View Full Version : Ephedra - en subjektiv bedömning
Eftersom det ständigt ploppar upp nya tråder angående detta kostilskott börjar det bli dags att kanske försöka hjälpa till med lite information om det så vi man slipper samma fråger om och om igen. Jag är en sådan människa som tycker man ska pröva allt så länge det inte finns några risker att du förstör resten av ditt liv med det därför har jag valt att prova ephedra som en kul grej under min deff den här våren. Ephedra produkten jag har valt är Stacker 2 och det är den enda Stacker produkten du ska köpa om du beställer ifrån en Svensk sida eftersom dom andra är hemmagjorda grejer utav LäderLeffe och Stacker 2 är orginal ifrån smartlab. Därför kan du garantera att det är vad som står på det och jag litar inte på Leffes innehålls förteckning säkert fyllt med massa skit.
Stacker 2 är en ECA stack dvs att den innehåller en viss mängd Ephedra/Coffein/Aspirin för att förstärka effekten av ephedra och minska att du blir resistant mot dom positiva effekterna.
Dom positiva effekterna är att eftersom det är en energizer blir du väldigt pigg och orkar betydligt mer än innan, det har även en termogen effekt vilket innebär att du bränner mer kalorier än i vanliga fall, tvivlar dock på att det är nämnvärt mycket.
Biverkningarna är vanligast, kraftiga svettningar pågrund utav den förhöjda kroppstemperaturen, kraftigt förhöjd hjärtrytm vid ansträngning och illamående. Självklart finns det mer biverkningar men dom oftast fram vid kraftig överdosering och frekvent användande.
http://www.******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/efedra_sanningen/efedra_sanningen.asp
Första gången jag provade ephedra var ca: 1h före jobbet och kände inte av något föränn jag kom till jobbet. Men när jag väl kommit dit var jag alldeles stirrig och hade svårt att sitta still i ca 3-4h sen så gick det över.
Andra gången jag använde ephedran var för att hjälpa mig att kliva upp i tid och hinna en morgonpromenad, men eftersom det tog ca: 1h innan jag kände av effekten första gången så valde jag att stäla klockan på 04.30 sen var tanken att jag skulle vakna då svepa en tablett ett glas vatten och ställa om klockan till 17.50 och vakna upp pigg då och gå ut och promenera innan jobbet. Problemet var bara att jag vaknade 04.50 klarvaken och inte kunde somna om. Så hade inget annat val än att kliva upp och se lite ztv innan jag gick ut och tog en promenad.
Tredje och fjärde gången tog jag det när jag skulle löpa/träna i löpningen märkte jag ingen skillnade förutom att hjärtat slog lite snabbare än vanligt men i styrketräningen presterade jag lite bättre. Tror det berodde på att jag varit grymt trött utav deffen och inte kunnat ge allt men med pillret vart jag pigg och full av energi och kunde ge 110% as usual.
Så av mina små erfarenheter kan jag säga att ephedra funkar utmärkt som energizer och ifall du har svårt att kliva upp på morgonen eller ge allt i gymmet är det ett bra tilskott. Tyvärr så bränner det inga kalorier åt dig utan ger dig bara en puff i rätt riktning när det gäller det. Av biverkningarna har jag inte känt av någonting förutom den lilla förhöjda hjärtrytmen. Jag rekomenderar det dock inte till folk som är "veka" eller har problem med hjärtat.
Men även fast det fungerar bra som energizer tycker jag det inte är värt pengarna att köpa eftersom om du inte har karaktär nog att kliva upp på morgornarna och ge 110% i gymmet varje gång kommer du ALDRIG att få den kropp som du drömmer om. Så istället för att lägga ut massa pengar på detta så är det bara ställa klockan lite tidigare och tänka på hur läcker du blir till sommaren sen bita ihop.
Är det någon som har några frågor? ^^
AcidSleeper
25-02-2004, 09:48
För det första så är ephdra/efedrin olagligt: http://147.14.243.21/n3admin2_rf/t3.asp?p=77343
Efedrin NM Pharma 6
(6)
Detta läkemedel är förbjudet i samband med idrottstävling, men inte vid träning.
Inför idrottstävling bör du rådgöra med din läkare om behandlingen kan avbrytas eller bytas ut mot "tillåtna" läkemedel. Behandlingen bör i så fall avbrytas i så god tid att inga rester av förbjudna substanser finns kvar i kroppen i samband med tävlingen.
Om behandlingen inte kan avbrytas och alternativa behandlingsformer saknas finns möjlighet att ansöka om dispens.
Det beror även om träningslokalen du tränar på tillåter att du är dopad när du tränar i deras lokal.
Sen så tycker jag själv att man ska gå utan olagliga preparat i kroppen.
smalisen
25-02-2004, 10:10
Nä, man ska hålla sig ren! Har du/någon provat ASTs EPH 833? Den innehåller koffein och några andra extrakt, men vet någon om den fungerar bra? Eller Dymetadrine Xtreme? Den ska innehålla gurana och lite andra prylar.
På mitt gym tränar folk som går på cystanol och liknande så det säger allt om deras dopingpolicy.... :/
Ephedra är olagligt att sälja men inte inneha och förtära?
Originally posted by smalisen
Nä, man ska hålla sig ren! Har du/någon provat ASTs EPH 833? Den innehåller koffein och några andra extrakt, men vet någon om den fungerar bra? Eller Dymetadrine Xtreme? Den ska innehålla gurana och lite andra prylar.
Av alla forum jag har kollat på har dom flesta påstått att Stacker 2 är det bästa ... men ingen aning om EPH 833 låter som en ECA stack fast med 833mg ephedra istället för 530 eller vad det nu är i stacker.
smalisen
25-02-2004, 10:27
Originally posted by charmed
Av alla forum jag har kollat på har dom flesta påstått att Stacker 2 är det bästa ... men ingen aning om EPH 833 låter som en ECA stack fast med 833mg ephedra istället för 530 eller vad det nu är i stacker.
Nej, EPH 833 är ephedra-fri.
Den där diskussionen om att det ska vara olagligt att sälja Ephedra stämmer inte. Det är fullt lagligt att inneha, sälja och bruka ephedra förutom i tävlingssammanhang.
Finns till o med en dom i länsrätten (minns ej om det va länsrätten eller ngn annan instans) där de fastslagit att det är lagligt att sälja. Så länge det inte finns ngt rättsfall som säger annorlunda så torde det alltså vara ok att sälja.
Själv rekommenderar jag inte ephedra. Koffein fungerar mycket bra. Har hört en siffra på att man höjer förbrännigen med 2-3% med dessa preparat. Och de procenten kan jag ordna med att promenera lite mer.
Tycker man ska vara försiktig med dessa preparat om man bestämmer sig för att testa.
SELF Omninutrition har annars en produkt som heter Synerlin som innehåller ephedra.
Men meningen med den hära posten var inte att börja debattera ifall du ska använda Ephedra eller inte det finns det redan 10x posts om. Meningen var att nya här som har tillgång till en sökfunktion ska slippa ställa samma fråga om och om igen, vad är Ephedra, funkar Ephedra är Ephedra olagligt etc etc etc .....
Bara underlätta med lite personlig info om hur det funkar ^^
Sen vet jag att det finns massor utav konservativa moral tanter och "drogliberala" som skulle kunna diskutera detta i all oändlighet :/
Så hade inget annat val än att kliva upp och se lite ztv...
Ett skäl så gott som något att hålla sig borta från ephedra/efedrin.
charmed: Jag har frågor.
"Stacker 2 är en ECA stack dvs att den innehåller en viss mängd Ephedra/Coffein/Aspirin för att förstärka effekten av ephedra och minska att du blir resistant mot dom positiva effekterna."
En ECA-stack är väl i alla fall efedrin, koffein och acetylsalisylsyra?
Hur hjälper koffein och acetylsalisylsyra till att förhindra att man blir imun mot de positiva effekterna?
Action: Har du något någon aning om vilket domstol detta mål avgjordes i ellet t o m ett diarienummer? Många refererar till den men jag har aldrig sett själva domen, vore ju kul att skicka den till livsmedelsverket t ex och se vad de säger om saken.
christian
25-02-2004, 11:57
Originally posted by smalisen
Ren? Koffein är dopingklassat.. ;)
Ephedra är, som jag förstått, inte olagligt som preparat att sälja men är ej godkänt som livsmedel av livsmedelsverket och får därför egentligen inte säljas av "naturapotek". Tydligen är det också upp till respektive kommun att se till att det efterlevs.
Anledningen till att man tar koffein/aspirin till är för att slå två flugor i en smäll. 1+1=3 med koffein och ephedra. Aspirinet är enbart till för acetylsalicylsyran, vilket verkar blodförtunnande för att du ska få ut drogen till så många ställen i kroppen som möjligt.
Shadow Warrior
25-02-2004, 12:05
Kemiskt efedrin är olagligt eftersom det är läkemedelsklassat (det är bra mot astma) Så det är inte olagligt att köpa eller inneha, är det olgaligt över en visst gränsvärde i tävlingssammanhang. Jag har dock aldrig hört om någon som blivit avstängd för att ha haft höga halter i av efedrin på ett test. Det går inte heller att se om du har tagit kemiskt efedrin eller naturligt (utvunnet ur ephedra) på ett test.
Ephedra fungerar som ungefär som amfetamin och adrenalin fast inte lika farligt eller effektfullt däremot, en pålitlig källa till mej säger dock att det är mycket bättre att förlita sej att ta Ephedra när man deffar än att ta amfetamin eftersom det är STARKT beroendeframkallande. Om det nu var någon som inte visste det redan....
Du får i alla fall högre puls, högre temperatur i kroppen under påverkan utav Ephedra, detta medför att du förbränner lite mer kalorier, vissa vill även påstå att man förbränner mer fett i förhållande till andra kolhydrater och protein, om det är sant får dock förbli osagt.
Dom bieffekter som du direkt känner utav när du är påverkad är svettningar och ökad fokusering och rastlöshet.
När man använt det regelbundet under ett par veckor (vid deff tex) så ökar bieffekterna nämnvärt, många märker utav små eller större depressioner, hjärtklappningar brukar uppkomma, den "goda" effekten minskas även, till slut så vill man inte veta av ephedra något mer eftersom bieffekterna blir för stora i förhållande till dom goda effekterna.
Om man vill ta Ephedra så gör man det med fördel i korta perioder tex 20-60mg i tre veckor för att förbränna mer under deffen, eller så använder man det bara inför extra hårda träningspass och utmaningar. Även om man "bara" tar 20mg 2-3ggr i veckan så blir man immun och bieffekterna kommer att öka innom 3-5 veckor.
Fördelarna med ephedra är att det fungerar. Dom som har Astma bör dock inte kombinera det med acetyalicsyra (Aspirin/magnecyl) eftersom det förvärrar eventuella Astma symtom, personer med Astma bör för övrigt alldrig ta acetyalicsyra eller ibumetin under några omständigheter, såvida inte läkare ordinerar det. För att förbättra/förlänga effekten utav ephedra man kan kombinera det med 100-200mg koffein och en fjärdedels Aspirin tablett (såvida man inte har astma alltså), missbruk utab verktabletter kan skada levern så om ni tar aspririn till håll er till en fjärdedels tablett, det räcker nämligen för att få den effekten man vill ha. Man ska för övrigt dricka extra mycket vatten när man tar ephedra eftersom det gör att du förlorar mer vatten än vanligt.
Källor till detta är mina egna erfarenheter, mina kompisars erfarenheter, andras erfarenheter och rena fakta
Originally posted by christian
Ren? Koffein är dopingklassat.. ;)
Inte sen årsskiftet.
christian
25-02-2004, 12:54
Originally posted by z_bumbi
Inte sen årsskiftet.
O fan, det visste jag inte.
Inte några gränsvärden för tävlingar, ens?
Nitrometan
25-02-2004, 12:58
Hennis Washington i klass 60 åkte dit på efedrin på senaste SL-VM. Det var dessutom hans andra avstängning.
Dopingmässigt sett så är efedrin förbjudet vid tävling, det finns inga gränsvärden. Officiellt är det inte förbjudet vid träning, men Huddinge analyserar det iaf eftersom de är intressade av statistik på användningen.
Jag kan glädja alla med att koffein är borttaget från dopinglistan. Internationellt från 1 januari 2004 och i Sverige från 1 juli 2004.
Originally posted by z_bumbi
charmed: Jag har frågor.
"Stacker 2 är en ECA stack dvs att den innehåller en viss mängd Ephedra/Coffein/Aspirin för att förstärka effekten av ephedra och minska att du blir resistant mot dom positiva effekterna."
En ECA-stack är väl i alla fall efedrin, koffein och acetylsalisylsyra?
Hur hjälper koffein och acetylsalisylsyra till att förhindra att man blir imun mot de positiva effekterna?
Action: Har du något någon aning om vilket domstol detta mål avgjordes i ellet t o m ett diarienummer? Många refererar till den men jag har aldrig sett själva domen, vore ju kul att skicka den till livsmedelsverket t ex och se vad de säger om saken.
Jag har sett domen med egna ögon. Men jag har inget diarienummer eller vilken domstol. Men det kanske går att ta reda på. Ska undersöka saken.
AcidSleeper
25-02-2004, 14:30
På mitt gym tränar folk som går på cystanol och liknande så det säger allt om deras dopingpolicy.... :/
Ephedra är olagligt att sälja men inte inneha och förtära?
Har testat AST´s Dyametadrine Extreme US version men tyckte det inte gav något, visserligen kunde jag komma tillbaka bättre efter sommaren då man inte tränade då, men det var inte en markant skillnad... inget att slänga ut en massa pengar på... bättre att ut och röra sig..
Var det inte Länsrätten i Stockholm?
Originally posted by Orm
Var det inte Länsrätten i Stockholm?
Jag fick en länk till ett annat forum där det står att det var länsrätten i Stockholm och att domen är från 2000. Jag ska se om jag tar mig samman och beställer hem den..
Originally posted by AcidSleeper
Har testat AST´s Dyametadrine Extreme US version men tyckte det inte gav något, visserligen kunde jag komma tillbaka bättre efter sommaren då man inte tränade då, men det var en markant skillnad... inget att slänga ut en massa pengar på... bättre att ut och röra sig.. Just det ja, det minns jag att du berättat. Förresten, du glömde ett inte: "men det var inte en markant skillnad".
AcidSleeper
26-02-2004, 09:11
Originally posted by JAM
Just det ja, det minns jag att du berättat. Förresten, du glömde ett inte: "men det var inte en markant skillnad".
tjoho... bra att jag har en personlig rättare bland kolozzeum... :kickass:
Kallingen
26-02-2004, 16:03
Ephedra ökar fettförbränningen vid längre bruk.
Ett sådant kosttillskott som innehåller Ephedra och koffein m.m. fungerar även som en booster om man tar det i kortare perioder, men i längre perioder (ej över 2mån i sträck skulle jag rekommendera) så fungerar det även som en bra fettförbrännare.
Det är lagligt. Förbjudet vid tävling, inget annat.
Fråga ditt eget gym om dess etik och moral vad dom säger om preparatet. Bry dig inte om vad andra gym tycker, om du inte tränar där själv.
:booty:
Shadow Warrior
26-02-2004, 18:12
Originally posted by Kallingen
Ephedra ökar fettförbränningen vid längre bruk.
Ett sådant kosttillskott som innehåller Ephedra och koffein m.m. fungerar även som en booster om man tar det i kortare perioder, men i längre perioder (ej över 2mån i sträck skulle jag rekommendera) så fungerar det även som en bra fettförbrännare.
Det är lagligt. Förbjudet vid tävling, inget annat.
Fråga ditt eget gym om dess etik och moral vad dom säger om preparatet. Bry dig inte om vad andra gym tycker, om du inte tränar där själv.
:booty:
hmmmm.... konstigt... jag som trodde jag hade skrivit den deffenetiva informations texten tidigare i topicen... :MrT:
Kallingen
26-02-2004, 18:53
Jag skriver vad jag vet, endast av erfarenheter, läs mitt citat i signaturen.
Orkade inte läsa allt, skrev bara min åsikt ;)
:cool:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.