View Full Version : USA förbjuder Ephedra-produkter
http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=businessNews&storyID=4058063
http://edition.cnn.com/2003/HEALTH/12/30/ephedra/
King Grub
30-12-2003, 21:08
Det låg i luften.
"The FDA has reports of 155 deaths of people who took ephedra and more than 16,500 complaints."
Ååå nej, nu kommer jag DÖ när jag testar Stacker :hbang:
Originally posted by DiZi
"The FDA has reports of 155 deaths of people who took ephedra and more than 16,500 complaints."
Tur att inte Livsmedelsverket i Sverige undersöker hur många dödsfall i Sverige som är relaterade till alkohol. Det är oxå jävligt farligt om man inte sköter sig. Å nej, jag glömde ciggaretter, det kan ge hjärt/kärlsjukdomar med stroke som följd oxå....
Tycker hela prylen med ephedra produkter är hypad och överdriven. Har för mig att jag läst att FDA:s första rapport fått rätt mycket stryck i USA, den var inte riktigt underbyggd och så.
Originally posted by Hobbes
Tur att inte Livsmedelsverket i Sverige undersöker hur många dödsfall i Sverige som är relaterade till alkohol. Det är oxå jävligt farligt om man inte sköter sig. Å nej, jag glömde ciggaretter, det kan ge hjärt/kärlsjukdomar med stroke som följd oxå....
Tycker hela prylen med ephedra produkter är hypad och överdriven. Har för mig att jag läst att FDA:s första rapport fått rätt mycket stryck i USA, den var inte riktigt underbyggd och så.
Hehe, snacket om att det ska förbjudas avskräcker inte mig från att iaf testa produkter med Ephedra. Måste kunna testa för att få en egen uppfattning om hur det är / känns osv... Alla är ju olika... :rolleyes:
Originally posted by DiZi
fan vad du är häftig :thumbup:
har själv egentligen inget emot folk som använder effe iblandn men däremot tycker jag att det är ganska korkat att stoppa i sig något som man inte vet ett skit om
det jag vill säga var helt enkelt att jag tycker att förbudet är bra.
Läkemedelsbolagen är bättre på att lobba än kosttillskottsbolagen. Notera att det är ephedra som förbjuds. Det går fortfarande bra att köpa rent efedrin.. ;)
acidbl00d
31-12-2003, 12:03
Originally posted by Matti
Läkemedelsbolagen är bättre på att lobba än kosttillskottsbolagen. Notera att det är ephedra som förbjuds. Det går fortfarande bra att köpa rent efedrin.. ;)
Är det inte tvärtom i sverige? altså att efedrin är olagligt men inte ephedra?
Är det inte tvärtom i sverige? altså att efedrin är olagligt men inte ephedra?
Enligt Livsmedelsverket är ephedra förbjudet att sälja. Men det verkar bero lite på vem man frågar. På Exhalemag(.com) finns det en användare som citerar länsrätten. I en dom skriver länsrätten att ephedraprodukterna får säljas, eller snarare att livsmedelslagen inte kan användas för att förbjuda dem.
Ninjasmurf
31-12-2003, 12:26
att dom inte förbjuder asprin också...det e ju ändå några tusen som stryker med varje år pga överdoser...
Originally posted by Ninjasmurf
att dom inte förbjuder asprin också...det e ju ändå några tusen som stryker med varje år pga överdoser...
Kommer nog säkert... :rolleyes:
Originally posted by Fartman
fan vad du är häftig :thumbup:
har själv egentligen inget emot folk som använder effe iblandn men däremot tycker jag att det är ganska korkat att stoppa i sig något som man inte vet ett skit om
det jag vill säga var helt enkelt att jag tycker att förbudet är bra.
*Host* Ironi på hög nivå *Host*
Skulle inte påstå att det är häftigt, dessutom är det ju Ephedra jag ska testa, och inte Efedrin. Om det nu egentligen skiljer så mycket mellan dom... ;)
Originally posted by Ninjasmurf
Precis håller med dig fullständigt, hur ofta får man inte läsa i tidningarna om unga kvinnor som dött på grund av p-piller. Allvarligt talat, ephedra är ju väldigt hypat i USA....
Hur som helst så, är allt mycket farligt i stora mängder...även vanlig magnecyl osv.
Låt FDA ha sitt roliga...de har ju ändå fått skit för att misstolkat forskning men framför allt inte hållt sig vetenskapliga vid sina tolkningar och undersökningar. Allvarligt talat det bor närmare 300 miljoner människor i USA (givetvis använder inte alla dessa ephedra, men VÄLDIGT MÅNGA) och sedan de började med ephedra skulle visst 155 människor dött. Hmmm, de har ju andra mediciner såsom denna jag citerar:
"Acetaminophen, best known by the name Tylenol, is in more 200 different over the counter products designed as such products like headache relievers to cold medications. Well, this widely used ingredient kills over 100 people a year. 100 deaths a year from a product that most parents don’t thing twice about giving to their children. To top this off, acetaminophen is responsible for more than 56,000, yes fifty six thousand, emergency room visits each year." Paul Delia, AST
gott nytt år
Det e så j*vla löjligt,
vet man vad man gör så e det ingen fara..... patetiskt
Originally posted by Hnke
Det e så j*vla löjligt,
vet man vad man gör så e det ingen fara..... patetiskt
tja.. förvisso, men alla glada amatörer som inte vet vad dom gör hålls förhoppningsvis ifrån produkterna.. dom som har lite kunskap och så kan ju förmodligen fixa det ändå...
kan tänka mig att i just USA lär det finnas sjuhelsikes många som är i jakt efter "lyckopiller" som ska göra dom slanka och snygga och alla dessa lär ju knappast veta hur man ska hantera det på rätt sätt..
tja.. förvisso, men alla glada amatörer som inte vet vad dom gör hålls förhoppningsvis ifrån produkterna.. dom som har lite kunskap och så kan ju förmodligen fixa det ändå...
kan tänka mig att i just USA lär det finnas sjuhelsikes många som är i jakt efter "lyckopiller" som ska göra dom slanka och snygga och alla dessa lär ju knappast veta hur man ska hantera det på rätt sätt..
Och som tidigare nämnt i tråden, alla männskor som är beroende av treo exempelvis, eller har letar efter anledningar att trycka i sig magnecyl, asperin osv....tyvärr så kommer det alltid finnas männskor som vill gå den korta vägen. Det finns en nyutgiven rapport som beskriver det enorma problem som finns med unga atleter som använder insulin till sin träning, detta sker i Sverige oxå.
Fortfarande kommer nämligen förkylnings tabletter säljas receptfritt med efedrin i USA, enligt en artikel jag läst.
Det har dött fler människor av alkohol och cigaretter de senaste tio åren än av ephedra.
Jag pekar bara på den dubbelmoral som finns i samhället. Ungefär som våra politiker som påstår att vi skulle dricka mer om det gick att sänka priserna osv. Nån på Spendrups sa att vi dricker lika mycket nu som tidigare, det säljs bara inte lika mycket över disk. Folk skaffar sig det de vill ha endå, genom exempelvis smuggling.
Det bästa sättet att få någon att hålla på med en produkt eller att behålla sin åsikt, det är att tala om för denna person att han eller hon har fel.
Tror inte det kommer att dö, mindre människor på grund av ephedra produkter för detta förbudet. Är jag cynisk...japp, tyvärr!!
Det finns rätt intressanta artiklar som sammanfattar denna diskussion i USA, de har ett otal andra läkemedel som skördar människor, men som nämnt i tråden tidigare, läkemedelsföretagen är bättre på att lobba än kosttillskott företagen.
du har rätt i det du skriver.. men samtidigt är det ju så att bara för att en dålig grej är tillåtet så ska väl inte allt annat skadligt tillåtas? finns ju jävligt mycket som missbrukas på både det ena och det andra viset.. men visst både alkohol och tobak borde egentligen förbjudas, inte för att jag vill det men med tanke på hur mycket skit alkoholen för med sig så.. fast iofs skulle nog bara förbud förrvärra det hela..
du har rätt i det du skriver.. men samtidigt är det ju så att bara för att en dålig grej är tillåtet så ska väl inte allt annat skadligt tillåtas? finns ju jävligt mycket som missbrukas på både det ena och det andra viset.. men visst både alkohol och tobak borde egentligen förbjudas, inte för att jag vill det men med tanke på hur mycket skit alkoholen för med sig så.. fast iofs skulle nog bara förbud förrvärra det hela..
Fartman, jag tror vi förstår varandra och delar åsikter angående detta. Själv har jag aldrig provat någon form av kosttillskott som innehåller ephedra/efedrin, därför att jag är diabetiker. Jag tror inte de skrev diabetiker på listan över åkommor som INTE ska prova dessa preparat, bara för att klara sig undan stämningar. Du tar upp samma sak som jag, angående missbruk. Tyvärr är det ju så att det verkar vara missbruket av just ephedra som lett till detta förbud. Tyvärr så låg det en del i det Darwin myntade om de: Mest lämpade överlever!!
Kort uttryckt, som du själv skrev, man bör VETA vad man ger sig in i, annars får vi väl dra till med det gamla svenska uttrycket: Den som i leken ger får leken tåla. (Dock kanske leder leken till döden, och så är det för sent att säga: Jag visste inte!!!)
Låt oss luta oss tillbaka, studera USA detta annars så underbara land och se vad de hittar på nästa gång.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.