View Full Version : Cykla Protein?
Orion911
09-05-2002, 21:56
Om man om man äter olika mängder protein i vissa perioder,bidrar det till någon ökad styrka/muskelmassa?
Man cyklar protein bara för att kroppen inte skall vänja sig vid ett visst intag per dag.
/ -xR-
Orion911
09-05-2002, 22:33
Tar kroppen skada annars då eller?
Kroppen tar knappast skada med det sägs att den "lär sig använda proteinet som energi istället"...
MVH/spinkoo
Är det något organ som stressas vid högt proteinintag så är det njurarna. Ifall du inte vill råka ut för något som heter njursten i framtiden se till o dricka ett par liter vatten om dagen.
Ursprungligen skickat av spinkoo:
<STRONG>Kroppen tar knappast skada med det sägs att den "lär sig använda proteinet som energi istället"...
MVH/spinkoo</STRONG>
Ingen risk så länge man intar proteinet vid "rätt tillfällen"... ;)
Vänligen,
Petrus
Ursprungligen skickat av Warrior 2[H]4U:
<STRONG>Är det något organ som stressas vid högt proteinintag så är det njurarna. Ifall du inte vill råka ut för något som heter njursten i framtiden se till o dricka ett par liter vatten om dagen.</STRONG>
Är det som du har läst eller bara hört? Om du har läst det någonstans skulle jag gärna vilja veta var, då jag aldrig har LÄST att ett högt proteinintag skulle skada levern. Däremot har jag hört det från många...
Tar gärna emot forskningsrapporter eller liknande.
Vänligen,
Petrus
Den lilla aminosyran glycin omsätts till oxalsyra. Samma syra som finns i rabarber. Oxalsyran har kroppen ingen användning av utan utsöndrar den i urinen. I njurarna kan oxalsyran binda kalcium och bilda kristaller. Kristaller som växer till stenar i njurarna.
Nu gäller detta inte vanliga friska mäniskor utan personer med redan nedsatt funktion i njurarna.
Sverker
deadhead
10-05-2002, 10:36
Pga jobbet och familjen cyklar jag både protein och träning, kör hårt en vecka - vilar en vecka osv. Det ger en jäkla chock för kroppen och jag tycker faktiskt att den svarar minst lika bra som när jag körde 4ggr/vecka.....
/Deadhead
Orion911
10-05-2002, 14:53
Aj aj njursten låter inte roligt, kanske ska öka vattenförbrukningen lite. :rolleyes:
Ursprungligen skickat av Orion911:
<STRONG>Aj aj njursten låter inte roligt, kanske ska öka vattenförbrukningen lite. :rolleyes:</STRONG>
OM du har nedsatt funktion på dina njurar ja...
Personer med "normalgód funktion" på njurarna behöver inte oroa sig...
Vänligen,
Petrus
precis. lyssna på thinner och sverker.
ett högt protein intag belastar njurarna, därför ska man inte ta det om man har njur problem. men annars är det ok
Orion911
10-05-2002, 15:18
Tror njurarna funkar som de ska .. :)
och gör dom inte det så lär du märka det när du skall kissa ut några "Härliga" njurstenar
Nja...ett njurstensanfall lär få dig att vråla primatvrål samtidigt som du kryper runt på golvet i desperata försök att undvika den värsta smärtan.
Ursprungligen skickat av Tinner:
<STRONG>Är det som du har läst eller bara hört? Om du har läst det någonstans skulle jag gärna vilja veta var, då jag aldrig har LÄST att ett högt proteinintag skulle skada levern. Däremot har jag hört det från många...
Tar gärna emot forskningsrapporter eller liknande.
Vänligen,
Petrus</STRONG>
Lever? Tyckte jag skrev njurar...
stefannn
12-05-2002, 23:12
tinner : det stämmer visst att njurarna kan skadas av ett för högt proteinintag det är typ nåt ämne som bildas som bildas när njurarna "spjälkar protein" ... och det har jag läst
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.