View Full Version : vassle och mjölk eller vatten
Man and Machine
22-06-2004, 14:35
Jag har uppfattat det som att mjölk saktar ner vassles snabba upptag rejält. Men blir det en märkvärd skillnad om jag äter mitt vassle med mjölk eller vatten. Om nej kan du sluta läsa nu. Om ja hur lång tid bör man vänta efter/innan vasslet med att dricka mjölk. Det smakar ju så j*vla mycket godare med mjölk.
EN annan lite off fråga men kan man göra egen kaseindrink med vassle mjölk?
King Grub
22-06-2004, 14:57
Ja, skillnaden är signifikant.
"The jejunal flow rate peaked in the 0-20 min period following water and beta-lactoglobulin ingestion, and in the 20-40 min period after casein ingestion. The gastric half-emptying time (T1/2 min) of the liquid phase was significantly different (P < 0.05) for water (12.1 +/- 0.8), beta-lactoglobulin (14.5 +/- 3.3) and casein (26.5 +/- 9.3)."
Mahe R., Roos N., Benamouzig R., Davin L., Luengo C., Ganon L.,Gausseres N., Rautureau J. and Tome D (1996). Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein. Am J. Clin Nutr, 63, 546-552
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24648&highlight=jejunal
Mjölk innehåller 80% kasein och 20% vassle.
Man and Machine
22-06-2004, 15:27
kasein och vassle blir långsamt protein men vad händer när kaseinet är upptaget av kroppen? Tar kroppen upp vasslet snabbt då eller fortsätter det att ta upp vasslet i samma takt som innan? Om inte får man ju en utmärkt kaseindrink till kvällen.
Av att döma av din text är det ok att dricka mjölk 20 min efter man tagit vasslet utan att man raderar vasslets effekt.
När kaseinet är upptaget är vasslet också upptaget så då händer inte särskilt mycket alls.
Om du tillsätter nytt vassle tas det upp snabbt igen såklart, för då finns ju inte kaseinet kvar i magen och segar upp. Kaseinet blir som sagt till en geggig sörja som segar upp upptaget av proteinet. Men om du väl har fått ut det i blodet så är ju magen tom o fin igen.
Och mjölk kan du säkert dricka efter 20min då vasslet väl till stor del redan har hunnit tas upp efter den tiden.
Man and Machine
22-06-2004, 16:52
Kanon sommarträningen är räddad:thumbup:
Man and Machine är det jag som uppfattar dig fel eller ska du dricka en drink med vatten direkt efter träningen sedan en till 20 min senare med mjölk?
Det där säger ju inte hur mycket upptaget segas ner om du blandar till en vassledrink med mjölk, handlar bara om några få minuter antagligen. Mängden vassle är mycket mer än mängden kasein då och kaseinet kan inte binda upp allt, upptaget blir antagligen lite mer utdraget och inte samma topp. Men blodet börjar nog fyllas på med aminosyror från vassle ganska snabbt ändå. Känns som en detalj.
Jag röstar på att blanda med mjölk för att det blir mycket godare!
King Grub
22-06-2004, 20:19
Nej, det går ju inte att säga, att det ger X antal extra gram muskeltillväxt på ett år om man blandar proteindrinken med vatten i stället för mjölk.
Otvivelaktigt är det dock bäst att blanda med vatten. Om det sedan gör någon praktisk skillnad är svårt att säga.
Det är självklart upp till en själv om är mest intresserad av att proteindrinken skall smaka gott eller om man vill att den skall göra maximal "nytta".
Petitesser? Inte omöjligt.
Men... det kan ju vara trevligt att veta att man gjort allt man kunnat för att få ut mesta möjliga resultat av träningen.
Man and Machine
22-06-2004, 22:52
Originally posted by Jonesss
Man and Machine är det jag som uppfattar dig fel eller ska du dricka en drink med vatten direkt efter träningen sedan en till 20 min senare med mjölk?
Hehe nä du, så rik är jag inte... Men i brist av protein på kvällen kan man ju improvisera en liten kasein med hjälp av dagens nya kunskaper. Och så slipper man ha 2 olika proteintillskott hemma.
Originally posted by King Grub
Nej, det går ju inte att säga, att det ger X antal extra gram muskeltillväxt på ett år om man blandar proteindrinken med vatten i stället för mjölk.
Otvivelaktigt är det dock bäst att blanda med vatten. Om det sedan gör någon praktisk skillnad är svårt att säga.
Det är självklart upp till en själv om är mest intresserad av att proteindrinken skall smaka gott eller om man vill att den skall göra maximal "nytta".
Petitesser? Inte omöjligt.
Men... det kan ju vara trevligt att veta att man gjort allt man kunnat för att få ut mesta möjliga resultat av träningen.
:thumbup:
Big Will
24-06-2004, 20:38
Vatten är utan tvekan bäst, då mjölk innehåller flera saker som alla motarbetar det man vill uppnå efter träningen - [insulin-spike som för ner cortisol nivåerna och samtidigt fylla på muskel-glykogenet och utnyttja muskelcellmembranets genomtränglighet] - med laktos, lågt GI, och kasein, protein som absorberas långsamt.
Insulin-spike får man väl ganska bra av mjölk.
King Grub
25-06-2004, 10:00
Originally posted by Styx
Insulin-spike får man väl ganska bra av mjölk.
Men den blir större om man ersätter kolhydraterna och proteinet man skulle fått från mjölken med samma mängder från druvsocker och vassle. Och då slipper man dessutom mjölkens, i det här sammanhanget, negativa egenskaper.
Big Will
25-06-2004, 15:40
Exakt, Grub! Vatten är optimalt ;)
Men även fast vasslet tas upp saktare om man blander det med mjölk så är kanske II högre eller densamma eftersom man har mjölk i än om man har vatten i?
King Grub
26-06-2004, 09:54
Originally posted by Hoffa
Men även fast vasslet tas upp saktare om man blander det med mjölk så är kanske II högre eller densamma eftersom man har mjölk i än om man har vatten i?
Självklart om det innebär mer energi. Men samma energimängd från antingen druvsocker+vassle+vatten eller druvsocker+vassle+mjölk - ja, då har förstnämna högre II.
Att blanda med vatten skall inte innebära att du får i dig mindre kolhydrat eller protein på något sätt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.