel dassel rassel dass! :furious:
WHITEFOLKS
25-08-2004, 22:36
crocop: kör det efter träningen.. det är inte OPTIMALT men antagligen helt OK.
crocop: kör det efter träningen.. det är inte OPTIMALT men antagligen helt OK.
Okej tack så mycket! =)
King Grub
26-08-2004, 07:00
Okej Grub då omformulerar jag frågan då.. när är detta tillskott ett okej/bra alternativ??
Aldrig. Det är alltid dåligt på något sätt.
Efter träningen är kolhydraterna bra, men proteinet dåligt.
Vid andra tillfällen är proteinet bra, men kolhydraterna dåliga.
Inse att det var ett misslyckat köp, och gå vidare. :) Att siffran på prislappen är låg betyder inte att det är billigt i förhållande till vad du får.
Tja använd upp skiten och köp bättre :)
Tja använd upp skiten och köp bättre :)
OKej får tacka för alla bra svar, ska käka upp det kör det efter träningen med lite mental vilja ska det nog kunna göra sitt endå! =D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.