PDA

View Full Version : Lämplig kolhydratkälla till Kreatinpyruvat?

paulo
18-02-2004, 23:50
Hej

Tänkte höra vad man bör blanda ut KreatinPyruvat med? Man ska ju ta det tillsammans med kolhydrater en timma innan träning. Jag kör mest konditionsträning och en del boxning. Läste att något tyckte att man skulle blanda ut det med typ druvsocker men det känns som en dålig ide eftersom man ska ta det precis innan träning. Är det meningslöst att ta K.P utan några kolhydater? Hur mycket ungefär? Räcker det att ta något äpple typ? Jag hatar att träna och känna mig mätt. Vill iaf träna tidigast 2 timmar efter mat.

EiseltUK
19-02-2004, 18:40
Originally posted by paulo
Hej

Tänkte höra vad man bör blanda ut KreatinPyruvat med? Man ska ju ta det tillsammans med kolhydrater en timma innan träning. Jag kör mest konditionsträning och en del boxning. Läste att något tyckte att man skulle blanda ut det med typ druvsocker men det känns som en dålig ide eftersom man ska ta det precis innan träning. Är det meningslöst att ta K.P utan några kolhydater? Hur mycket ungefär? Räcker det att ta något äpple typ? Jag hatar att träna och känna mig mätt. Vill iaf träna tidigast 2 timmar efter mat.

KP verkar funkar bra även utan kolhydrater, men testa dig fram med olika sorter. Vissa anser att fruktos är bättre innan träning alternativt att du konsumerar dextros eller maltodextrin oftare och även under träningspasset.

/ Henrik

paulo
20-02-2004, 18:54
är det lämpligt att ta snabba kolhydrater innnan man skall köra lång uthållighetsträning?

hur många gram kolhydrater är lämplig att blanda ut med K.P? räcker typ två äpplen och en matsked havregryn? egentligen vill jag inte äta något innan träning men vill samtidigt ha ut så stor effekt som möjligt av K.P

z_bumbi
20-02-2004, 19:15
är det lämpligt att ta snabba kolhydrater innnan man skall köra lång uthållighetsträning?

Om du får i dig kolhydrater under tiden du tränar gör det inte så stor skillnad, för ett riktigt långlopp gör det tydligen ingen skillnad alls.

smalisen
20-02-2004, 20:55
Hej

Egentligen behöver du inte kreatinpyruvat och det beror faktiskt på att rent pyruvat är en ersättare för kolhydrater. "fett brinner i kolhydratets låga" säger man ofta. Det betyder att för att du ska bränna fett så ska du ha kolhydrater i dig. Pyrvuat är som en typ av ersättare. Det är också en av anledningarna till att kreatinpyruvat lättare tas upp i kroppen: det är egentligen kreatin med låtsaskolhydrater som är sammanbundna molykulärt.

Arwen
21-02-2004, 09:42
Använder KP för andra gången nu, tycker att jag får bättre "pump" och betydligt bättre uthållighet, kan köra både tyngre och flera reps/set, kör 5g 30-45 min innan passet. Säkert kan en del av effekten tillskrivas "placebo", vilket inte ska underskattas...

cez
11-01-2005, 23:34
Står att man ska ta 90min innan träning? är det värdare att ta senare menar du Arwen? ska precis köra för första gången