View Full Version : Gainer lurendrejeri?
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:02
Tjena!
Är en tanig kille som just börjat på friskis&svettis.
Jag vill gå upp i vikt och har av olika styrketränande människor blivit varmt rekommenderad Gainers kosttillskott.
Jaa, det låter ju väldigt bra, har smakat det; smakar gott, det är tydligen "optimalt om man vill bli stor" osv., osv., osv.
Detta skulle ju givetvis vara en KANON-affärsidé, att skriva "optimalt om man vill bli stor" på ettiketten, blanda i 4kg billigt, onödigt mjölkpulver i en låda och sälja för en femhundring.
Nu ska ni ge mig bevis för att jag får valuta för mina surt förvärvda pengar, innan jag lägger vantarna på detta mystiska pulver.
Kom med bevispå att Gainer är det det utges vara, och inte bara nåt tramsmedel nån snubbe sitter och tjänarpengar på. (Alltså inte "men så e de", utan äkta bevis ;))
Tack.
/Olle.
P.S. En annan fråga: Varför räcker inte vanlig kost? Varför kosttillskott? Är det omöjligt att äta så bra så att man slipper köpa tillskott?
D.S.
Köp mat istället då om du har misstro ? Inte mer med det ... vanlig kost räcker absolut, förutsatt att du inte slarvar med den förstås.
Überbiffen
18-12-2003, 15:08
Originally posted by radikalhalsfluss
Varför räcker inte vanlig kost? Varför kosttillskott? Är det omöjligt att äta så bra så att man slipper köpa tillskott?
Precis som Munter skrev; vanlig kost räcker.. om du äter tillräckligt. D heter ju som sagt kosttillskott.. alltså ett tillskott utöver den vanliga kosten om du tex inte får i dig tillräckligt med protein.
Sen tycker jag faktiskt inte vi behöver ge dig några svar på om Gainers funkar.. räcker väl som bevis att mer lr minde alla som tränar lite hårdare o uppåt använder kosttillskott. ;)
maximuscle
18-12-2003, 15:11
fördelen med gainer och andra pulver e att det e smidigt att ta när man inte får i sig allt genom mat eller inte har tex tid att käka så kan man slänga i sig en drink...men som sagt med en riktigt bra kost så behövs ej pulver men det kommer nog komma gånger när du inte hinner käka så då kan det vara bra att ha lite pulver tillhands......hoppas du förstår vart lite skumt beskrivet kanske;)
MVH
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:11
nja, säg inte det.
placebo kanske? folk tror att det hjälper? :P
Überbiffen
18-12-2003, 15:13
nja, säg inte det.
Spelar ingen roll hur mycke du än tror att d hjälper.. får inte kroppen den näringen den behöver växer du inte.
maximuscle
18-12-2003, 15:14
nja, säg inte det.
gainer e ju som mat fast i pulver form så placebo effekt skulle inte jag säga.
MVH
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:15
Überbiffen
ja exakt, självklart. det är ju just där skon klämmer - hur vet du att det är näring och inte nåt konstjort skit?
Überbiffen
18-12-2003, 15:17
Überbiffen
ja exakt, självklart. det är ju just där skon klämmer - hur vet du att det är näring och inte nåt konstjort skit?
För att d inte e Leif runt kvarteret som står o säljer kosttillskott. ;)
Edit: D e seriösa företag o d har gjorts tusentals tester på d olika tillskott som tillverkas. En sådan här tråd som diskuterar varesig gainers e lurendrejeri lr inte borde faktiskt inte kunna existera om man frågar mig. :)
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:21
det är i och för sig en poäng!
men företag kan också luras. alla vill ju tjäna pengar.
kvacksalveri är ett bra exempel, även om det inte riktigt hör till samma genre. jag har inga exempel på rakarm, men självklart har det förekommit massa lurendrejeri med att "kom och köp vår underbara vara", så funkar det inte.
sånt ser man ju på plus varje vecka.
försöker bara vara en smart konsument här ;)
Überbiffen
18-12-2003, 15:24
men företag kan också luras. alla vill ju tjäna pengar.
Självklart. Men vill man lura folk inom kosttillskott åker man nog ut ganska så kvickt.. tester.. du kan inte bara slänga i lite pulver i en hink.. sälja det o bli kvar på marknaden i flera år med en satans massa nöjda kunder.
försöker bara vara en smart konsument här ;)
Nej, du är bara en snål konsument som är skeptisk mot kosttillskott, som vilken nybörjare som helst.
Det är inga fejkgrejer, så länge du inte köper nåt från nån italienare bakom hörnet eller så.
Ett pizzabud som avråder från köp av italienare:D
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:28
"Nej, du är bara en snån konsument som är skeptisk mot kosttillskott, som vilken nybörjare som helst.
Det är inga fejkgrejer, så länge du inte köper nåt från nån italienare bakom hörnet eller så."
Snål? Klart som fan ingen vill kasta ut pengar på nåt som man inte vet om det bara är skit. Ja, jag är nybörjare och tycker att jag har all anledning att vara skeptisk mot olika saker.
Überbiffen
18-12-2003, 15:28
Originally posted by Arwen
:laugh:
Originally posted by Arwen
Jag levererar pizza endast till 30åriga vackra änkor i filmer som visas på tv tider då du oftast sover!!
Überbiffen
18-12-2003, 15:30
Snål? Klart som fan ingen vill kasta ut pengar på nåt som man inte vet om det bara är skit. Ja, jag är nybörjare och tycker att jag har all anledning att vara skeptisk mot olika saker.
Du har all rätt till att vara skeptisk.. men tycker inte du har någon som helst _anledning_ till att vara skeptiskt. Kosttillskott är inget nytt påhitt som är oprövat.
:thumbup:
Originally posted by Überbiffen
För att d inte e Leif runt kvarteret som står o säljer kosttillskott. ;)
Edit: D e seriösa företag o d har gjorts tusentals tester på d olika tillskott som tillverkas. En sådan här tråd som diskuterar varesig gainers e lurendrejeri lr inte borde faktiskt inte kunna existera om man frågar mig. :)
AARGGHHH!!!!! Sluta använda såndär jävla sms-svenska!
Radikalhalsfluss - varför i hel ska vi övertyga dig om att gainers är bra? Köp på dig ett proteinpulver istället, socker är inte speciellt svårt eller dyrt att få i sig.
/pez
Überbiffen
18-12-2003, 15:31
Originally posted by Pez
AARGGHHH!!!!! Sluta använda såndär jävla sms-svenska!
Nej. :thefinger
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:33
Pez - Vad är detta? Jag är nybörjare, är det då fullständigt obegripligt att förstå att jag undrar saker om en burk jag ska köpa för en femhundring? Vilken planet kommer du ifrån egentligen?
Om du inte vill övertyga mig, slipp.
"Nej, du är bara en snån konsument som är skeptisk mot kosttillskott, som vilken nybörjare som helst.
Det är inga fejkgrejer, så länge du inte köper nåt från nån italienare bakom hörnet eller så."
Självklart har du anledning att vara skeptisk mot tillskott, men nu har du fått lite erfarenheter osv. Jag äter själv Protein-tillskott och trycker i mig lite godis efter varje pass eftersom att jag inte vill ha för låg proteinhalt i min kropp så att mina muskler inte utvecklas.
Men samtidigt så blir man inte större av att bara äta tillskott, sköter man sin kost och inte slarvar så räcker detta som sagt utmärkt! Se över hur du sköter din kost och överväg att köpa en gainer! Annars kan du ju köra med egna gainers efter träning!
Mvh Daniel
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:36
Okej, alltså jag tror att kosttillskott funkar, absolut, och efter den här diskussionen är jag övertygad.
Jag bara ifrågasatte lite snällt, vissa verkar tydligen inte acceptera detta.
/Olle.
King Grub
18-12-2003, 15:36
Pez - Vad är detta? Jag är nybörjare, är det då fullständigt obegripligt att förstå att jag undrar saker om en burk jag ska köpa för en femhundring? Vilken planet kommer du ifrån egentligen?
Det är bara vassle och sockerarter det är frågan om. Inget konstigt, inget magiskt. Det blir självklart dyrare att köpa en färdig blandning i en tjusig burk än att själv införskaffa ingredienserna och blanda själv. Du betalar även för bekvämligheten, men ingen tvingar dig att köpa den färdiga gainern; du kan göra en själv genom att använda rent vassleprotein och druvsocker. Jämför med att köpa färdigkokt, skivad julskinka eller göra hela jobbet själv - det första alternativet är dyrare, men bekvämare också. Valet är ditt.
Überbiffen
18-12-2003, 15:38
Okej, alltså jag tror att kosttillskott funkar, absolut, och efter den här diskussionen är jag övertygad.
/Olle.
:D
Se över kosten först o främst så du äter ordentligt.
maximuscle
18-12-2003, 15:42
tycker du har en lite störig attityd i dina inlägg för att vilja ha hjälp...om du inte tror på det folk säger här så gå in till en kosstilskotts affär och be dom om hjälp då eller surfa runt här så kanske du hittar några svar.
det låter som om du skall köpa pulver för 1000000 miljon och inte 500 kr....det e väl bara att testa....eller köp en mindre burk för 250 istället.
MVH
/Olle.
Nej, håller med om att det är tråkigt att du upplever det som att folk tycker det är jobbigt eller dumt, eller vad du menade när du snällt ställer en fråga... Men that's life samt att jag inte tror någon menade något illa.
Du kan ju alltid som Grubben säger göra en egen Gainer, som t.ex. Druvsocker och Vassle, själv brukar jag blanda ner Massa Oboy' i min proteindrink efter träningen. Eller så köper jag 100g "Nappar" , du vet sånt gott godis :) Gelégodis.
;)
/Olle.
Nu ska du inte tro att jag blev sur på dig eller så, jag brukar bara svara häftigt på skeptiker.
Välkommen in i gänget nu :love:
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:48
maximuscle
missförstånd, jag tror absolut påvad ni säger, herregud, ni är ju erfarna. jag bara ifrågasätter. frågar man inget får man ju inget veta, eller hur ;)
anabolicprotein:
:bpump:
maximuscle
18-12-2003, 15:51
vart bara lite uppstressad...och jag e verkligen ingen expert men lite kanske man kan...;)
ta inte inlägget så hårt...välkommen hit...:love:
Überbiffen
18-12-2003, 15:53
Vad bra.. nu sitter vi alla här som indianer i en ring o söker fredspipa ! Välkommen.
PS. Nu får vi snart skäll för att vi inte håller oss till ämnet.
radikalhalsfluss
18-12-2003, 15:55
hehe jepp, men det e lugnt för nu har jag fått svar på mina frågor, en mindre burk gainers får det bli till en början!
så nu kanske vi avrundar den här tråden lite!
tackhej!
/Olle. :bow:
EiseltUK
18-12-2003, 18:14
Tänk på att du troligen inte märker resultat inom tidigast en månad och att dina resultat i grund och botten avgörs av din totala kost och ditt träningsprogram.
Se gainern som mat i pulveform som du kan ta efter träning och som mellanmål om du inte äter tillräckligt regelbundet (målsättningen är att äta en viss mängd protein och kolhydrater 5-6 gånger dagligen).
Jag skulle tro att du gör av med ungefär 4 kilo pulver på en månad. Det går åt en del, men du kommer på sikt första att gainers gör livet enklare och att det faktiskt kan bli billigare än vanlig mat (beror kanske på vilket fabrikat du köper och vilken mat man jämför med).
/ Henrik
radikalhalsfluss
18-12-2003, 18:48
OK tack! :eating:
Originally posted by DiZi
Du kan ju alltid som Grubben säger göra en egen Gainer, som t.ex. Druvsocker och Vassle, själv brukar jag blanda ner Massa Oboy' i min proteindrink efter träningen. Eller så köper jag 100g "Nappar" , du vet sånt gott godis :) Gelégodis.
Men hur skall han kunna veta om det är vassle i burken och inte nåt konstgjort som inte fungerar? :D :laugh:
radikalhalsfluss: Se till att du sköter kosten i övrigt!! Utan det så hjälper inga som helst kosttillskott i världen dig att växa.
Originally posted by EiseltUK
Jag skulle tro att du gör av med ungefär 4 kilo pulver på en månad. Det går åt en del, men du kommer på sikt första att gainers gör livet enklare och att det faktiskt kan bli billigare än vanlig mat (beror kanske på vilket fabrikat du köper och vilken mat man jämför med).
/ Henrik
Jag skulle tro att du gör av med 1kg/mån, eller max 2kg kanske...
Att ta gainer på vilodagar är inte speciellt nödvändigt, bättre att käka en tallrik pasta.
Originally posted by kharon
Men hur skall han kunna veta om det är vassle i burken och inte nåt konstgjort som inte fungerar? :D :laugh:
radikalhalsfluss: Se till att du sköter kosten i övrigt!! Utan det så hjälper inga som helst kosttillskott i världen dig att växa.
Hahaha, den satt klockrent :laugh:
EiseltUK
18-12-2003, 22:12
Originally posted by Mindek
Jag skulle tro att du gör av med 1kg/mån, eller max 2kg kanske...
Att ta gainer på vilodagar är inte speciellt nödvändigt, bättre att käka en tallrik pasta.
Under vilodagarna är det troligen extra viktigt att äta eftersom en stor del av uppbyggnaden sker då, speciellt för en individ som har hög förbränning och svårt för att täcka sitt kaloribehov via den vanliga kosten. Att göra av med 1 kg per månad av en GAINER.... då kan man lika gärna skita i det.
/ Henrik
Under vilodagarna är det troligen extra viktigt att äta eftersom en stor del av uppbyggnaden sker då, speciellt för en individ som har hög förbränning och svårt för att täcka sitt kaloribehov via den vanliga kosten. Att göra av med 1 kg per månad av en GAINER.... då kan man lika gärna skita i det.
/ Henrik
Att äta snabba kolhydrater och vassleprotein till mellanmål är ju inte speciellt bra. Att koka en tallrik pasta är betydligt billigare och ger bättre näring vid dessa tillfällen. Ska man äta gainer vid andra tillfällen än efter träning är väl Maxgain ett bra val förstås!
EiseltUK
18-12-2003, 22:28
Originally posted by Mindek
Att äta snabba kolhydrater och vassleprotein till mellanmål är ju inte speciellt bra. Att koka en tallrik pasta är betydligt billigare och ger bättre näring vid dessa tillfällen. Ska man äta gainer vid andra tillfällen än efter träning är väl Maxgain ett bra val förstås!
Jag syftar på Maxgain så klart. :D
"Vanliga" gainers är ju oftast bara snabba kolhydrater och de är nog inte så bra vid andra tillfällen än efter träning.
/ Henrik
Langster
18-12-2003, 22:57
Men herregud... Köper du en gainer från ett av de mer kända företagen här i Sverige som: Eiselt, Fairing, Strength, Optimum, Twinlab osv... Så kan du ge dig fan på att de innehåller vad som står på etiketten iaf. En gainer "fungerar" på precis samma sätt som mat och de näringsämnen som finns i dem tas upp snabbt. Därför är det ett lätt sätt att snabbt få i sig näring efter ett avslutat träningspass, då din kropp är i akut behov av kolhydrater och protein för att återhämta sig och påbörja uppbyggnaden. Tro mig, du får bättre resultat om du intar en gainer direkt efter träningen än om du åker hem och lagar mat och äter ditt första mål en timme eller mer efter träningen.
muskelbyggarn
18-12-2003, 23:44
Halleluja Langster!
:cheers:
Metal_boy_
19-12-2003, 16:30
hmmm Maxgain ja den glömmer man aldrig..fick skapliga kväljningar när jag drack den efter varje träningspass..köpte ju hem en hink med jordgubbs smak och jag skojar inte, när jag öppnade burken trodde jag allvarligt att dom hade hällt i tvättmedel i!! det både luktade så och smakde som man kan tänka sig att tvättmedel skulle smaka med blandning av sköljmedel..ush fy fan aldrig mer..protec va mycket godare förutom att den förgiftade plasten i min shaker så fort man väntade en timme med att skölja ur den:whipped:
ne det bästa och billigaste valet är stars produkter..även om maxgain innehåller långsamma kolhydrater också så är det inte mycke de e bättre att käka havregrynsgröt blandat med vassle(choklad) proteindrink i mellan den vanliga maten gainers får endast bli efter träningspassen då jag trycker i mig 2 stycken:cheers: och då kan man lika gärna köpa en billig variant som stars gainer som är så otroligt god också!:thumbup:
EiseltUK
19-12-2003, 16:56
Sponsrad av Star? :naughty:
muskelbyggarn
19-12-2003, 17:23
Vadå finns det någon som frivilligt vill bli sponsrad av Star?
:naughty:
Originally posted by muskelbyggarn
Vadå finns det någon som frivilligt vill bli sponsrad av Star?
:naughty:
*hostmagnussamuelsonhost*
Edit: sådana bilder kan vi vara utan.
Metal_boy_
19-12-2003, 19:07
Sponsrad av Star? :naughty:
knappast jag säger bara vad jag tycker och det är väl bättre än nån påtvingad sponsrad filur som e mutad att beröma ett märke och säga att det e bra för att man har en keps på skallen:smokin:
EiseltUK
19-12-2003, 20:55
Smakämnena är samma i Maxgain och Protec, så måste nog ha varit fruktoset som du kände.
/ Henrik
Jättebra att du börja träna! :thumbup:
1. Varför räcker inte vanlig kost?
Det räcker gott och väl. Bra kosthållning och rätt träning är de första saker man bör lära sig som nybörjare. De kan inte ersättas med världens bästa kosttillskott.
2. Varför kosttillskott?
När man både äter och tränar rätt kan kosttillskott vara en boost till träningen. Genom att tillföra protein med höga biologiska värde och snabba kolhydrater direkt efter träning ge man både muskler byggstenar och påfyllning av glykogen, det leder till snabbare tillväxt och återhämtning. Visst går det ersätta det med mat här också men du märker näringsmässig är maten dyrare (för protein) och har oftast lägre biologiska värde än vassle.
Sen finns det mängder olika kostillskott. Uppdelade i olika nivåer.
Men det behöver jag inte ta upp nu.
3. Är det omöjligt att äta så bra så att man slipper köpa tillskott?
Det går, men det är inte billigare om du tror det.
Langster
20-12-2003, 17:46
Bra skrivet Prankie, speciellt 3:an.
Vill tillägga att det blir vansinnigt mycket enklare att använda kosttillskott än att laga/fixa mat varje måltid, eftersom man behöver äta ganska många ggr om dagen om man vill bygga.
Metal_boy_
05-01-2004, 12:46
Smakämnena är samma i Maxgain och Protec, så måste nog ha varit fruktoset som du kände.
/ Henrik
jo kanske det och jordgubb va inte så gott i maxgain..ingen tvekan om att den va bra för det va den verkligen men smaken e som baken..kanske choklad skulle vare godare..trevligare vore det ju om maxgain va billigare..ni skulle nog ändå få in lika mycke pengar om inte mer med tanke på att fler skulle köpa grejerna.
Kanske skulle påpeka att även om proteinpulver, gainer och kreatin faktiskt är kosttillskott som bevisligen fungerar så finns det massor av tillskott som är verkningslösa eller som har fel effekt. Detta förstår man när man läser lagarna för kosttillskott. Bla krävs det inte att det har utlovad effekt, bara att det inte är farligt...
Detta innebär ju i stort sett att man kan sälja sockerpiller som kosttillskott/naturläkemedel lagligt. ???
Man behöver ju bara läsa alla annonser i en gymtidning för att inse att allt de lovar inte är sant. Men håller man sig till beprövade produkter och kända märken så borde man väl inte bli helt grundlurad.
Tänk även på att många personer som är sponsrade av kosttillskott företagen går på steroider och västskedrivande. Detta säger ju en del om moralen i branchen.
Många som skriver här är ju också försäljare av kosttillskott.
Kanske ska påpeka att just gainer äter jag själv och tycker det fungerar. Som sagt av andra, det är ju bara kolhydrater och protein. Inget hokus-pokus.
Skapa gärna en egen uppfattning genom att läsa på lite innan du blir ruinerad på kosttillskott.
Tex på:
http://www.paulun.com (mer eller mindre oberoende)
/Olle.
Kosttillskott är just tillskott och innehåller inget magiskt som gör att du ökar i muskelmassa. "Gainer" är namnet på denna pulverblandning av snabba kolhydrater och protein som kroppen vill ha efter ett hårt pass. Du kan lika gärna äta en burk tonfisk och en påse skumbananer efter passet. Det är lättare och ibland billigare att äta dessa tillskott i stället för vanlig mat. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är bättre.
Att du är misstänksam till att det ska vara just protein och kolhydrater i det du köper, tycker jag är konstigt. Om du köper en burk bakpulver på ICA är du inte misstänksam. Inte heller om du köper en hamburgare på den lokaka korvkiosken. Det som är viktigt är att du får i dig protte och snabba kolhydrater snabbt efter träning. DET kommer definitivt att ge bättre resultat än om du hoppar över det.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.