View Full Version : koffein, vad tycker ni?
Har jobbat tre veckor nu och dagarna har sett ut nåt sånthär. vaknar, 2 tabletter och morgonprommis. Sen jobb och där blir det kaffe 1-2 ggr. sen ca 2 tabletter innan träning. har använt koffein väldigt sparsamt tidigare och inte druckit kaffe. men nu börjar jag känna av bieffekterna och jag vet bara att jag haft grymt ont i huvet hela dagen nu då jag inte tagit nåt koffein. :smash: hade jävligt ont i huvet förra helgen med men kommer inte ihåg om jag tog nå koffein då, troligtvis inte.
Fråga: Har jag nu på 3 veckor utveklat ett avancerat kofeinberoende? :cryout:
tog nyss 2 tabletter. få se om värken förvsinner
Hur använder ni själva koffein, när intar ni det och i vilka mängder? hur fanken ska man cykla koffein?
hur lång tid tar det innan det går ut i blodet? Vissa hävdar ju att man måste tugga dem för att få ut det snabbt men det är väl bara bull? droppa en tablett i ett glas vatten så ser du vad som händer sa en polare, vad tror du händer när den råkar på magsyran då? :)
När bör man inta koffein (efter en måltid) om man vill ha en liten effekt inför ett styrkepass. det räcker väl med 100-200 mg va?
Till sist: är det värt att använda koffein överhuvudtaget??? :confused:
acidbl00d
01-07-2004, 19:19
Jag kör koffein innan träningar när jag känner jag är lite trötter eller jag tänker köra ett HÅRT pass. Tar jag för ofta känner jag inte av det därför jag inte alltid tar.
Men innan morgronpromissarna tar jag självklart också då gör de ju riktig nytta.
Om jag inte har fel för mig så har man en topp 30min - 1h efter det man intagit koffeinet. Halveringstiden är åtminstone 6h
LunaSpice
01-07-2004, 20:19
Använd koffein i intervaller om 3-4 veckor för bäst effekt (om man inte dricker kaffe för att det är gott förstås som många gör). Koffein skapar en sorts tolerans i kroppen liksom de flesta andra substaner vilket bidrar till minskad effekt av en viss dos om man tar samma dos under en längre period. Man kan självklart även ÖKA dosen om man känner för det men koffein i för stora mångder har andra mindre trevliga egenskaper som man helst undviker. Man kan bli dålig i kistan, få hjärtpalpitationer, problem med insomnia etc.
Värken kommer då koffeinet lämnar kroppen. Brukar gå över på några dar och då har man oftast inte värk HELA tiden. Man kan även trappa ner på intaget succesivt för att minska abstinensen.
Jag dricker kaffe (inga tabletter) på morgonen och ev. innan träning om jag inte äter kreatin. Har uppehåll i 3 veckor efter 3-4 veckor. Funkar kanon tycker jag.
ugly_kid
02-07-2004, 19:40
Originally posted by LunaSpice
Använd koffein i intervaller om 3-4 veckor för bäst effekt (om man inte dricker kaffe för att det är gott förstås som många gör). Koffein skapar en sorts tolerans i kroppen liksom de flesta andra substaner vilket bidrar till minskad effekt av en viss dos om man tar samma dos under en längre period. Man kan självklart även ÖKA dosen om man känner för det men koffein i för stora mångder har andra mindre trevliga egenskaper som man helst undviker. Man kan bli dålig i kistan, få hjärtpalpitationer, problem med insomnia etc.
Värken kommer då koffeinet lämnar kroppen. Brukar gå över på några dar och då har man oftast inte värk HELA tiden. Man kan även trappa ner på intaget succesivt för att minska abstinensen.
Jag dricker kaffe (inga tabletter) på morgonen och ev. innan träning om jag inte äter kreatin. Har uppehåll i 3 veckor efter 3-4 veckor. Funkar kanon tycker jag.
när du inte äter kreatin, är det inte bra att äta det samtidigt eller?
nordland
02-07-2004, 19:52
Originally posted by ugly_kid
när du inte äter kreatin, är det inte bra att äta det samtidigt eller?
Nej, då det har motsatt effekt..... kreatin drar in vätska medans koffein är vätskedrivande......
Till ursprungs postaren..... Drick mer vatten. Med ditt höga intag av koffein (520mg, kaffet inräknat) så får du ösa på med vattnet ganska rejält....
Att kreatin inte ska kombineras med koffein har inte med vätskedrivande/vätskebindande effekter att göra.
ne, koffeinet stör väl återskapandet av atp och det är ju just att kunna öka/snabba upp återskapandet man vill med kreatinet.
Läste en artikel för nån vecka sen som påvisade att det berodde på deras motsatta verkan på excitation-contraction-coupling:en i muskeln. Kreatin gör att "vilotiden" mellan myosin-actin cykeln blir kortare medans koffein gör den längre. Kreatin ger snabbare ATP tillgång till calciumpumparna i muskelcellerna, både för ut och inpumpning, och calcium är ju det som direkt ger muskelkontraktion.
Om både koffein och kreatin finns närvarande tar de ut varandras effekt.
ölobrännvin
04-07-2004, 20:25
det var nytt för mej, finns det några vetenskapliga studier på detta eller är det bara så i teorin kanske......Är det någon här som har provat och jämfört resultat..Om det nu är så då har jag ätit flera kg kreatin i onödan....
LunaSpice
04-07-2004, 21:58
Originally posted by Styx
Läste en artikel för nån vecka sen som påvisade att det berodde på deras motsatta verkan på excitation-contraction-coupling:en i muskeln. Kreatin gör att "vilotiden" mellan myosin-actin cykeln blir kortare medans koffein gör den längre. Kreatin ger snabbare ATP tillgång till calciumpumparna i muskelcellerna, både för ut och inpumpning, och calcium är ju det som direkt ger muskelkontraktion.
Om både koffein och kreatin finns närvarande tar de ut varandras effekt.
Har inte det med koffeinets cAMP-aktivering att göra också?
Hittade en studie...kanske va den du menade?
Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading. Vandenberghe K, Gillis N, Van Leemputte M, Van Hecke P, Vanstapel F, Hespel P. J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.
Den här var det:
Opposite actions of caffeine and creatine on muscle
P. HESPEL, B. OP ‘T EIJNDE, AND M. VAN LEEMPUTTE
Samma team, delvis.
Man ska inte dra alltför stora växlar av en artikel, finns forskning som visar att det inte gör någon skillnad heller. Men resultaten och teorierna var iaf intressanta och förklarar en hel del, både kreatinetsoch koffeinets verkan.
Har inte fördjupat mig något mer än den artikeln och även en del av den Lunaspice hittat.
Det här med huruvida kreatin och koffein tar ut varann eller inte har varit på tapeten tidigare tror jag.
Nån som hittar nån gammal tråd? Jag orkar inte söka :D
Tror att de rapporter som kom upp då sade att dom INTE tog ut varann :confused:
BUMP!
vad göra om man vill ha i sig lite koffein innan träning med bästa effekt?
Till och efter maten ska ju försämra upptaget av c-vitaminer och annat.
En kopp/tablett säg en halvtimme innan ett rejält mål mat då? och därefter träning en timme efteråt ungefär???
Originally posted by Styx
Den här var det:
Opposite actions of caffeine and creatine on muscle
P. HESPEL, B. OP ‘T EIJNDE, AND M. VAN LEEMPUTTE
Samma team, delvis.
Man ska inte dra alltför stora växlar av en artikel, finns forskning som visar att det inte gör någon skillnad heller. Men resultaten och teorierna var iaf intressanta och förklarar en hel del, både kreatinets och koffeinets verkan.
Har inte fördjupat mig något mer än den artikeln och även en del av den Lunaspice hittat.
Att koffein tar ut kreatinets verkan är vad jag förstår ganska vedertaget. Vill minnas att det står väl beskrivet i kreatinavsnittet i "Nutrition for health fitness & sports" av Melvin. H Williams. Den upplagan som vi hade på kost & idrott-utbildningen vid Umeå universitet var från 99 eller 00 och mycket väl uppdaterad. Samtliga kapitel om kosttillskott och näringsämnen sammanfattas med "prudent recomendations" dvs vad forskningen verkar vara överens om i dagsläget.
För övrigt så är det en av de bästa böckerna, jag läst, angående kost och träning. Låna den!:thumbup:
Originally posted by Big_Vik
BUMP!
vad göra om man vill ha i sig lite koffein innan träning med bästa effekt?
Till och efter maten ska ju försämra upptaget av c-vitaminer och annat.
En kopp/tablett säg en halvtimme innan ett rejält mål mat då? och därefter träning en timme efteråt ungefär???
Rekomendationen är att ta 3-5mg/kg kroppsvikt ca 45 minuter innan träning. Börja med den lägre doseringen och prova dig fram.
Jag använder inte Koffein, jag dricker kaffe:D
Kanske finns något matnyttigt här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11052&highlight=halveringstid
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.