PDA

View Full Version : Vad ska man äta??

-A-81
23-02-2004, 14:30
Om man vill bli starkare vilet kosttillskott är då lämpligst att använda?? Är inte ute efter någon speciell viktökning. Helst vill jag öka muskelstyrkan känns som jag kört fast. Använde mycket kreatin när jag spelade hockey funkade väldigt bra konditionsmässigt!

JAM
23-02-2004, 17:53
Steg 1 är att du lär dig äta mat. Käkar du inte ordentligt kvittar det vilket tillskott du tar, lagligt som olagligt...
Steg 2 är att äta en s.k. gainer efter träningen. Snabba kolhydrater och protein. Om du inte vill betala extra för kolhydraterna kan du köpa ett vassleprotein och blanda i dextropyr eller maltodextrin eller äta en påse lösgodis. Sikta på ca 1 g snabba kolhydrater/kilo kroppsvikt plus minst 30 g protein.
Steg 3 kan vara att kompletera vissa måltider med en proteindrink.
Steg 4 är väl kreatin etc. Men då har du kommit en bit med din träning.

Sen kan du få förklara hur du har tänkt dig att öka i muskelmassa utan att gå upp i vikt... ;)
Du får räkna med att lägga på dig lite fett om du ska bygga.

-A-81
23-02-2004, 18:19
Jo jag vet men många lägger ju på sig en jäkla massa vikt och sedan blir det inget mera av det.
Jag vill alltså orka mera bli starkare helt enkelt.

Kanske äter dåligt vet inte men ett exempel på vad jag äter en dag:

Frukost: Filmjölk med flingor, russin ,banan samt 2-3 mackor mörkt bröd med ost eller korv.

Mellis: 1 liter Yoghurt fettsnål

Lunch: Vad som serveras ute med grönsaker till.

Middag: Riktig husmanskost typ chili con carne, fisk med potatis, korv stroganoff m,m ,m,m

kan man räkna ut hur mycket man ska äta kanske äter för lite mot vad jag gjorde när jag spelade hockey???

JAM
23-02-2004, 18:30
Originally posted by -A-81
Jo jag vet men många lägger ju på sig en jäkla massa vikt och sedan blir det inget mera av det.
Jag vill alltså orka mera bli starkare helt enkelt.

Kanske äter dåligt vet inte men ett exempel på vad jag äter en dag:

Frukost: Filmjölk med flingor, russin ,banan samt 2-3 mackor mörkt bröd med ost eller korv.

Mellis: 1 liter Yoghurt fettsnål

Lunch: Vad som serveras ute med grönsaker till.

Middag: Riktig husmanskost typ chili con carne, fisk med potatis, korv stroganoff m,m ,m,m

kan man räkna ut hur mycket man ska äta kanske äter för lite mot vad jag gjorde när jag spelade hockey??? Mellan lunchen och middagen kan du lägga in något, men framförallt efter middagen! Du äter ju inget på på hela kvällen!

Din energiförbrukning kan du räkna ut på uppladdning.nu.

EDIT: Ser att den länken inte fungerar... Kolla http://www.lattochlagom.nu/content/start.asp?i= i stället. "Gör vårt kaloritest" och sedan "Testa din förbränning".

Garnax
23-02-2004, 18:44
:eating: :eating: :eating:

//garnax

shifty
23-02-2004, 19:19
Originally posted by Garnax

//garnax

Håller med fullständigt ;)

-A-81
23-02-2004, 19:45
Originally posted by Garnax

//garnax

Vad är det???

-A-81
23-02-2004, 19:46
Originally posted by JAM
Mellan lunchen och middagen kan du lägga in något, men framförallt efter middagen! Du äter ju inget på på hela kvällen!

Din energiförbrukning kan du räkna ut på uppladdning.nu.

EDIT: Ser att den länken inte fungerar... Kolla http://www.lattochlagom.nu/content/start.asp?i= i stället. "Gör vårt kaloritest" och sedan "Testa din förbränning".

Jag äter middag vid 1800 sedan kanske en banan efter det men inget mer är det fel alltså? Vissa säger ju att man inte ska äta efter 1900??

King Grub
23-02-2004, 19:47

Jag äter middag vid 1800 sedan kanske en banan efter det men inget mer är det fel alltså? Vissa säger ju att man inte ska äta efter 1900??

En ren myt! Kroppen kan inte klockan.

Och tänk bara så många timmar det blir utan mat. Helt snurrigt.

shifty
23-02-2004, 20:01
Har precis sluktat lite lättostkaka med grädde och sylt, och till det ett glas mjölk. Mycket gott! :thumbup:

AcidSleeper
24-02-2004, 11:01
Ät minst 5-6 mål om dagen och sprid ut dem på 3-4timmars mellanrum och se till att äta riktigt bra...

att inte äta på hela kvällen är ju riktigt dumt, om du äter middagen klockan 18:00 och sen ska du inte äta något förrän du vaknar dagen efter, det blir ju minst 12timmar utan näring....
då när du inte har någon näring som kroppen kan ta fdrån börjar den ta "näring" från din muskler vilket resulterar i att musklerna bryts ner...

-A-81
24-02-2004, 15:54
Bra tips på kvällsmål ??

King Grub
24-02-2004, 15:57
Bra tips på kvällsmål ??

Samma som frukost/lunch/middag. Ändra portionsstorleken om du vill ha mindre mål. Bra mat är bra mat, oavsett vad klockans visare pekar på.

Klein
24-02-2004, 17:45
Kroppen kan förvisso inte klockan men den fungerar olika under olika ljusförhållanden.

JAM
24-02-2004, 18:34
Originally posted by Klein
Kroppen kan förvisso inte klockan men den fungerar olika under olika ljusförhållanden. Så stora skillnader lär det knappast handla om. Du får gärna berätta mer ingående.

Klein
24-02-2004, 22:37
För optimalt näringsupptag och allmänt välbefinnande så bör man äta och verka under dygnets ljusa timmar och sova under dom mörka.

JAM
25-02-2004, 00:38
Originally posted by Klein
För optimalt näringsupptag och allmänt välbefinnande så bör man äta och verka under dygnets ljusa timmar och sova under dom mörka. Eeeh...? Då skulle du ju sova 14 timmar per dygn under vintern!

Klein
25-02-2004, 07:21
Jag skulle sova 14 timmar om jag kunde. Vinter här uppe är långt ifrån bra för hälsan.

Dymion
26-02-2004, 08:12
Haha sova 14h, inser du hur stor del av livet som går åt på att sova isf!!!:booty:

AcidSleeper
26-02-2004, 09:09
Originally posted by Dymion
Haha sova 14h, inser du hur stor del av livet som går åt på att sova isf!!!:booty:

Det ska vi räkna ut...

På 1 dag går 14timmar förlorade, han är vaken i 8timmar om dygnet...
D.v.s. han sover bort nästan 60% av dygnet...

kan det bli roligare? :smash: :smash: :smash:

kharon
26-02-2004, 10:28
Originally posted by AcidSleeper

Det ska vi räkna ut...

På 1 dag går 14timmar förlorade, han är vaken i 8timmar om dygnet...
D.v.s. han sover bort nästan 60% av dygnet...

kan det bli roligare?

Om han sover 14 timmar så är han vaken 10 timmar i dygnet, för på planeten Jorden har dygnet 24 timmar! Kom gärna på besök om du har vägarna förbi! :D

</besserwisser>

negative
26-02-2004, 11:15
Originally posted by kharon

Om han sover 14 timmar så är han vaken 10 timmar i dygnet, för på planeten Jorden har dygnet 24 timmar! Kom gärna på besök om du har vägarna förbi! :D

</besserwisser>

Har du nån vägbeskrivning? :laugh: :laugh: :laugh:

AcidSleeper
26-02-2004, 16:18
Originally posted by kharon

</besserwisser>

jaja, man kan ju inte alltid ha rätt... :cryout:

men det är fortfarande 60% av dygnet han sover bort... sådeså.. :)