View Full Version : Vasslefrågor
Japp, hade ett par frågor om vassleprotein. Har en polare på jobbet som menade att man behöver ett uppehåll med vasslet efter ca. 1-1.5 månad, precis som med kreatin.
Är det så att man måste ta ett uppehåll från det med jämna mellanrum, eller kan man köra på som vanligt vecka ut och vecka in med vasslet? Jag trodde först inte att man behöver någon paus med det, men eftersom han nu sa så kände jag mig tvungen att fråga experterna :) Så, hur är det, har min kollega rätt eller fel?
King Grub
23-08-2004, 16:49
Enkelt svar: vassle är inget du behöver göra uppehåll med, någonsin, och din kollega har helt fel. Vassle är bara ett snabbt upptagligt mjölkprotein. Att hålla upp med vassleintaget skulle bara ha negativa konsekvenser för träningen. Det är inget man "vänjer" sig vid eller bygger upp någon immunitet mot.
Ok, som jag trodde då. En annan fråga som dök upp var om man nån gång får i sig för mycket vassle, vad som händer med detta? Proteinet blir väl inte direkt fett som kolhydrater blir, om man skulle få i sig för mycket av det? Kunde kanske sökt efter detta, men eftersom herr Grub är så duktig och snabb med svaren så kunde jag lika gärna posta här ;)
Du måste tänka på att inta ditt vassleprotein vid rätta tidpunkter då vassleprotein är SNABBT protein.
DIREKT FÖRE eller EFTER träning
Helt ok och inta på morgonen 10-20min före frukosten
Men annars är det onödigt och då finns det risk för extra fett kring midjan :-)
Alla andra tidpunkter är det långsamt protein som gäller
MVH
King Grub
23-08-2004, 18:26
Men annars är det onödigt och då finns det risk för extra fett kring midjan :-)
Vassle i sig ger inga bilringar kring midjan. Det är att äta för mycket som ger bilringar. Att använda vassle som proteinkälla vid andra tillfällen är sämre än att använda långsamt protein, men inte lagras det som fett mer än samma mängd långsamt protein.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.