View Full Version : Eiselt - Fastway
Hej!
Jag är ny här på forumet. Likaså "ny" inom "styrkelyftningsscenen". Började träna styrkelyftning för någon månad sedan, började med ett par ggr i veckan, nu kör jag 3-4ggr i veckan och de känns riktigt bra!
Nu till min fråga:
Jag funderar på att köpa ett proteintillskott, har kollat lite på Eiselt - Fastway och jag tycker de verkar bra. Nu vill jag ha lite synpunkter från er som kan detta med proteintillskott.. Är detta ett bra val för mig som precis börjat träna styrkelyft eller ska jag välja något annat.
Är det lätt att blanda/äta få i sig? osv. =)
Jag vill inte äta proteintillskott varje dag, utan bara efter träning. Och de är Eiselt - Fastway till för om jag förstått de rätt..
Skriv av er med era åsikter! :)
MvH // stenis
Originally posted by stenis
Hej!
Jag är ny här på forumet. Likaså "ny" inom "styrkelyftningsscenen". Började träna styrkelyftning för någon månad sedan, började med ett par ggr i veckan, nu kör jag 3-4ggr i veckan och de känns riktigt bra!
Nu till min fråga:
Jag funderar på att köpa ett proteintillskott, har kollat lite på Eiselt - Fastway och jag tycker de verkar bra. Nu vill jag ha lite synpunkter från er som kan detta med proteintillskott.. Är detta ett bra val för mig som precis börjat träna styrkelyft eller ska jag välja något annat.
Är det lätt att blanda/äta få i sig? osv. =)
Jag vill inte äta proteintillskott varje dag, utan bara efter träning. Och de är Eiselt - Fastway till för om jag förstått de rätt..
Skriv av er med era åsikter! :)
MvH // stenis
Hej och välkommen hit!!
Jag använder själv Eiselt Fastway som vassleprotein tillskott på morgonen samt efter träning...funkar perfekt! Den är väldigt lätt att få i sig, och den är lättblandad :thumbup:
Tackar!! :)
Ja men de låter ju bra de =) Tackar så mycket för svaret! =)
Någon mer som har några erfarenheter/kunskaper om detta så tar jag gärna emot fler kommentarer! :)
MvH // stenis
Två grejer.
Glöm inte att ta kolhydrater samtidigt.
Och kolla gärna på billigare alternativ. Sålänge det inte är något riktigt skräp så kommer nog kroppen inte göra skillnad på det och ett protein för det dubbla priset. Visst kanske det blandar sig lite lättare, smakar lite bättre och uptas av kroppen 10sek snabbare(Exempel...) men om du ändå bara ska dra i dig det på 20 sek så gör det knappast någon skillnad.
Nu får vi se om någon tar åt sig.. :booty:
Jag tycker inte att Fastway verkar vara en bra produkt i den mening att den troligtvis inte fungerar som utlovat med "flerstegsabsorbtion". Kaseinet koagulerar i kontakt med den sura miljön i magsäcken, vilket kommer att bromsa upp magtömningshastigheten. Detta måste rimligen påverka hela innehållet - även vasslet. Ingen idé att lägga pengar på ultrasnabbt hydrolysat om man ändå ska ta det med havregrynsgröt, för att göra en jämförelse. Köp Rapid Hydro och Exell vassle och blanda 50/50. Hydrolysatet kommer att peaka efter typ 30 min och koncentratet efter typ 60 min, vilket ger dig flerstegsabsorbtion som garanterat funkar till ett billigare pris.
JanneS: Nu kommer vi in på småsaker men ska jag lägga pengar på ett hydrolysat skulle jag se till att inte blanda det med annat än kolhydrater första drinken efter träningen.
Är man ute efter så snabbt/effektivt protein som möjligt så skulle jag se till att inte bromsa det genom att blanda med ett koncentrat, det är självklart snabbare än ett koncentrat att blanda 50/50 men det är fortfarande lite av att "förstöra" ett höggradigt hydrolysatet.
Prisskillnaden blir ju inte så stor per drink att det är därför man gör det och tvåtoppsteorin funkar nog inte om man blandar, jag tror det blir en försening av "hydrolysat-toppen" så att den smälter ihop med den vanliga vasslen och då har man ju missat en del av hydrolysatets fördel.
Att använda mindre än 50% hydrolysat som vissa märken roar sig med ser jag ännu mindre mening med..
Att blanda vanligt kasein med vasslehydrolysat förstår inte jag heller, det är som att köra med gas och broms samtidigt. :)
Jag håller med om att det rör sig om småsaker. Anledningen till att jag rekommenderade en blandning är dock att om man äter sin första "riktiga" måltid 1 tim efter träningen så tar det ju ytterligare minst 1 tim innan man får upp aminosyranivåerna. Alltså har man mer än 2 tim att täcka upp med efterträningsdrycken. Ett hydrolysat är lite väl snabbt (nivåerna sjunker efter typ 1 tim) och ett koncentrat är lite väl långsamt (peakar inte förrän efter 1 tim). En kombination ger en bra kompromiss.
För övrigt tror jag inte att koncentratet bromsar hydrolysatet nämnvärt. Anledningen till att koncentratet är långsammare är ju inte för att det bromsar upp magtömningen, utan för att det till skillnad från hydrolysatet måste stanna kvar i magsäcken för att spjälkas. Detta borde inte påverka hela magsäckens innehåll (som i fallet med kasein).
tackar för alla svar :)
en grejj bara. jag tycker de verkar väldigt jobbigt att få lov att blanda flera produkter. speciellt för mig som inte tränat längre än 1månad typ o inte kan så mycket om kosttillskott. de bästa vore ju om de fanns ETT ENDA pulver jag kunde använda, hade blivit smidigare för mig tror jag =)
MvH // stenis
stenis; Ett enkelt vassleprotein tillsammans med en kolhydratkälla efter träningen är väl det jag skulle välja i det fallet.
Kolhydraterna kan komma från druvsocker, maltodextrin, godis, vitt bröd osv.
Sparrisen
22-06-2004, 19:49
Få i dig 0,5-1 g protein samt 0,8-1 g kolhydrater per kg kroppsvikt efter träningen.
Vad kan ni tipsa om för protein och kolhydrat tillskott då? För en rimlig summa pengar.
MvH // stenis
Vad kan ni tipsa om för protein och kolhydrat tillskott då? För en rimlig summa pengar.
MvH // stenis
Protein:
http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21
Kolhydrater: ICA eller liknande ;)
Originally posted by supremo
Protein:
http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21
Kolhydrater: ICA eller liknande ;)
mm vet ;) men jag vet ju inte vilket tillskott jag ska ta.. funderade ju på fastway, men kanske finns de nått som e lika, kanske bättre, o billigare som någon kan tipsa en om.. menar, första gången jag ska ta proteintillskott så jag vet ju inte vilka som e bra resp. dåliga. :)
MvH // stenis
mm vet ;) men jag vet ju inte vilket tillskott jag ska ta.. funderade ju på fastway, men kanske finns de nått som e lika, kanske bättre, o billigare som någon kan tipsa en om.. menar, första gången jag ska ta proteintillskott så jag vet ju inte vilka som e bra resp. dåliga. :)
MvH // stenis
Testa Exell, det är billigt och har fått bra betyg här på forumet...
Exell Vassle Protein 1 kg ? :)
MvH // stenis
Exell Vassle Protein 1 kg ? :)
MvH // stenis
Japp! ta jordgubbssmak det är asgott till och med i vatten.
ok då blir de nog att ta den :)
kan man avända Exell Vassle Protein dagligen också.. Typ 1-2ggr/dag, eller ska de bara tas efter träning?
// stenis
ok då blir de nog att ta den :)
kan man avända Exell Vassle Protein dagligen också.. Typ 1-2ggr/dag, eller ska de bara tas efter träning?
// stenis
Det brukar förespråkas, p.g.a snabbheten på vassle-protein, att man endast bör käka vassle efter träning och möjligtvis till frukost. Om man vill inta ett proteintillskott vid andra tillfällen under dagen är ett långsammare protein, t.ex. Kasein, att föredra. Det bästa är förstås riktigt mat!
ok, så på morgonen och efter träning kan man köra de då.. då kör jag på de :) Tackar för hjälpen allihopa =)
MvH // stenis
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.