PDA

View Full Version : L-Glutamin och Kreatin monohydrat

lauria
17-04-2004, 11:18
Tjena!!!Ni som tar kreain o glutamin, hur tar ni det?

Jag tar 5gram glutamin på morgon, 10gram efter träningen och 5gram innnan läggdags...Och med kreatinet så tar jag 10gram efter träningen.

På vilodagarna så tar jag samma doser av glutamin och kreatin fast ut sprid över dagen...

////Tobbe

LunaSpice
17-04-2004, 11:44
Originally posted by lauria
Tjena!!!Ni som tar kreain o glutamin, hur tar ni det?

Jag tar 5gram glutamin på morgon, 10gram efter träningen och 5gram innnan läggdags...Och med kreatinet så tar jag 10gram efter träningen.

På vilodagarna så tar jag samma doser av glutamin och kreatin fast ut sprid över dagen...
////Tobbe

Finns inte mkt att säga...det är precis så man ska ta det, anser jag iaf. Se bara till att inte ha så mkt koffein i systemkretsloppet när du tar kreatinet. Koffeinet drar UT vätska ur vävnadsceller samt ur blodet vid filtrationen i njurarna genom ökad aktivitet av sk. cykliskt AMP (cAMP). Kreatin är ett ämne som drar IN vatten i cellerna. De motverkar således varann. Koffein har en halveringstid på ca 4-6 timmar så efter så lång tid så finns det förhållandevis lite koffein i kroppen och borde vara lugnt att ta kreatinet.

Ang. glutaminet så tycker jag det är bra att du tar 20 g/dag även om vissa fabrikat rek. 5-10 g. Parietalcellerna i magtarmkanalen, celler i njurarna samt immunförsvaret slukar nämligen åt sig en hel del glutamin under dagen i cellernas ämnesomsättning.

lauria
17-04-2004, 13:41
okej. danke för svaret!!

Men nu komm ja på en ny fråga..

Hur många kaffekoppar motsvarar en koffein tabeltt??

////////tobbe

Halib
17-04-2004, 14:33
[susning.nu]

En kopp bryggkaffe (ca 15cl) innehåller 50-85mg koffein.

En burk med 33cl Coca-Cola innhåller ca 50 mg koffein.

(Apotekets tabletter Koffein Recip innehåller 100 mg koffein.)

Sparrisen
17-04-2004, 14:40
Jag kör inte med kreatintillskott alls, men l-glutamin. Din dosering ser väl ok ut.

Mr_big_boy
17-04-2004, 15:29
Ser helt okej ut..;)