PDA

View Full Version : Vassle-ersättning

Viveqa
05-05-2002, 16:38
Hej!
Ifall jag ej tål mjölkprotein, vad skall jag då ersätta det med(efter träningen)?

Äggvita?
Soja? (är ju inte fullvärdigt..)

eller bara vanlig mat (är ju inte optimalt, men...)
Något annnat som tas upp snabbt utav kroppen?

z_bumbi
05-05-2002, 16:50
Mjölkprotein i allmänhet eller laktosen ?

Äggprotein är bra ersättning men jag har tyvärr bara hittat twinlab och den smakar som hmm "twinlab"..

Viveqa
05-05-2002, 16:55
Mjölkprotein. Inte laktos(kolhydratet).
Blir inte bara dålig i magen flåsar, har hjärtklappning, klåda, väldigt trött o.s.v., det har blivit allt värre, så det är liksom inte tal om att lite går nog.

Hade tänkt på ren äggvita, det borde fungera lika bra.

[ 05 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: heroinegirl ]

Sverker
05-05-2002, 17:39
Vill inte säga något till en mjölkallergiker ( för det är allvarliga saker ) men kolla hydrolyserat mjölkprotein !

Det finns många med protein-intressen här som kan bidraga med fakta.

Teoretiskt mister proteinet sina allergena egenskaper när det hydrolyseras till korta peptider, och snabbt blir det.

Fråga återförsäljarna och tillverkarna ifall de kan ge garantier på att proteinet inte är allergent längre.

Sverker

[ 05 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

z_bumbi
05-05-2002, 18:18
heroinegirl: Låter inte så kul !
Äggvita funkar som en bra ersättning.

Viveqa
05-05-2002, 23:35
Någon som har koll på hurvida jag kan ta glutamintillskott eller ej?
Lär väl märka det... men..

Droog
06-05-2002, 09:59
Glutamintillskott kan du använda dig av. Inga problem. Det är ju mjölkprotein du är allergisk mot.

Precis som Sverker säger så borde ett hydrolyserat protein, förslagsvis vassle inte framkalla allergi hos dig. Hydrolyserat vassle brukar ges som ersättning till barn med komjölksallergi, vilket är den korrekta benämningen. ;)