View Full Version : Huvudvärk av ALA?? Blir tokig...
Har de senaste 5 dagarna smygit igång en dos ALA på 500mg/dagligen. Har dessa dagar upplevt följande: Huvudvärk som kommer o går (jag brukar aldrig ha ont i huvet) yrsel ,svängande humör,IRRITATION!!! Trötthet mm.
Kan allt detta bero på ALA:t eller är det nån form av mental överträning/kollaps?
Kör 4 dagar i veckan 4-split.
Edit:Käkar Efexor och Xanor mot Ångest/Panikångest
Man blir trött av att käka ala. Det är viktigt att äta kolhydrater 30 minuter efter intag av ala. Försök också att sprida ut ala intaget över dagen.
watertouch
03-07-2004, 19:52
Alla dina symptom stämmer ju in på medicinen du käkar.
Käkat medicinen länge så du e säker att det inte e biverkningar av den?
Kände av samma saker då jag tog liknande medicin
acidbl00d
03-07-2004, 19:54
Originally posted by Klein
Man blir trött av att käka ala. Det är viktigt att äta kolhydrater 30 minuter efter intag av ala. Försök också att sprida ut ala intaget över dagen.
Jag låg själv vaken många nätter p.g.a ala när jag tog det. Kunde inte sova
Originally posted by watertouch
Alla dina symptom stämmer ju in på medicinen du käkar.
Käkat medicinen länge så du e säker att det inte e biverkningar av den?
Kände av samma saker då jag tog liknande medicin
Medicinen gör mig förvisso mycket känsligare för yttre påverkan, så jag tror det spär på det hela lite...
Skönt att höra att någon mer fått sömnproblem av ALA:n...Jag har haft det sen jag började med ALA,men kunde aldrig tänka mig att det kunde bero på det,men men...
Tror jag ställer mig på 250mg/dag någon vecka till,så kroppen kanske hinner vänja sig lite,jag kan ju alltid trycka på lite extra nästa Fredag då jag går på kreatinet igen:bpump:.
Tack för svaren,kör HÅRT!!:thumbup:
Edit: Jag har stått på nuvarande medicindos i 1,5år ungefär,det har alltid svängt lite upp o ner.
Det verkar ju lite märkligt om du skulle få akuta biverkningar av Xanor/Efexor JUST NU om du medicinerat i 1,5 år. Är visserligen ingen medicinare, men kan inte låta bli att undra om det kan vara så att ALA och dina mediciner inte är helt kompatibla? Diverse "naturläkemedel" är ju kända för att kunna interferera med "vanliga" medicinska preparat, så det verkar ju inte helt orimligt. Eller?
Originally posted by Knäböj
Har de senaste 5 dagarna smygit igång en dos ALA på 500mg/dagligen. Har dessa dagar upplevt följande: Huvudvärk som kommer o går (jag brukar aldrig ha ont i huvet) yrsel ,svängande humör,IRRITATION!!! Trötthet mm.
Kan allt detta bero på ALA:t eller är det nån form av mental överträning/kollaps?
Jag käkar 2000mg/dag (kört i en månad cirka) och har alla symptom som du har, utom yrsel.
Men det får man ta.....tror jag....
yrsel upplevde jag själv då jag körde ala men jag tror de beror på snabbt blodsockerfall,
negative
04-07-2004, 23:13
Jag käkade ala och fick ALLA symtom som du beskriver. Mitt tips är SLUTA, det gjorde jag, man ska inte må dåligt av kosttillskott. Sen är det nog ännu viktigare för dig att sluta då du som du sa är känsligare för yttre påverkan ....
MARKUS
Det har faktiskt börjat lägga sig lite nu,jag har käkat det sen i tisdags. Jag ligger på 200mg. Kör nog så ett tag får vi se,men går det inte så slutar jag med det.
Herkulez
04-07-2004, 23:36
No pain no gain era mesar :devil:
J/K
Originally posted by Herkulez
No pain no gain era mesar :devil:
J/K
Instämmer faktiskt...Bara jag vet VAD jag är dumihuvet av så går det faktiskt an...
platniklas
06-07-2004, 22:03
Vänta nu en sekund.
Jag som trodde man inte ens kunde få biverkningar av ALA - Liponsyra?
Urklippt från www.eiselt.se:
"BIVERKNINGAR: Ingen risk för biverkningar. Om du är diabetiker bör du rådfråga din läkare innan du tar Liponsyra."
Urklippt från gamla "flashback-forumet":
"Kan det vara farligt?
Med tanke på liponsyrans kraftfulla effekter kan man tro att det också ska ha en rad biverkningar. Det finns dock inga sådana rapporterade, varken hos diabetiker eller friska människor. Tvärtom ger preparatet skyddande effekter, så länge det används i rekommenderad dos. Självklart kan allt vara ett gift, det är bara en fråga om dosering, men risken med liponsyra är mycket liten vid normal användning."
Och att yrseln ni beskriver skall bero på snabbt blodsockerfall låter konstigt, då ALA skall förbättra känsligheten av insulin, dvs. kroppen slutar producera insulin snabbare, dvs. inte lika stora blodsockerdalar (och toppar för den delen).
El. är det jag som missförstått något?
Rätta mig gärna isf.
Tack och hej.
Glöm inte bort att dricka mycket vatten!!
Originally posted by platniklas
Vänta nu en sekund.
Jag som trodde man inte ens kunde få biverkningar av ALA - Liponsyra?
Urklippt från www.eiselt.se:
"BIVERKNINGAR: Ingen risk för biverkningar. Om du är diabetiker bör du rådfråga din läkare innan du tar Liponsyra."
Urklippt från gamla "flashback-forumet":
"Kan det vara farligt?
Med tanke på liponsyrans kraftfulla effekter kan man tro att det också ska ha en rad biverkningar. Det finns dock inga sådana rapporterade, varken hos diabetiker eller friska människor. Tvärtom ger preparatet skyddande effekter, så länge det används i rekommenderad dos. Självklart kan allt vara ett gift, det är bara en fråga om dosering, men risken med liponsyra är mycket liten vid normal användning."
Och att yrseln ni beskriver skall bero på snabbt blodsockerfall låter konstigt, då ALA skall förbättra känsligheten av insulin, dvs. kroppen slutar producera insulin snabbare, dvs. inte lika stora blodsockerdalar (och toppar för den delen).
El. är det jag som missförstått något?
Rätta mig gärna isf.
Tack och hej.
En sak verkar du ha missförstått, vi är rätt många som känner oss lite "off" då vi käkar Liponsyra. Sen att experterna inte fått några biverkningar rapporterade spelar ingen roll. Jag började käka ALA för en vecka sen-jag började må dåligt för en vecka sen...Enkelt,eller hur?
Edit:Det känns bra mycket bättre nu.
Har själv fått en sprängande jävla huvudvärk i 2 dagar i rad nu... kommer och går... tog just en tablett och får väl se om de blir bättre ju längre in på kuren man går!
Det kan väl inte vara farligt med huvudvärken? annars ere skitsamma bara det ger! :D
Prova dricka mycket mer vatten, eftersom ala boostar kreatin som jag antar nåra av er tar...sen tas ju kolhydraterna upp mer effektivt och kolhydrater binder vatten vilket kan leda till vattenförlust och då brukar man få huvudvärk blandannat...
jag tar ca 3 gram ala ED och har inget problem med ovanstående bara en jävla halsbränna =P
platniklas
07-07-2004, 19:45
Knäböj, att ni är flera som känner så ser jag, därför jag undrade.
Sen undrade jag inte så mycket om det var så, utan lite mer frågandes efter en teori varför, då det endast skall vara en skyddande antioxidant utan några som helst biverkningar.
"Experterna" brukar faktiskt vara ärliga och säga biverkningar och dyl., speciellt om dem vill fortsätta ha något sålt.
Och det jag saxade från "gamla flashback-forumet" är inga s. k. "experter" som skrivit, utan helt vanliga (dock kurande :P) byggare.
Men Edan gav mig en teori som jag tror på, dvs. det jag frågade efter. Tack.
PS. inget illa menat mot dig, knäböj, om du nu upplever det så. Vissa kan uppleva mig som kort och smått elak, det är inte min mening. DS.
De lugnt Platniklas:thumbup:.
Bara en sak,det du saxat ang ev. bieffekter är ordagrant vad EXPERTEN inom träning/kost Fredrik Paulun skriver om ALA i sin bok "Allt om kosttillskott".
Just därför är jag oxå konfunderad,när tom en expert vågar skriva på ett papper att "Inga biverkningar finns rapporterade bla bla".
De kan få den första rapporten av mig om de vill, fast mina besvär har dock försvunnit nu,är faktiskt piggare än innan.(placebo kanske...)
Hadet.
platniklas
07-07-2004, 22:35
Knäböj, jaha, det hade jag inte en aning om.
Trodde han som postat det skrev det.
Dem som är intresserade av att läsa lite mer om ALA - Liponsyra, kan ju kolla länken:
http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?t=127283
Inlägg #2.
Dock står det massa annan info om sådant som iaf ja tycker man skall hålla sig ifrån.
Knäböj. Det kan vara placebo, men ja tror det är att du i början inte har hunnit pressa i dig vattnet som kroppen behöver, precis som Edan hade en teori om.
Speciellt om man som Edan nämner kombinerar ALA't med Kreatin.
Hadet du med.
platniklas
07-07-2004, 22:37
Såg nu när jag kollade närmare att det va precis som du säger Fredrik Paulún som skrivit det texten från början.
:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.