View Full Version : Hittade lite extra protein i burken.
En liten krabat kröp runt bland mitt Complete III idag. Kastade honom i vasken och sa några väl valda ord innan han spolades bort för gott. Inte för att jag är så kräsen av mig att jag skulle slänga bort några kilo proteinpulver för att en liten bagge krypit runt och gottat sig. Men sen slog sig tanken att dessa saker kanske lägger ägg eller nåt och om några dagar kanske man har en hel babykolloni som frodas och snyltar av mitt proteinpulver. Fins det någon risk med det eller kan jag fortsätta äta det utan att behöva titta efter fler baggar?
Om det slinker ner en bagge någon gång i drinken spelar ingen roll, men om det blir 5-10-15 st per skopa så är det ingen höjdare ;)
OBS: inget klagomål på Fairing eller nåt utan jag får skylla mig själv som inte stängt burken riktigt :smash:
Haha, vad smaskigt! Du kan ju alltid sila allt... Då kan du nog vara rätt säker på att det inte kryper runt några bebisar i burken om några dagar... :eating: :D
Originally posted by abjorn
En liten krabat kröp runt bland mitt Complete III idag. Kastade honom i vasken och sa några väl valda ord innan han spolades bort för gott. Inte för att jag är så kräsen av mig att jag skulle slänga bort några kilo proteinpulver för att en liten bagge krypit runt och gottat sig. Men sen slog sig tanken att dessa saker kanske lägger ägg eller nåt och om några dagar kanske man har en hel babykolloni som frodas och snyltar av mitt proteinpulver. Fins det någon risk med det eller kan jag fortsätta äta det utan att behöva titta efter fler baggar?
Om det slinker ner en bagge någon gång i drinken spelar ingen roll, men om det blir 5-10-15 st per skopa så är det ingen höjdare ;)
OBS: inget klagomål på Fairing eller nåt utan jag får skylla mig själv som inte stängt burken riktigt :smash:
Äh du får ju en extra proteinkälla :D
Originally posted by abjorn
... Men sen slog sig tanken att dessa saker kanske lägger ägg eller nåt och om några dagar kanske man har en hel babykolloni som frodas och snyltar av mitt proteinpulver. Finns det någon risk med det eller kan jag fortsätta äta det utan att behöva titta efter fler baggar?
Tja - vad verkar mest troligt: att bagge nr 1 kondenserade fram ur en klump fuktigt proteinpulver eller att den kläcktes ur ett ägg ...? Någon risk med att äta baggar är det knappast (rostade termiter skall visst vara en läckerhet har jag hört), men en viss risk att HITTA fler lär det ju kunna vara. Bara att hålla korpgluggarna öppna när du blandar dina drinkar ...
tolkia: han utgick nog från att den redan fanns i skafferiet eller dylikt och hade gått ner i burken, inte att den kom från burken.
Men om så är fallet borde han iofs ha mjölpåsar med en massa fina små hål i...
Originally posted by aliquis
tolkia: han utgick nog från att den redan fanns i skafferiet eller dylikt och hade gått ner i burken, inte att den kom från burken.
Point taken. Låt oss hoppas att det var så; då är juproblemet lättlöst. Alla rekommenderas härmed att stänga sina förbackningar ordentligt, särskilt så här års ... särskilt förpackningar med sådant som är gott för "baggar"; proteinpulver måste ju vara som manna från himlen (är det något som mer "primitiva" organismer är bra på så är det att identifiera sådant som man/de "växer på" ...)
Hur såg "krabaten" ut ?
http://www.anticimex.se/fileobjects/529_ABC_faktablad.pdf
kolla där och se om den finns med, så ska jag svara om det är nån fara.
Ett tips är att frysa ner protteburken i några dagar då dödar du eventuella kompisar till honom.
De va en mjölbagge, ingen tvekan om det. Har sett sådana förrut.
Dags för storstädning av skafferiet då !
Ett enkelt sätt att kolla om det är en mjölbagge är att klämma sönder den mellan fingrarna och lukta, dom luktar nämligen Lysol (kallas också för Lysolbaggar)
...och eftersom alla är stora Lysolkännare känner vi igen den direkt. :D
Lysol är förövrigt en Kabolluktande vätska. ;)
Danne och raZmus får gärna förklara denna lukt för oss inte lika bevandrade stackare...
jag tror baggarna höjer näringshalten i pulvret
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.