View Full Version : vilket Kreatin???
vilket Kreatin är bäst??
Kreatin Monohydrate eller Kreatin Pyruvate??
Hej Optik!
Skulle råda dig att använda "Sökfunktionen" som finns här på siten, där hittar du gamla trådar där du säkert hittar massa info som gör att du kan bestämma dig om du ska köra Monohydrate eller Pyruvate! En sak du ska ha i bakhuvudet är att Pyruvate (I pulverform) smakar något du helst inte vill uppleva! (Eller överdrev jag? :D ) Anyway, är inte speciellt gott, men det har ju sina fördelar också... Men jag kör just nu med Pyruvate och det är väl helt okej förutom då man ska svälja ner det, usch och fy, blir nästan illamående bara jag tänker på det ;)
Men som sagt, sök och du kommer att hitta svar på frågan!
Mvh Daniel
det som jag har fattat så e Kreatin Monohydrate och Kreatin Pyruvate typ lika??
det ända som särar på dom är priset pluss att den ena e lite bättre. men det är ju inte så stor skillnad på dom. då kan man lika bra köpa Kreatin Monohydrate för den smakar ju 100 gånger så godare verkar det som.
är Kreatin Pyruvate nått fint lir som dom stora pojkarna käkar eller??
EiseltUK
17-12-2003, 22:08
Originally posted by optik
det som jag har fattat så e Kreatin Monohydrate och Kreatin Pyruvate typ lika??
det ända som särar på dom är priset pluss att den ena e lite bättre. men det är ju inte så stor skillnad på dom. då kan man lika bra köpa Kreatin Monohydrate för den smakar ju 100 gånger så godare verkar det som.
är Kreatin Pyruvate nått fint lir som dom stora pojkarna käkar eller??
Kreatinmonohydrat (KM) och Kreatinpyruvat (KP) har gemensamt att de innehåller kreatin. KM innehåller även en del kristallint vatten (=monohydrat) och KP innehåller mindre kreatin och istället mer pyruvat.
Verkningsmekanismen verkar vara ganska olika. KP ger en mer omedelbar effekt så du behöver inte ladda upp. Detta gör att det högre priset i slutändan inte blir så extremt högt. Du får även en lite "bredare" effekt av KP som bl a kan påverka prestationsförmångan positivt (speciellt kombination av styrke-uthållighet), kontraktionshastigheten ökar vilket kan vara bra för snabbhet (kanske mest intressant för typ sprint och liknande sporter), och dessutom kan du få en fettförbrännande effekt (förutsätter troligen att du går på diet).
Jag tror att de som har budget och vill ha det bästa väljer KP, men KM är helt klart också bra.
/ Henrik
man ska tydligen inte lägga på sig lika mycket vatten med kreatinpyruvatet därför skulle jag välja monohydratet för vatten är bra
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.