View Full Version : Ala!
Hur lång tid innan ska man ta ALA-pulver respektive kapslar innan kolhydaterna (måltiden) intas?
Varför?
Typ 30 min. Mat förstör ALAn
Kapslar också?
Hur använder en diabetiker ALA?
Originally posted by Mindek
Typ 30 min. Mat förstör ALAn
Förstör gör det väl inte, däremot försämras upptaget med ca en femtedel om jag inte missminner mig.
LunaSpice
22-02-2004, 10:03
Originally posted by Spike
Kapslar också?
Hur använder en diabetiker ALA?
På samma sätt som en normal människa. ALA förändrar bl.a den kemiska strukturen på glukosmolekylerna i blodet och ger det mindre reaktivt dvs mindre farligt.
feldtarn
22-02-2004, 11:33
5 min för pulver och 20 min för kapslar har jag hört!
Dementera gärna.
muscle76
24-02-2004, 09:06
Originally posted by LunaSpice
ALA förändrar bl.a den kemiska strukturen på glukosmolekylerna i blodet och ger det mindre reaktivt dvs mindre farligt.
WHAT !?!
Nu är du väl ändå ute och cyklar!
eller har du en referens som kan styrka ditt påstående?
Originally posted by muscle76
WHAT !?!
Nu blev jag oxå nyfiken, jag är diabetiker och har inte provat ALA. Men läst att det med fördel använts på typ-2 diabetiker.
Borde finnas massor med referenser angående ALA!!
muscle76
24-02-2004, 10:55
Ja som diabetiker så finns det ett par anledningar till att använda ALA. Och det finns väldigt mkt artiklar publicerat om detta.
Dels då för att det höjer insulinkänsligheten men främst för att skydda mot de neuroskador höga blodglukosvärden är förknippat med.
Det finns det ett par gratis artiklar på Medline (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi) att ladda hem:
Thiol homeostasis and supplements in physical exercise. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10919972&dopt=Abstract)
(som PDF) (http://www.ajcn.org/cgi/reprint/72/2/653S.pdf)
Alpha-lipoic acid supplementation: tissue glutathione homeostasis at rest and after exercise. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10194202&dopt=Abstract)
(som PDF) (http://jap.physiology.org/cgi/reprint/86/4/1191.pdf)
De kanske inte tar upp diabetes direkt men är två grymt bra artiklar som går igenom det mesta om ALA.
Tack så mycket, ska ladda ner dem.
Jag väntar på att leveransen till apoteket ska ske, de har haft lite leveransproblem. Då jag precis fått LANTUS vet inte om du hört om det, men det kan nog hjälpa mig att få bättre HbA1C, just nu ligger jag högt 8,1....
muscle76
24-02-2004, 12:24
Ajda... lite högt
under 6,5% är vad man strävar efter har jag för mig.eller?
WHAT !?!
Jag skulle inte formulera mig så.
ALA och glukos möter aldrig varandra.
Däremot är glukos en reaktiv molekyl som kan reagera med andra ämnen i kroppen.
Glukos kan reagera och binda in till olika proteiner.
Ibland gör detta ingenting som i exemplet med Hemoglobin ( man mäter mängden glukos som reagerat med hemoglobin i testet HbA1c ).
Andra gånger kan glukosen reagera med viktiga enzymer eller transportprotein eller receptorer och förstöra funktionen hos dessa protein.
Dessa reaktioner sker hos alla mäniskor och i vanliga fall hinner kroppen med att reparera skadorna med tex glutation eller andra antioxidanter.
En diabetiker har ofta högre blodsocker och därmed kommer mer glukos att reagera med viktiga protein. Viktiga protein förstörs och skadorna kommer med tiden.
ALA kommer alltså att göra två saker för diabetikern.
Först så stabiliceras blodsockret på en lägre nivå, viktigt vid Typ-2.
Som andra sak kommer ALAn se till att det finns rikligt med glutation att reparea skador med.
muscle76
24-02-2004, 12:43
Originally posted by Sverker
Ibland gör detta ingenting som i exemplet med Hemoglobin ( man mäter mängden glukos som reagerat med hemoglobin i testet HbA1c ).
Andra gånger kan glukosen reagera med viktiga enzymer eller transportprotein eller receptorer och förstöra funktionen hos dessa protein.
Dessa reaktioner sker hos alla mäniskor och i vanliga fall hinner kroppen med att reparera skadorna med tex glutation eller andra antioxidanter.
En diabetiker har ofta högre blodsocker och därmed kommer mer glukos att reagera med viktiga protein. Viktiga protein förstörs och skadorna kommer med tiden.
Som andra sak kommer ALAn se till att det finns rikligt med glutation att reparea skador med.
Bra skrivet och stämmer överens med det jag själv läst/vet. Just glutation-biten står det rätt mkt om i de två artiklarna jag länkade till tidigare.
Det var därför jag tyckte LunaSpice var ute och cyklade och borde kunna motivera det han skrev eller vara tyst.
Har läst om typ-2 diabetiker och ALA, men finns det några studier kring ALA och typ-1 diabetiker?
Min fråga formulerad skulle vara: Finns det anledning för typ-1 diabetiker att använda sig av ALA och om i vilka doser.
Jag vill tro att jag kan få bukt med mitt HbA1C på sikt med bättre kosthållning och livsföring. Ser framemot att se om LANTUS insulinet ger bättre förutsättningar, enligt vad man sagt mig så kan man ofta sänka doserna under dagen!
Muscle 76: snittade på strax över 6 i HbA1C tidigare, men sen jag började studera 5-6 år tillbaka så har det höjts, nu dock var det väl högt. Ja, 6,5 är att eftertrakta, det är mitt mål!
LunaSpice
24-02-2004, 15:09
Vilket ämne är det då som binder in till glukosmolekylerna och ändra bindningsställena? Är det bara Hb och de andra plasmaproteinerna som binder glukos? Jag har verkligen för mig att det också var ALA som på något sätt ändrade bindningsställena så att glukoset inte var lika farligt för endotelet men jag litar på Sverker.
EDIT: För övrigt så vill jag be om ursäkt om jag har snurrat till det för er.
Originally posted by Hobbes
Har läst om typ-2 diabetiker och ALA, men finns det några studier kring ALA och typ-1 diabetiker?
Min fråga formulerad skulle vara: Finns det anledning för typ-1 diabetiker att använda sig av ALA och om i vilka doser.
Jag vill tro att jag kan få bukt med mitt HbA1C på sikt med bättre kosthållning och livsföring. Ser framemot att se om LANTUS insulinet ger bättre förutsättningar, enligt vad man sagt mig så kan man ofta sänka doserna under dagen!
Muscle 76: snittade på strax över 6 i HbA1C tidigare, men sen jag började studera 5-6 år tillbaka så har det höjts, nu dock var det väl högt. Ja, 6,5 är att eftertrakta, det är mitt mål!
Mitt tips är att vänta med ett ev. ALA-tillskott tills du stabiliserat blodsockret med Lantus. När jag ersatte Insulatard med Lantus tyckte de jag skulle sänka dosen med ca 10%. Hade konstant lågt blodsocker i början (hade 6.0 i HbA1C innan), har nu sänkt med drygt 40% och dessutom faktiskt sänkt måltidsinsulinet en aning.
Men läkaren sa att införandet av Lantus varierar mycket mellan olika personer!
Angående ALA provade jag tillsammans med kreatin i höstas. Ger fantastiskt tryck, och en stor viktuppgång - men påverkade också blodsockret en aning (sänkande effekt).
MVH
muscle76
24-02-2004, 22:40
Originally posted by LunaSpice
Vilket ämne är det då som binder in till glukosmolekylerna och ändra bindningsställena? Är det bara Hb och de andra plasmaproteinerna som binder glukos? Jag har verkligen för mig att det också var ALA som på något sätt ändrade bindningsställena så att glukoset inte var lika farligt för endotelet men jag litar på Sverker.
Det ALA gör att det i cellerna ökar translokationen av glut-4 ut till cellytan och ökar aktiviteten av glut-4.
Det är glut-4 som tar in glukos i cellen och sänker på så sätt blodglukosnivåerna. Detta är det enda kända samband mellan glukos och ALA jag känner till. Sen har vi den antioxidativa funktionen men det har inget med glukos att göra.
LunaSpice
27-02-2004, 09:57
Det ALA gör att det i cellerna ökar translokationen av glut-4 ut till cellytan och ökar aktiviteten av glut-4.
Det är glut-4 som tar in glukos i cellen och sänker på så sätt blodglukosnivåerna. Detta är det enda kända samband mellan glukos och ALA jag känner till. Sen har vi den antioxidativa funktionen men det har inget med glukos att göra.
Det var nog Hb jag tänkte på som skadades av för höga blodglukosnivåer.
http://care.diabetesjournals.org/cgi/reprint/25/10/1729.pdf
Läste just den artikeln (och det finns fler förstås). Ett mkt intressant resultat där de visar att högintensiv träning ger en rejäl minskning av HbA1c vilket medelintensiv träning inte alls gör i samma utsträckning. Ska plocka med den här till basgruppen idag. En bra referens. :)
Det står inte i artikeln men jag kan tänka mig att en av anledningarna till detta är att muskelarbete ökar behovet av glykogen vilket ger ökad behov av glukos vilket i sin tur tvingar ett ökat uttryck och syntes av GLUT4 på muskelcellerna. Kan det vara en teori kanske?
Tycker det är en bra teori.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.