PDA

View Full Version : Bästa/mest prisvärda proteinet??

rajtzing
29-06-2004, 19:54
Enkel och säkert en vanligt förekommande fråga: Vilket är enligt DIG det bästa och mest prisvärda proteinpulvret på marknaden just nu?
Ta helst ingen hänsyn till vad som finns på denna sida eller inte, utan välj ut det bästa och mest prisvärda proteinpulvret bland ALLA märken enligt just dig!

Tackar på förhand!

Beast
29-06-2004, 19:59
Optimum Nutrition´s 100%whey lätt.

Dymion
29-06-2004, 20:04
Lägger min röst på Exell!

rajtzing
29-06-2004, 20:11
100&whey från Optimum Nutrition har jag faktiskt tittat väldigt mycke på och funderar starkt på att köpa de, så nu vill jag bara ha lite allmänna åsikter om proteinpulver i stort...

nackdelen om jag ska köpa 100&whey är att en burk med 2273g inkl. frakt, postförskott och sånt går lös på 682 spänn...känns liite mycke för min plånbok, eller är det värt det eftersom det troligen räcker ett tag?

fast återigen, bästa pulvret?

Mindek
29-06-2004, 20:21
Är ett protein för 300 kr/kg det mest prisvärda? Knappast, oavsett hur gott den än är...

Exell funkar hur bra som helst och kostar 140kr/kg om man köper mycket. Även Whey-80 är prisvärt, men jag tyckte inte det var någon smaksensation.

Dymion
29-06-2004, 20:21
Mitt tips, köp 10kg vassleprotein från Exell för 1400:- 140kr/kg!

rajtzing
29-06-2004, 20:25
ok, nu är det så att min ekonomi inte tillåter att jag köper nåt för 1400 spänn just nu, oavsett hur prisvärt det än är...letar efter ett tillskott som ligger på hög proteinhalt och prismässigt ligger så att en student har råd...
smaken är för mig i det närmaste helt obetydlig, då jag värderar pris och kvalitet långt före...visst, det ska inte smaka kattpiss, men jag kan lätt dricka nåt enbart för innehållet istället för smaken...

nåt mer förslag baserat på ovanstående??

Monoxide
29-06-2004, 20:41
Själv kör jag med Exell. Det är ingen smaksensation, men det är billigt och förhoppningsvis bra. :)

z_bumbi
29-06-2004, 20:44
rajtzing: Vilket koncentrat som helst med andra ord, exell är ett sådant. Andra sorter har nämnts i tråden.

Du får mest protein för pengarna om du väljer ett koncentrat.

gosh
29-06-2004, 20:49
Varför inte hålla dig till vanlig mat?

rajtzing
29-06-2004, 20:51
dum fråga: vad är ett koncentrat? konsentrerat pulver??!

aliquis
29-06-2004, 20:52
mindek: 682kr var ju inkl frakt.

Om du ändå behöver betala frakt men inte har råd att beställa så mycket så du får fraktfritt så kanske det är lika bra att gå till en lokal butik och ta det billigaste de har?

ivandrago
29-06-2004, 20:54
exell.. Nu vet jag inte om jag får säga vilken butik, men det finns en som säljer exell 5kg för 598 just nu, dvs 120kr/kg. Det är VÄLDIGT prisvärt.

Det är ju trots allt kolozzeum som gör exell, så jag hoppas att jag inte bryter mot någon regel genom denna post.

Sparrisen
29-06-2004, 22:16
Vassle för runt 140 kr/kg är billigt.

Ulf A Big
29-06-2004, 22:46
Proteinpreparat hur använder man det för att det ska bli kostnadseffektivt? En grundläggande tanke som Gosh uttryckte lite tidigare "Varför inte äta mat?" Är nog inte helt fel tänkt och sagt av honom. Fyra till sex ggr per dag av god kvalité gör att kroppen kommer i energibalans med rätt näring. Men var kommer då proteinpulvret in då? Jo, precis när du har vaknat då uppblandat i vatten en halvtimme innan du äter din vanliga frukost ca 20gr protein av god kvalité t ex ett 100 % Isolat som är betydligt effektivare än ett 73% vassle med andra egenskaper än vad isolatet har. Nästa gång du bör ta proteinpreparat är direkt efter ditt träningspass då 20-30gr Isolat blandat med vatten och ca 25-50 gr druvsocker samt 5-10 gr kreatin.
Summa isolat är ca 50 gr/dag och då blir det inte så dyrt. Nyare forskning/studier säger entydigt att de enda ggr då du kan påverka ditt anabola gensvar är efter nattfastan och efter träningen med hjälp av insulinspikar som du skapar med hjälp av glukos och lättsmält proteinisolat eller proteinhydrosylat och det är inte nödvändigt ta mer än det jag skrev heller. Troligen är det så att om du äter mer lättsmälta proteiner under dagen/kvällen kommer de bara att användas till energiproduktion och gör så att du får en blodsockerkurva som är ohälsosam för kroppen.

Kebab-Arne
29-06-2004, 23:29
Optimum Nutrition 100% Whey Protein 10lbs Strawberry 155 Servings New Formula $49.99

10 Lbs. $55.59

Dessa priser är från två amerikanska sidor om Optimums 100% Whey, i Sverige skulle det gå på ca 1000:- för 10lbs 100%whey. Lite prisskillnad.

Jämför EAS Myopro Whey
I en amerikansk webshop kostar 5lbs $27.65
I en svensk 435:-

Vi kör på SAN också och deras V12.
I amerkansk webshop kostar en burk: $37.97
I en svensk: SEK 447,00

Störst prisskillnad gäller Optimum, vilket sägs vara lågpriskosttillskott i statern också. Hur det sedan blir kvalite här tycker jag är lite skumt. Jag är inte ute efter att jävlas utan detta är det enda jag tycker är skumt med Optimum.

Nu kanske det tillkommer skatt och saker på amerikanska webshopparna och beställer man därifrån kan man ju få diverse moms och tull på sig.

Förövrigt kan prisskillnaderna även bero på att vi har högre skatt än i USA, de betalar 4 kr litern för bensin och tycker det är dyrt. Nej, klagar förövrigt inte på att vi har dyrare kosttillskott utan det att Optimum skiljer sig mest i pris.

Flum flum... nu ska jag :sleep:

Sverker
30-06-2004, 07:40
Originally posted by Ulf A Big
Proteinpreparat hur använder man det för att det ska bli kostnadseffektivt? En grundläggande tanke som Gosh uttryckte lite tidigare "Varför inte äta mat?" Är nog inte helt fel tänkt och sagt av honom. Fyra till sex ggr per dag av god kvalité gör att kroppen kommer i energibalans med rätt näring. Men var kommer då proteinpulvret in då? Jo, precis när du har vaknat då uppblandat i vatten en halvtimme innan du äter din vanliga frukost ca 20gr protein av god kvalité t ex ett 100 % Isolat som är betydligt effektivare än ett 73% vassle med andra egenskaper än vad isolatet har. Nästa gång du bör ta proteinpreparat är direkt efter ditt träningspass då 20-30gr Isolat blandat med vatten och ca 25-50 gr druvsocker samt 5-10 gr kreatin.
Summa isolat är ca 50 gr/dag och då blir det inte så dyrt. Nyare forskning/studier säger entydigt att de enda ggr då du kan påverka ditt anabola gensvar är efter nattfastan och efter träningen med hjälp av insulinspikar som du skapar med hjälp av glukos och lättsmält proteinisolat eller proteinhydrosylat och det är inte nödvändigt ta mer än det jag skrev heller. Troligen är det så att om du äter mer lättsmälta proteiner under dagen/kvällen kommer de bara att användas till energiproduktion och gör så att du får en blodsockerkurva som är ohälsosam för kroppen.

Vad är den avgörande skillnaden mellan vassle koncentrat och vassle isolat ?
Att isolatet är renat i ytterligare steg och har en lägre fett- och laktos-halt vet vi flesta här.

Att isolat är ett alternativ när man jagar kalorier kan man lätt räkna ut.
Att isolat skulle vara aningen snabbare protein pga den lägre fetthalten kanske man kan resonera sig fram till men sen ? Vad är mer avgörande ?

z_bumbi
30-06-2004, 07:47
Troligen är det så att om du äter mer lättsmälta proteiner under dagen/kvällen kommer de bara att användas till energiproduktion och gör så att du får en blodsockerkurva som är ohälsosam för kroppen.

Så skrev du inte förra gången?
Då skulle du ha en topp regelbundet pga att det skulle vara bra för tillväxten.

Ulf A Big
30-06-2004, 19:14
Originally posted by z_bumbi

Så skrev du inte förra gången?
Då skulle du ha en topp regelbundet pga att det skulle vara bra för tillväxten.
Du har rätt i vad du sa... Men det avgörande är om du har underskott eller överskott av energi. Då du ligger i positiv balans i energiintaget då är det bra om du inte skjuter insulinet i höjden för ofta men om du ligger i underkant kan det vara bättre att ha fler insulinkickar under dygnet eftersom kroppen då har en helt annan beredskap och utnyttjar energin till fullo och lagrar in överskottet som glykogen och inte köra med för långsamma kolhydrater som inte ger tillräklig snabb stegring av blodsockernivå för att få igång återhämtningen och uppbyggnaden av glykogen och muskulaturen. De flesta som deffar ner sig har säkert märkt att det går bra mycket lättare att gå ned i fettmassa och behålla muskelmassa med bakad potatis än med gröna eller röda linser.

aliquis
30-06-2004, 19:38
låter helvirrigt, i det vanliga resonemanget stoppar ju insulintopparna fettförbränningen och det är väl det sista man vill under deff...

Beast
30-06-2004, 20:28
Man betalar för vad man får, jag betalar hellre mer och vet vad jag får. 100% whey rockar!
Visst det är prisskillnad mellan sverige-amerika men det är det på allt så det var ju en smart "gämförelse"

WHITEFOLKS
30-06-2004, 20:38
beast: i USA är det ju ett "lågprisprotein".. tror du att det är olika innehåll?

Sverker
30-06-2004, 20:58
Originally posted by aliquis
låter helvirrigt, i det vanliga resonemanget stoppar ju insulintopparna fettförbränningen och det är väl det sista man vill under deff...

Som Ulf A Big formulerar det så gäller det nog när man ligger riktigt lågt i kalorier eller lågt med kolhydrat.

Då kan det vara possitivt med snabba, höga insulintoppar så att kolhydraterna verkligen lagras som glykogen och inte " försvinner " i den allmäna ämnesomsättningen ( levern ).

Mindek
30-06-2004, 22:02
Originally posted by Beast
Man betalar för vad man får, jag betalar hellre mer och vet vad jag får. 100% whey rockar!
Visst det är prisskillnad mellan sverige-amerika men det är det på allt så det var ju en smart "gämförelse"

Du verkar tycka att "högt pris = bra kvalitet", men eftersom 100% Whey är billigt i ursprungslandet och dyrt i Sverige så verkar du mest vara lurad. Det höga priset i Sverige kan helt enkelt bero på att importören/generalagenten i Sverige är "dålig" (på att förhandla) eller satt ett högt pris för att tjäna pengar.

Ladd
30-06-2004, 22:55
lägger min röst på self just nu.......bra pris bra smak=)

Baha
30-06-2004, 23:09
den är det väl nån form av tull på icke Eu producerade produkter med, tex sånt som kommer från USA.

Optimum är säkert helt ok, men det är ändå ett lågprismärke jämförbart med star, dalblad, exell etc etc

nottis
01-07-2004, 02:53
röstar på star, men ska nog prova exell nästa gång, kanske man fastnar då!

z_bumbi
01-07-2004, 08:03

Du har rätt i vad du sa... Men det avgörande är om du har underskott eller överskott av energi. Då du ligger i positiv balans i energiintaget då är det bra om du inte skjuter insulinet i höjden för ofta men om du ligger i underkant kan det vara bättre att ha fler insulinkickar under dygnet eftersom kroppen då har en helt annan beredskap och utnyttjar energin till fullo och lagrar in överskottet som glykogen och inte köra med för långsamma kolhydrater som inte ger tillräklig snabb stegring av blodsockernivå för att få igång återhämtningen och uppbyggnaden av glykogen och muskulaturen. De flesta som deffar ner sig har säkert märkt att det går bra mycket lättare att gå ned i fettmassa och behålla muskelmassa med bakad potatis än med gröna eller röda linser.

Du överladdar muskelglykogenet efter träningen, sen tar det 3-4 dagar för det att sjunka ner mot en mer normal nivå (Beroende på hur mycket kolhydrater du äter.) men så mycket lägre sjunker det inte om du inte går extremt lågt vad gäller kolhydrater. Att försöka rädda de "låga" glykogennivåerna genom att äta ett snabbt protein är ju rejält slöseri med resurser, då det väl är bättre att öka mängden kolhydrater i samband med träningen eller kanske titta närmare på hur man tömmer och återfyller kolhydraterna på effektivast sätt för sin träning.

Att försöka överladda genom att äta ett snabbt protein bara för att det skulle ge hög insulinutsöndring är jag inte med på, det måste ju till kolhydrater för att laddas in också och äter du ett snabbt protein men för lite kolhydrater så kommer ju proteinet att stå för en del av det glykogenet och det är återigen en onödig omvandling som även tar tid.

Fettförbränningen sjunker ju också om du har höga insulinvärden och då går det åt ännu mer protein om du ligger lågt på kolhydraterna.

Jag ser fördelen med ett snabbt protein i samband med träning men annars ser jag ingen större användning för ett hydrolysat*. Är man extrem så kan man säkert använda det innan frukost också men då finns det väl andra faktorer att tänka över.

*Isolat är ju inte mycket snabbare än koncentrat vad jag vet men jagar man kalorier eller laktos så är det väl kanske lämpligt

aliquis
02-07-2004, 09:35
1300kr för 10kg exell + 500g kreatin idag... fraktfritt dessutom.

Lasse Kongo
02-07-2004, 10:35
Dahlblads Banan Choklad, 500:- för 4kg :eating:

psyko_bob
02-07-2004, 13:23
Originally posted by WHITEFOLKS
beast: i USA är det ju ett "lågprisprotein".. tror du att det är olika innehåll?
Det är samma innehåll. Kostar $46.99 där jag beställer ifrån.

Ready-to-takeoff
03-07-2004, 12:42
Originally posted by psyko_bob

Det är samma innehåll. Kostar $46.99 där jag beställer ifrån.

vad heter sidan? hur mycket kosta frakten? ingår moms,avgift med mera i det? total kostnad för den att komma hem i brevlådan?

tack på förhand

Frantic
03-07-2004, 22:09
Originally posted by rajtzing
ok, nu är det så att min ekonomi inte tillåter att jag köper nåt för 1400 spänn just nu, oavsett hur prisvärt det än är...letar efter ett tillskott som ligger på hög proteinhalt och prismässigt ligger så att en student har råd...
smaken är för mig i det närmaste helt obetydlig, då jag värderar pris och kvalitet långt före...visst, det ska inte smaka kattpiss, men jag kan lätt dricka nåt enbart för innehållet istället för smaken...

nåt mer förslag baserat på ovanstående??

Köp på kolo fast dela med nåra polare!

Ready-to-takeoff
04-07-2004, 00:53
jag leta efter nån proteintillskott som räcker länge,

jag vill har den till att ersätta typ eftermiddagsprotein behov kanske runt 20-25-30 gram protein (då jag inte träna så värst mycket, men är trött och äta ägg och kött) 20-25-30 gram protein behov om dagen skall ersättas av "denna produkt" ock ska kosta runt 500 kronor inkl frakt och moms

jag är så som nån ovan sa att jag jag värderar pris och kvalitet långt före

tack på förhand

Popeye
05-07-2004, 19:14
Bäst respons har jag fått med Hydrolysat men det kan jag knappast säga är det mest prisvärda...
Just nu kör jag med Exell och tycker man får mycket för pengarna. :)