PDA

View Full Version : Omega 3

pinata
20-02-2004, 18:04
Jag vet att det finns 100 gamla topicar om omega 3, men jag hittar inte om det kan vara skadligt att ta mer än den dos som står rekomenderad på flaskan/burken. Så kan de vara det? Tänkte i fall man fick i sig för mycket så omvanlades det till skorpiongift eller nåt annat trevligt :)

J_Hells
20-02-2004, 18:27
Du blir mer mottaglig för fria radikaler av Omega3. Det är en nackdel vilket kan motverkas av antidoxianter.

z_bumbi
20-02-2004, 18:39
Över vissa nivåer sänker det immunförsvaret i allmänhet.
Jag har inte siffrorna i huvudet men det är en ganska hög dos har jag för mig.

pinata
20-02-2004, 19:32
Originally posted by J_Hells
Du blir mer mottaglig för fria radikaler av Omega3. Det är en nackdel vilket kan motverkas av antidoxianter.
vadå? :)
Originally posted by z_bumbi
Över vissa nivåer sänker det immunförsvaret i allmänhet.
Jag har inte siffrorna i huvudet men det är en ganska hög dos har jag för mig.
okay, så dubbel eller trippel dos är inte så illa då alltså?

Kimo
20-02-2004, 20:56
Men varför ska du överdosera, vad är vitsen med det? Låter bara dumt tycker jag.

smalisen
20-02-2004, 20:57
Originally posted by pinata

vadå? :)

Tjaaa, du lär få diaré ganska ofta då höga doser har en laxerande effekt. Inte mer en dubbel skulle jag sätta gränsen :)

z_bumbi
20-02-2004, 21:03
Originally posted by pinata

Det kan jag inte uttala mig om eftersom du inte nämt hur stor en vanlig dos är..

Vad gäller Antioxidanterna så är det väl väl främst e-vitamin som du behöver se till att få i dig extra om du ökar omega-3 intaget drastiskt.

Vad vill du uppnå genom att köra stora doser?

J_Hells
21-02-2004, 00:25
En av de bästa antidoxianterna ska vara liponsyra (ALA). Jag läste någonstans att den tar sig i hjärnan vilket andra antidoxianter inte gör i samma grad. Eftersom Omega3 (EPA & DHA) är fettsyror som hjärnan till stor del består utav borde liponsyran vara den bäst lämpade antidoxianten. Rätta mig hjärna (ordkul) om jag har fel.
:notme:

Sverker
21-02-2004, 08:16
Ja, hjärnbariären är duktig på att bara släppa in vissa saker till hjärnan och därmed skydda den.

De antioxidanter jag främst tänker på när det gäller att skydda fett är ju E-vitaminerna, inte bara syntetiskt alfa-tokoferol utan den naturliga blandningen av de sju olika tokoferolerna.

Beta-karoten sammarbetar med E-vitaminet.

C-vitamin sammarbetar med både E-vitamin och Beta-karoten.
Tillsammans utgör den ett bra grundskydd.

Mineralet Selen är också viktigt. Ett dagligt tillskott av selen ( kött eller öljäst ) ger ett bra skydd. Tänk på att selen som många andra mineral blir giftig i högre doser.

Något man inte tänker på är att vanliga kryddor är fulla av antioxidanter. Timjan och rosmarin är kända exempel.

Finns massor av andra olika antioxidanter, mer eller mindre kända i frukt och grönsaker.

Sammanfattningsvis: Ät mörkt färgade grönsaker till fisken.

ALAs funktion är att återställa andra antioxidanter, glutation, som tagit hand om fria radikaler. M a o är ALA viktigt men inte ensam.

Markus H
25-10-2004, 16:33
På Pauluns hemsida står det att man ska äta 5-10 gram /dag. Mina kapslar är på 1000mg innehållandes 640 mg omega-3 fetter. På burken rekomenderas det 1-3 kapslar om dagen.

Hur många ska jag ta?? kan jhu inte börja stoppa i mig tio stycken om dagen... eller?
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1520&t=2240

Jag har Pikasol forte kapsel, mjuk 1000 mg
(Cederroth)

J_Hells
25-10-2004, 16:43
På Pauluns hemsida står det att man ska äta 5-10 gram /dag. Mina kapslar är på 1000mg innehållandes 640 mg omega-3 fetter. På burken rekomenderas det 1-3 kapslar om dagen.

Hur många ska jag ta?? kan jhu inte börja stoppa i mig tio stycken om dagen... eller?
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1520&t=2240

Jag har Pikasol forte kapsel, mjuk 1000 mg
(Cederroth)

Du kan köpa flytande fiskolja. En tesked är ~5gram, alltså räcker det gott och väl med en tesked på morgonen och en på kvällen. Det blir mycket billigare jämnfört med att trycka i sig 10 Omega3-kapslar.

Markus H
25-10-2004, 16:45
Du kan köpa flytande fiskolja. En tesked är ~5gram, alltså räcker det gott och väl med en tesked på morgonen och en på kvällen. Det blir mycket billigare jämnfört med att trycka i sig 10 Omega3-kapslar.

Ok ska göra så i fortsättningen, har nämligen tjackat en sådan burk idag... men jag tror jag börjar med fem kapslar om dagen, sen får vio se när burken är slut om man kanske börjar inta det flytande.

Sverker
25-10-2004, 17:15

(Cederroth)

Dina kapslar består av en uppkoncentrerad fiskolja. Fiskolja innehåller normalt 30 - 35 % EPA + DHA men i dina kapslar har de tagit bort andra fettsyror och fått upp halten till 64 %.

Pauluns rekomendation med 5 g a 30 % motsvarar ju tillverkarens rekommendation på två, knappt tre kapslar.

Markus H
25-10-2004, 17:37
Dina kapslar består av en uppkoncentrerad fiskolja. Fiskolja innehåller normalt 30 - 35 % EPA + DHA men i dina kapslar har de tagit bort andra fettsyror och fått upp halten till 64 %.

Pauluns rekomendation med 5 g a 30 % motsvarar ju tillverkarens rekommendation på två, knappt tre kapslar.

Så då ska jag bara ta 2-3 kapslar om dagen då? perfekt.... hadde varit drygt (och dyrt) att ta 5-10 kapslar...