View Full Version : Gainer hur många % protein?
Hur många procent protein tycker ni en gainer ska innehålla?
Ska nog köpa 1kg gainer från en hälsokost butik och pröva.
Tror det fanns en med 50% och en med 83%.
För övrigt så kommer det att bli min gainer "oskuld"
haha:kinky:
sipowitz
27-02-2004, 07:20
Tjo!
Du har nog läst fel, min gissning är en ihopblandning av kolhydrater och proteinhalten....
Mig veterligen så brukar de flesta gainers ligga på en proteinhalt på mellan 15-50%.
Standardtipset är att köpa proteinpulver och blanda en egen gainer med hjälp av socker... sök efter "gainer vassle druvsocker" på forumet så hittar Du garanterat 100-tals trådar kring detta...
Blir bra mycket billigare, en jämförelse kan göras på twinlab gainer.. 305kr för 2kg ( 15% protein). Snabb överslagsräkning ger då priset 1000kr/kg för proteinet... för kolhydraterna (sockret..) kostar inga större summor...
King Grub
27-02-2004, 07:35
83-procentaren är antagligen ett rent vassleprotein.
Vilket jag skulle rekommendera, och till det äta valfri mängd kolhydrater efter eget tycke och smak; snabba efter träningen, långsamma om drinken fungerar som mellanmål eller komplement till mat.
FyllSkalle
27-02-2004, 09:07
När vi ändå är inne på gainers så tänkte jag fråga om nån har läst Fredrik Ages artikel i nya B&K.
Där skriver han att kolhydraterna efter träning bör till största delen(80-90%) bestå av glukospolymerer typ maltodextrin eller vitargo och resterande del av någon snabbere kolhydrat typ dextros.
Han rankar olika kolhydrater där maltodextrin och vitargo får högsta betyg (5 hantlar) och dextros får endast 3 hantlar.
Själv blandar jag Exell + dextropur(dextros) efter träning men man börjar ju fundera om man ska övergå till maltodextrin.
Enda nackdelen med dextros jämfört med maltodextrin och vitargo vad jag kunde förstå av artikeln var att riskerade att drabbas av "rebound-effekten" men själv äter jag mat 40-50 min efter att jag svept min gainer så det borde ju inte vara nån fara för mig.
Är det nån som har nå synpunkter på det här
FyllSkalle: Jag vet inte men kolla upp innehållet i FAST gainer, är det maltodextrin eller vitargo så har du svaret på varför det står som det står. :)
Skillnaden i snabbhet på dextros och maltodextrin är väl i övrigt ganska marginel i de flesta fall.
FyllSkalle
27-02-2004, 10:08
Originally posted by z_bumbi
FyllSkalle: Jag vet inte men kolla upp innehållet i FAST gainer, är det maltodextrin eller vitargo så har du svaret på varför det står som det står. :)
Skillnaden i snabbhet på dextros och maltodextrin är väl i övrigt ganska marginel i de flesta fall.
He he jo det sant, men av någon anledning får jag för mig att han inte skulle skriva rena "sagor" för att sälja några fler förpackningar av kosttillskottsmärket han är sponsrad av, eller?
Precis som du säger skillnaden i snabbhet är ju ganska marginell men det han verkade haka upp sig på var att maltodextrin och vitargo var glukospolymerer medans dextros är monosackarid.
inte för att jag vet vad det spelar för roll.
Originally posted by FyllSkalle
Precis som du säger skillnaden i snabbhet är ju ganska marginell men det han verkade haka upp sig på var att maltodextrin och vitargo var glukospolymerer medans dextros är monosackarid.
inte för att jag vet vad det spelar för roll.
Jag har inte tidningen själv men jag kan nog kolla på det i helgen.
Det finns skillnader på att ta en enkel sockerart och en mer sammansatt men det brukar mest vara att man kan tycka det binder vatten i magen/tarmen.
Långdistansare som dricker det som sportdryck och vill få i sig så mycket närings om möjligt utan att må dåligt brukar välja maltodextrin eller det så hypade Vitargo.
Jag tycker druvsocker är för sött och mår illa av det på sätt och använder mig av maltodextrin och vanligt socker.
Originally posted by z_bumbi
Z_bumbi: varför gå omvägen till FAST, kolla in hans sponsorer på hans hemsida!!!
HMMMMMM......jag tror verkligen inte att Vitargo är en dålig produkt, har inte provat den än. Men en sådan artikel som den i BK torde vara ett bra exempel på KÄLLKRITIK!!!!
Ja det är nog ganska troligt att jag missupfattade det xP
var en person som inte kunde prata svenska som stod i kassan haha.
Hobbes: Jo jag vet att han är sponsrad av FAST och det var väl därför jag trodde företaget använde maltodextrin eller Vitargo. Jag har däremot inte lyckats hitta en hemsida med innehållet på en gainer från det företaget.
Att vitargo är grymt hypat är ju synd för det kanske har några fördelar jämfört med andra kolhydratskällor men det är svårt att svälja att det skulle vara så mycket bättre som återförsäljarna påstår samt i alla situationer.
Att man börjar undra mer och mer över vad som skrivs i B&K är ju inte heller så konstigt. :)
Kebab-Arne
29-02-2004, 22:27
Hittade lite info från en sida som säljer FAST produkter.
MASSA 4,5 KG - High Protein Weight Gainer
MASSA är en modern viktökningsprodukt vilken vänder sig till Dig vars primära mål är att lägga på Dig kvalitativ muskelmassa. Massa Innehåller vassleprotein med snabbt upptag samt mjölk- och sojaprotein med långsamt upptag. Även kolhydraterna är av högsta kvalitet; Vitargo, fruktos och maltdeoxtrin. Förhållandet mellan protein och kolhydrater är 1:2.
* Gainer med högt proteininnehåll
* Bygger upp muskelmassa utan att öka fettdepåerna
* Massa ger dig snabbt resultat
Näringsvärde per 100 g
Kalorier (392) 392
Protein (64 %) 31g
Kolhydrater (64 %) 64g
Fett (1 %) 1g
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.