View Full Version : neutralisera kolhydraterna
Såhär i defftider lanseras nu en ny och revolutionerande produkt från Vitalas som neutraliserar deffarens värsta fiende kolhydraterna. En polare till mig fick ett mail ang kosttillskottet VitalForm (http://www.vitalas.com/15/page.asp?page_id=3461&type=ecom3&sub_nr=105&id=28), som påstår sig kunna hindra omvandlingen från stärkelse till socker och fett - helt fantastiskt!!
"Nu kan du äta stärkelserik mat som potatis, ris, bröd och pasta utan att gå upp i vikt!
Vi äter allt mer stärkelserik mat, t ex potatis, ris, bröd och pasta, som ofta består av snabba kolhydrater. Kroppen bryter ner dessa till socker som sedan används som energikälla eller lagras som fett för senare behov. Tyvärr lagrar vi ofta mer än vi gör av med – därför går vi upp i vikt.
VitalForm™ innehåller Phaseolamin 2250, ett naturligt extrakt från brytböna, som hindrar kroppen från att omvandla stärkelsen till socker och fett! Detta är kliniskt bevisat."
I mailet skrev de dessutom "Gå ner i vikt genom att neutralisera kolhydraterna! 1 tablett/dag neutraliserar ca 1000 kcal", något som de inte nämner på hemsidan. Undrar varför... :rolleyes:
Nä, men seriöst. Får man göra reklam för den här typen av produkter??
Åse Columbus
15-04-2004, 10:45
Faktum e att just Vitalas väldigt tidigt hade glucosamin i sitt lager...och det vet vi idag är ett mcyket verksamt ämne....så jag tror att det vore klokt att inte osett avfärda detta.
Men visst ska man ifrågasätta:D
Tänk bara på allt du inte kan ta upp måste ut också. Iform av diareé och magproblem oftast.
Min röst går på ruffel och båg men med en sanning någonstans.
"• Undvik socker. Vi intar stora mängder socker utan att tänka på det. Vi är vana att koppla samman socker med choklad, snask och läsk, men det finns stora mängder socker i mycket av den mat som vi uppfattar som sund. Havre, en del bröd och bananer är några livsmedel som innehåller mycket socker.
• Ät mer grönsaker och frukt. Ät grönsaker, rotfrukter och/eller frukt till alla måltider."
När blev en banan inte en frukt?
Det finns en sanning någonstans vad gäller preparatet men att börja sälja det till människor redan nu verkar lite väl förhoppningsfullt.
Det jag hittade på en snabbsökning var ett test på 50 g risstärkelse och det är en bra bit från 1000 kcal.
Utmärkt !
En form av antabuss:D
När du äter dessa tabletter kommer du bara att äta stärkelse EN gång.
Tarmbakterierna kommer att fest ordentligt på stärkelsen som rinner genom tunntarmen ned i tjocktarmen.
Resultatet blir kraftig diare´och rejält med gaser. Misstänker att magen får formen av en spärrbalong.
Langster
15-04-2004, 14:10
Originally posted by z_bumbi
När blev en banan inte en frukt?
Den har väl alltid varit en ÖRT? Alltså inte en frukt.
Originally posted by Langster
Den har väl alltid varit en ÖRT? Alltså inte en frukt.
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/frukt/frukt_banan.htm
http://www.fruktogront.se/
Jag vet faktiskt inte vad som bestämmer om något är en frukt men de flesta verkar tycka att det är det.
Originally posted by z_bumbi
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/frukt/frukt_banan.htm
http://www.fruktogront.se/
Jag vet faktiskt inte vad som bestämmer om något är en frukt men de flesta verkar tycka att det är det.
Samma länk. http://www.fruktogront.se/produkter/familj.asp?katid=2
Defineras även som "Bananplantan är en ört, vars frukt är ett bär som kallas banan." Så det är ört, frukt och bär på samma gång. :D
Langster har rätt iofs.
Brytböna i texten men kidneyböna i deklarationen, kidneybönor äter jag ju så då äre ju lugnt ;D
Frågan är ju hur det förstör nedbrytningen av stärkelse och om nedbrytningen och upptaget av andra näringsämnen försämras också. Samt om det blir så många kolhydrater i dom närmsta målen eller under hela dygnet, är det under dom närmsta målen så blir det hela rätt konstigt .. fint om kroppen inte får några kolhydrater på en 8 timmar eller så.
Och ja, tarmfloran lär ju bli rätt annorlunda när tarmen helt plötsligt är fylld med massa stärkelse.
Originally posted by Sverker
Resultatet blir kraftig diare´och rejält med gaser. Misstänker att magen får formen av en spärrbalong.
Och...
Originally posted by 30cm
Och...
:confused:
Originally posted by Sverker
:confused:
Om jag får äta så j**** mycke är det värt att få lite ont i magen:eating: :naughty:
Sen kanske man inte äter så mycke nästa gång:D
Langster
15-04-2004, 20:52
30 cm, det står att du bulkar i din signatur, då är väl dumma preparat som hämmar näringsupptaget inget att tänka på.
Originally posted by Langster
30 cm, det står att du bulkar i din signatur, då är väl dumma preparat som hämmar näringsupptaget inget att tänka på.
nja, fast det tog ju bara bort 1000kcal kolhydrater. Så då kan jag ju äta 1500kcal kolhydrater i en måltid (+protein&fett).:naughty:
Nej! Jag är faktiskt lite sarkastisk. Jag menar om man vill gå ner i vikt. Varför inte bara äta lite mindre. Närmare bestämt 500kcal under energibehovet. Så svårt är det väl inte?!
Hejsan.. Såg en annons på VitalForm och gick in och kollade lite.
http://www.vitalas.com/15/default.asp?page_id=3553&type=custom/vitcamp&sub_nr=101&id=38&from=msnp5
Hittade denna tråden som verkar väldigt gammal, men jag drar upp den igen. ;)
Men har någon åsikter om det? Exakt hur fungerar det? Tar det bort 1000kcal Kolhydrater, eller bara 1000kcal? Någon som prövat?
// Jocke
Lipid accumulation in obese Zucker rats is reduced by inclusion of raw kidney bean (Phaseolus vulgaris) in the diet.Pusztai A, Grant G, Buchan WC, Bardocz S, de Carvalho AF, Ewen SW.
Rowett Research Institute, Bucksburn, Aberdeen, UK. ajp@rri.sari.ac.uk
The effects of inclusion of different levels of raw kidney bean (Phaseolus vulgaris) of high lectin content (27 g/kg meal) in a high-quality (lactalbumin) control diet were tested in nutritional trials on the growth and metabolism of obese Zucker (fafa) rats and their lean littermates in comparison with pair-fed controls. All diets contained 100 g total protein/kg and either 50 g lipids/kg (low fat) or 150 g lipids/kg (moderate fat). The growth of both obese and lean rats on bean diets was retarded by the daily bean intake in a dose-dependent manner. However, most of this was because bean-fed rats contained less body fat than the controls after 10 d. Thus, after feeding low-fat diets containing up to 130 g kidney bean/kg (lectin intake < or = 0.2 g/kg body weight (BW) per d) in both 10 d and 70 d trials, the bodies of obese rats contained less fat but not protein than their pair-fed controls. Moreover, by increasing the lipid content of the diet to 150 g/kg, the level of bean inclusion could be increased to 280 g/kg (lectin intake > or = 0.4 g/kg BW per d) without loss of body protein and skeletal muscle. Although these rats contained more body fat than those which were fed on low-fat diets, their weight reduction could be accounted for exclusively by reduced lipid content. In contrast, significant body protein loss occurred when the same diet of high lectin content was fed to lean littermates. Plasma insulin levels were significantly depressed in the obese Zucker rats on bean diets but the pancreas was not significantly enlarged nor its insulin content changed in 10 d trials. However, significant pancreatic growth occurred on long-term (70 d) bean feeding compared with pair-fed controls. The results suggest that, in addition to animal nutrition, it may also be possible to use the bean lectin as a dietary adjunct or therapeutic agent to stimulate gut function and ameliorate obesity if a safe and effective dose-range can be established for human subjects.
Nyare mer relevantare studie (Mars 2004):
Blocking carbohydrate absorption and weight loss: a clinical trial using Phase 2 brand proprietary fractionated white bean extract.Udani J, Hardy M, Madsen DC.
UCLA School of Medicine, Integrative Medicine Program, Northridge Hospital, 8250 Roscoe Blvd, Suite 240, Northridge, CA 91325, USA. Jay.Udani@CHW.edu
Background: Phase 2' starch neutralizer brand bean extract product ("Phase 2") is a water-extract of a common white bean (Phaseolus vulgaris) that has been shown in vitro to inhibit the digestive enzyme alpha-amylase. Inhibiting this enzyme may prevent the digestion of complex carbohydrates, thus decreasing the number of carbohydrate calories absorbed and potentially promoting weight loss. Methods: Fifty obese adults were screened to participate in a randomized, double-blind, placebo-controlled study evaluating the effects of treatment with Phase 2 versus placebo on weight loss. Participants were randomized to receive either 1500 mg Phase 2 or an identical placebo twice daily with meals. The active study period was eight weeks. Thirty-nine subjects completed the initial screening process and 27 subjects completed the study. Results: The results after eight weeks demonstrated the Phase 2 group lost an average of 3.79 lbs (average of 0.47 lb per week) compared with the placebo group, which lost an average of 1.65 lbs (average of 0.21 lb per week), representing a difference of 129 percent (p=0.35). Triglyceride levels in the Phase 2 group were reduced an average of 26.3 mg/dL, more than three times greater a reduction than observed in the placebo group (8.2 mg/dL) (p=0.07). No adverse events during the study were attributed to the study medication. Conclusion: Clinical trends were identified for weight loss and a decrease in triglycerides, although statistical significance was not reached. Phase 2 shows potential promise as an adjunct therapy in the treatment of obesity and hypertriglyceridemia and further studies with larger numbers of subjects are warranted to conclusively demonstrate effectiveness.
Alldeles oaktat om det fungerar eller ej och om det, som Sverker påpekar, bara behöver fungera en gång för en livslång effekt, så får jag känslan av Rom's Sista Dagar.....
När dekadensen spridit sig genom hela Rom tills staden och staten blev helt igenom perverterad utan någon norm what so ever att lita till så lät Lucius Domitius Ahenobarbus, mer känd som Nero, son till Caesar Augustus bränna ner hela staden. Historikern Tacitus hävdar att Nero sjöng och spelade medans staden brann och därmed markerade slutet för den del i vår historia som Rom utgör.
Vart har vår värld fört oss när vi ska äta något som gör att vi kan äta mer? När redan en del äter piller som gör att vi kan ha mer sex och där andra eller ibland samma människor tar andra piller för att hålla sig vakna, sova, få lycka eller bara mer muskler som de ändå inte har vare sig nytta av eller kunnat få utan dem?
Alla möjligheter bjuder på ett eller flera val; har du så gott om mat att du obehindrat kan äta dig mer än mätt - ska du då göra det? Eller, ska du i stället säga att det här är vad jag och min kropp behöver och nu ska jag fylla mitt liv och inte min mage?
Att ha blivit överviktig och känna att det krävs något drastiskt för att bryta mönstret har jag full förståelse för, men ett preparat som gör att du kan äta mer än magen klarar ska användas och förskrivas av läkare precis som ett preparat som gör att en heroinist kan sluta med heroin och kräver samma moraliska ställningstagande av både patient, förskrivare och samhälle; vad är allternativen till detta och varför har det gått så långt?
Lizard
[B]Alldeles oaktat om det fungerar eller ej och om det, som Sverker påpekar, bara behöver fungera en gång för en livslång effekt, så får jag känslan av Rom's Sista Dagar.... .....vad är allternativen till detta och varför har det gått så långt?
Lizard
Jo, du har en bra poäng där ;)
Tyckte bara det verkade intressant. Men som sagt. Det är ju upp till var och en, men man vet ju inte hur roliga bieffekter det för med sig..
Tack för svaren iaf.. :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.