PDA

View Full Version : Hur snabbt ska proteinet förbrukas?

Krub
20-06-2004, 19:23
Jag håller än en gång på att räkna på vad som blir billigast att beställa för min del.

Problemet är att jag bara kommer få i mig 24 portioner på dom två månaderna som proteinet håller efter att det varit i kontakt med syre vad jag fattat.

Men om jag första gången jag öppnar burken sätter in hälften i en annan burk, funkar det då att först äta upp innehållet ur den ena burken under två månader och sen äta från den andra(Totalt är det sista proteinet förbrukat fyra månader efter att det varit i kontakt med syre för första gången) ?

Nån borde verkligen göra en sida med prisjämförelser mellan kostillskotten och dom olika internet shopperna. ..

Sverker
20-06-2004, 19:37
Proteinpulver håller bra mycket längre än fyra månader:nono:
Det håller i fler år !

Vill du göra det bästa för pulvret så knyt en plastpåse runt burken och ställ den i svalen.
Inte för luftens syre men för att allt blir fuktigt och klibbigt i augusti ( hög luftfuktighet ).

stybb
20-06-2004, 19:53
jag har alltid burken framme och stänger inte allt för ofta locket..kanske slarv..men burken räcker ändå bara 10 dagar ;p..max

z_bumbi
20-06-2004, 19:53
Originally posted by Krub
Nån borde verkligen göra en sida med prisjämförelser mellan kostillskotten och dom olika internet shopperna. ..

Inte så svårt att jämföra kilopriset på olika protein?

Krub
20-06-2004, 20:05
Originally posted by z_bumbi

Inte så svårt att jämföra kilopriset på olika protein?

Lite klurigt är det allt med alla åf som finns och alla varianter som finns. Om man sen ska ge sig in på gainers så är det helt omöjligt...

OT: Tack för infon, då blir det att beställa dom stora burkarna från och med nu :)

Yankeee
20-06-2004, 21:11
Originally posted by Sverker
Proteinpulver håller bra mycket längre än fyra månader:nono:
Det håller i fler år !
.

Enligt Paulun så ska man helst äta upp sitt pulver inom en månad.

"Ett pulver är enligt definitionen ett torkat och pulvriserat livsmedel och detta gör proteinet mycket känsligt för luftens syre. Vissa känsliga aminosyror i pulvret oxideras därför och BV sjunker ytterligare. Ju längre en burk har stått på hyllan, desto större risk för oxidation. När du väl har öppnat burken bör du förvara den väl tillsluten i ett mörkt och svalt skafferi. Dessutom bör du konsumera den inom en månad om du vill att pulvret ska ge maximal effekt. Förutom att kvaliteten sjunker är det skadligt för hälsan att äta oxiderat protein. Enligt många forskare påskyndar detta åldrande och ökar risken för många sjukdomar."

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=343

Ligger det något i det hans skriver?

aliquis
20-06-2004, 21:31
varför inte köpa exell och göra det enkelt för sig?

10kg blir bland det billigaste man kan få tag på och det ligger i 1kg förpackningar så inte hinner det bli särskilt mycket påverkan av luften heller.

Dessutom är det ju påsar och inte burkar så man kan ju lätt linda ihop påsen och på så vis trycka ut mer luft än om det är en burk med lock.

Sverker
21-06-2004, 07:44
Originally posted by Yankeee

Enligt Paulun så ska man helst äta upp sitt pulver inom en månad.

"Ett pulver är enligt definitionen ett torkat och pulvriserat livsmedel och detta gör proteinet mycket känsligt för luftens syre. Vissa känsliga aminosyror i pulvret oxideras därför och BV sjunker ytterligare. Ju längre en burk har stått på hyllan, desto större risk för oxidation. När du väl har öppnat burken bör du förvara den väl tillsluten i ett mörkt och svalt skafferi. Dessutom bör du konsumera den inom en månad om du vill att pulvret ska ge maximal effekt. Förutom att kvaliteten sjunker är det skadligt för hälsan att äta oxiderat protein. Enligt många forskare påskyndar detta åldrande och ökar risken för många sjukdomar."

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=343

Ligger det något i det hans skriver?

Det behövs mer kött på benen här.

Visst kan aminosyror oxidera, det är klart men....

Oxiderar de när det sitter på sin plats i ett protein ? Vilka aminosyror oxideras ? vad bildas ? är dessa nedbrytningsprodukter giftiga för mäniskor ? studier ?

Referenserna längst ned i länken tar ju upp isoflavonerna i soja, inget annat.

Skulle det vara som Paulun skriver är det synnerliget allvarligt. Enorma mängder mjölk och soja protein finns lagrat i mobiliseringsförråd. För att jämna ut tillgången på mjölk under året så torkas mycket mjölk till pulver. Skulle vi i västvärlden förgifta folk i katastrofområden när vi sänder nödhjälp vid naturkatastrofer och krig ?
Det borde finnas mer forskning här;)

Yankeee
21-06-2004, 14:14
Originally posted by Sverker

Det behövs mer kött på benen här.

Visst kan aminosyror oxidera, det är klart men....

Oxiderar de när det sitter på sin plats i ett protein ? Vilka aminosyror oxideras ? vad bildas ? är dessa nedbrytningsprodukter giftiga för mäniskor ? studier ?

Referenserna längst ned i länken tar ju upp isoflavonerna i soja, inget annat.

Skulle det vara som Paulun skriver är det synnerliget allvarligt. Enorma mängder mjölk och soja protein finns lagrat i mobiliseringsförråd. För att jämna ut tillgången på mjölk under året så torkas mycket mjölk till pulver. Skulle vi i västvärlden förgifta folk i katastrofområden när vi sänder nödhjälp vid naturkatastrofer och krig ?
Det borde finnas mer forskning här;)

Han kanske bara menar sojaprotein? Men han får det att låta som att det är allmän info gällande proteinpulver.

Det ligger en hel del i det du säger.

Menar du att det borde finns mer forskning eller ska du skoja till det? :)

Sverker
21-06-2004, 14:49
Nej, jag skojade inte alls.

Jag är tvärtom allvarligt intresserad av detta ämne.

Fairing
21-06-2004, 14:51
Pratar man med dom som tillverkar mjölk protein så får man svaret att Protein oxiderar ej.Om det förvaras mörkt och fuktfritt så är hållbarheten nästan obegränsad.

Även livsmedelsverket ger det infot.

Kan tänkas att någon har intresse i ett företag som tillverkar protein i portionspåsar kanske ?:confused:

adde
21-06-2004, 14:53
Originally posted by Fairing
Pratar man med dom som tillverkar mjölk protein så får man svaret att Protein oxiderar ej.Om det förvaras mörkt och fuktfritt så är hållbarheten nästan obegränsad.

Även livsmedelsverket ger det infot.

Kan tänkas att någon har intresse i ett företag som tillverkar protein i portionspåsar kanske ?:confused:

Exell kommer ju nästan i portionspåsar :D

/adde

King Grub
21-06-2004, 15:14
Studier att studera:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=3933549

z_bumbi
21-06-2004, 16:57
Originally posted by Fairing

Det kan du väl aldrig tro? :D