View Full Version : Druvsockermängder?
Hur mycket druvsocker ska man stoppa i sig efter passet för att fylla på glykogendepåerna igen. Har hört 1gram/kilo kroppsvikt...
Vad händer med druvsockret om jag äter ca 50 g druvsocker och sen något med långsamma kolhydrater till det för att få i mig 1 gram kolhydrat/kilo. Kommer de långsamma då ha någon större effekt och dra ner GI-värdet?
Beror ju på hur hårt man har tränat och hur tomma glykogendepåer man har. Kolhydraterna stimulerar ju även insulinutsöndringen efter träningen vilket minskar nebrytningen och ger en anabol signal.
Om du äter 50 g druvsocker och dessutom långsamma kolhydrater kommer hela måltidens GI bli ett medelvärde beroende på hur stor del av de båda källorna du ätit/druckit. De 50 grammen glukos blir inte långsammare bara genomsnittet av totala intaget.
Att blanda exempelvis druvsocker och fruktos tycker jag är dumt eftersom du då får något som liknar strösocker vilket. Billigare då att använda strösocker som grund och snabba på GI med lite druvsocker om man vill det.
Peter
muskelbyggarn
12-05-2002, 09:25
Håller givetvis med allsmäktiga Peter :D
Mitt råd är också att inte trycka i dig för stora mängder av druvsockret. Att slänga i sig bortåt 100g är i mina ögon sätt inte särksillt smart.
Bättre är att försöka höja insulinet med säg 30-50g och sedan försöka äta några små måltider efter träningen fördelat på några timmar. Detta för att försöka hålla insulinnivån hög och skapligt jämn. Måltiderna bör vara med skapligt "snabba" kolhydrater och givietvis protein.
Vänl,,,
Tobbe
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.