PDA

View Full Version : Har handlat kreatin, behöver råd

Chosen
07-07-2004, 17:41
Jag har då beställt hem lite kreatin som ska nyttjas för första gången.

Fairing KCG + Fairing Monohydrat blev det. Kom fram till att det troligen var den bästa kombinationen efter att studerat lite trådar här.

Frågan är då hur dessa ska intas.

Har jag förstått det rätt att KCG ska intas innan träningen och monohydratet efter?

1. Kan man ta KCG:et i samband med en måltid (frukost) cirka 30-60min innan träning eller är det bättre att svepa det en stund innan/efter?

2. Monohydratet, går det bra att blanda ner det i shakern tillsammans med Rapid Recovery eller ska man köra dom separat. Och isåfall, spelar ordningen nån roll?

3. Behöver man nån uppladdningsfas för monohydratet eller blir den onödig när man även kör KCG (detta är första gången jag provar kreatin alltså)?

4. Ska jag ta nån av dom två produkterna även på vilodagarna och isåfall hur/när? Eller ska jag bara köra dom dagar jag tränar (3ggr i veckan).

Det var allt jag kom på för tillfället :angel:

Chosen
08-07-2004, 11:49
Kom igen nu, ingen som vill hjälpa?

Funderade lite över det här med vattenintag. Det ska ju vara ganska högt under kreatinkuren men gäller det även KCG som inte ska vara så värst vattenbindande?

Och om man ligger på cirka 3L vatten om dagen. Dom dagar jag tränar drar jag nog i mig 1½L under träningspasset, innebär detta att jag bara behöver 1½L till den dagen eller ska jag räkna bort vatten som intas under träningspasset?

Kanske är heldumma frågor (därför ingen svarar :em: ) men vill bara att det ska bli rätt från början.

Munter
08-07-2004, 12:01
1. Ingen aning, använder inte KCG
2. Det går bra att blanda i samma.
3. Ja, ta en uppladdningsfas.
4. Ta kreatinet på vilodagar också, lika stor mängd.

adde
08-07-2004, 12:31
Jag tycker du skall börja med en uppladdningsfas med bara kreatinet. Kör sen KCG (ca 6 gram) + 5-10 gram monohydrat före träningen och 10 gram monohydrat efter.

Jag fattar det som om du tränar på morgonen. Jag tränar på kvällen och tar då dessutom 3gram KCG + 6 gram monohydrat på morgonen.

Inget KCG på vilodagar men ta monohydratet på dessa dagar.

Monohydratet kan du blanda i drinken, men jag tycker det förstör smaken. Jag blandar i saft eller vanligt vatten istället.

/adde

Popeye
08-07-2004, 12:45
Dags för mig att lägga näsan i blöt.
KCG kan jag ingenting om.
Men vanligt Kreatin...
- Kreatin är billigt
- Kreatin är inte giftigt

När jag går på kreatin så brukar jag ligga på ~30-40g/dag.
Det inte kroppen vill ha pissar jag ut.
Tas med fördel samtidigt som kolhydrater.
Du behöver inte blanda det över huvud taget... ta en sked i munnen... och blanda med vatten. (i munnen dvs...)

Chosen
08-07-2004, 13:04
Tack för svaren, nu fick man lite mer att gå på åtminstone även om det var lite blandad kompott :D

Hämtade ut grejorna på posten idag och tänkte börja köra nästa eller veckan därefter.
Noterade att det var en hel del hårda pulverklumpar i kreatin-burken. cirka 50% är pulver och resterande är såna klumpar i olika storlekar.

Ska det vara så eller har det blivit nåt fel på mitt exemplar? Ska man krossa dessa klumpar eller löser dom upp sig i vattnet likväl?

adde
08-07-2004, 13:26
Originally posted by Chosen
Tack för svaren, nu fick man lite mer att gå på åtminstone även om det var lite blandad kompott :D

Hämtade ut grejorna på posten idag och tänkte börja köra nästa eller veckan därefter.
Noterade att det var en hel del hårda pulverklumpar i kreatin-burken. cirka 50% är pulver och resterande är såna klumpar i olika storlekar.

Ska det vara så eller har det blivit nåt fel på mitt exemplar? Ska man krossa dessa klumpar eller löser dom upp sig i vattnet likväl?

Klumparna är väl inte stenhårda? mosa dem med en sked mot insidan av burken.

/adde

Chosen
08-07-2004, 14:36
Vet inte, har inte öppnat burken än. Hörde bara att dom klirra rätt bra mot glasburken, typ som att det vore småsten .. men det går nog att krossa dom.

Tränar både mornar och kvällar beroende på hur det passar med mitt jobbschema.

Hur var det med vattenintaget?

negative
09-07-2004, 01:18
Originally posted by Chosen
Vet inte, har inte öppnat burken än. Hörde bara att dom klirra rätt bra mot glasburken, typ som att det vore småsten .. men det går nog att krossa dom.

Tränar både mornar och kvällar beroende på hur det passar med mitt jobbschema.

Hur var det med vattenintaget?

Drick mycket när du tar kreatin pga att kreatinet binder vatten.

Popeye
09-07-2004, 09:17
Har en 1kg burk kreatin (fr. Fairing) som jag skall börja på nu i helgen. Lite kort datum på den så gissa om det blir att mumsa kreatin nu...
Jag brukar ligga på ~5L vatten/dag.

aliquis
10-07-2004, 12:10
err, du är säker på att det inte är en plastsked/plastmått som skramlar?

Chosen
10-07-2004, 12:25
Nejdå, det är ingen sked ;)

Det är den lilla genomskinliga glasflaskan jag har.

Men det är löst nu, har pratat med fairing direkt och fått svar på alla mina frågor/funderingar :)