View Full Version : Protec, när o hur mycket?
Jag hade tänkt att sprida ut proteinintaget under dagen i små doser, tex 1 eller 2 skopor per drink. Men när lämpar de sig bäst att ta dessa? Jag funderar lite på 1 skopa (10g protein) på morgonen, 2 efter träningen o 1 innan jag lägger mig.
Jag tränar vid 16-17 och äter middag ca en timma efter träningen.
Vilket är de bästa upplägget om jag vill ta totalt 4-5 skopor per dygn.
King Grub
11-05-2002, 19:43
Jag skulle valt ett snabbt vassleprotein på morgonen och efter träningen, och tagit Protec:en som mellanmål och innan sängdags.
Hade du tänkt äta något annat proteinrikt tillsammans med Protec:en på t ex morgonen? Annars låter 10 gram protein i minsta laget.
Orion911
11-05-2002, 19:53
Får nog hålla med King Grub 10 gram protein på morgonen låter väldigt lite.
Kroppen är i katabolt tillstånd efter nattens
vila .
Så lite mer protein på morgonen skulle inte skada om du inte äter något mer protein på morgonen.
jag har svårt att tro att en skopa är 10gram du har nog kollat fel.
p.s
jag läste någonstans att om man äter 50-60% av sin dagliga proteinintag i en eller två måltider så får man en bättre anabol signal :cool:
Skopan som följer med Protec+ är faktiskt bara 10g, har kontrollvägt själv. Skopan är rätt liten.
jaha, nej jag kör inte med protec!
bor du i uppsala! vi kanske kan beställa nån gång tillsammas. vart köper du nångonstans?
Det stämmer att skopan är 10g. Men en portion är dock 2-3skopor i ca 4dl vatten eller mjölk.
Japp, jag bor i uppsala!
Senast jag beställde gjorde jag det från muskelbyggarn.com, och det gör jag gärna nästa gång också. Bra service och snabb leverans! Visst kan vi beställa tillsammans, alltid bra att slippa frakten.
När är det viktigast för mig att ta protec? Morgonen, kvällen eller efter träningen? Hur bör jag priotera? Jag äter ju middag ca 1 timma efter träning så där får jag ju lite protein oxå.
protec bör du inte ta efter träning
protec är långsamma proteiner, passar tex innan läggdags
Men protec+ ska ju vara bra efter träningen oxå? Eller har jag fel?
Kjellstroem
13-05-2002, 07:33
Visst, Protec är bra efter träningen också.
Det innehåller en del vassle (~20%) men ett rent vassleprotein är klart bättre efter träning.
Protec funkar utmärkt innan läggdags.
Om du har råd med ett vassle hade jag tagit vassle på morgonen, efter träningen och protec till kvällsmålet..
Om du dock bara ska ha protec så hade jag tagit det efter träningen och innan läggdags... kanske t.o.m till frukost.
Det viktigaste är att du får i dig ORDENTLIGT med protein på just frukosten och efter träningen.
Tackar kjellstroem!
Får bli protec+ tills jag får råd med vassle. Känner att protecet har gett resultat redan efter en veckas använding :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.