View Full Version : Hållbarhet
Ungefär hur länge håller sig en öppnad burk vassle?
Gäller bäst-före-datumet som står på burken även om den är öppnad?
Originally posted by prim
Ungefär hur länge håller sig en öppnad burk vassle?
Gäller bäst-före-datumet som står på burken även om den är öppnad?
Det skiljer väl mellan en del mellan olika märken, men det är datumstämpeln som gäller även vid öppnad burk tror jag, så länge du har den stängd! (Förutom när du tar vassle ur burken) ;)
Den håller !
Står burken torrt och inte alltför varmt så påverkas inte proteinet på många år.
Låt dina smaklökar bestämma. Kan tänka mig att bäst före datum mer gäller för aromen som givetvis blir sämre med tiden.
EiseltUK
17-12-2003, 21:38
Proteintillverkarna säger att proteinerna håller i varje fall minst två år och det brukar inte vara några problem att konsumera dem även ett eller t o m två år senare. Det västa som kan hända är att proteinet blivit utsatt för mycket fukt, vilket kan starta en bakterietillväxt. Om detta har skett känner man vanligen på att pulvret luktar illa.
Det har varit lite tal om proteinoxidation där aminosyror förstörs, proteinets löslighet försämras beroende på polymerisering, mindre enzymaktivitet, bildande av aminosyraderivat bl a reaktiva karbonyl-grupper och ändringar i proteinets digererbarhet /förmåga att brytas ned i mag-tarmkanalen).** Jag vet inte vilken inverkan det har i praktiken, men vi har garderat oss genom att dels förpacka våra proteiner i påsar (ex: i 3 kilos Protec ligger det 4 påsar om 750 gram) och dels genom att använda kvävgas för att minska syrehalten i påsarna.
/ Henrik
**H. J. ANDERSEN, Dept. of Animal Products Quality, Danish Insitute of Agricultural Science, Research Center Foulum
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.