PDA

View Full Version : skador av protein...

Svarten81
10-12-2003, 19:20
på en föreläsning i dag så förde vi en diskution om att protein kan vara skadligt för levern(har hört det förut) men sen sa föreläsaren att det även kan försämra lederna, stämmer detta? o i så fall finns det något tillskott som man kan ta för att få bättre leder?

Weird
10-12-2003, 19:24
Har bara hört att det är farlig om man inte tränar

Svarten81
10-12-2003, 19:25
Originally posted by Weird
Har bara hört att det är farlig om man inte tränar

ok men för oss som bygger då, det är ju inga små mängder man stoppar i sig direkt

Svarten81
10-12-2003, 20:33
jo precis man vill ju inte ha taskig lever bara för man älskar att träna. det kan man väll lämna till alkisarna:D

DiZi
10-12-2003, 20:35
Originally posted by Svarten81
"Det kan man väll lämna till alkisarna:D"

Hahahaha, den var bra...

Håller med er guys, hoppas inte detta stämmer... Väntar bara på att Grubben ska reagera :D Och ge oss ett svar på frågan :angel:

Diana
10-12-2003, 20:48
ja tycker man får höra/läsa detta lite då o då att protte skulle va farligt i stora mängder men ALDRIG får man höra /läsa om nån som verkligen tagit skada av de, de verkar bara va en massa spekulationer hit o dit.. men de kanske finns nått fall av protein skadad som ja ungått att höra om?

mrt4
10-12-2003, 21:03
Olika människor reagerar olika på olika saker. Klart man kan få skador av protein! Men å andra sidan kan blixten slå ner i röven på dig när du läser det här, men det är inte särskilt troligt :naughty:

Men om dom mängder protein vi amatörer trycker i oss skulle vara farligt i allmänhet(ej i enstaka sällsynta fall) skulle det med all säkerhet vara känt. Så resonerar i allafall jag, så jag fortsätter trycka i mig mina 2g\kg med största möjliga lugn. Enda biverkningen jag lider av(kör med whey 80) är att jag kan bli lite bubblig om jag tar det på tom mage, dvs på morgonen, men det kan jag leva med.

big-kahuna hälsningar
\R

Hobbes
10-12-2003, 21:18
på en föreläsning i dag så förde vi en diskution om att protein kan vara skadligt för levern(har hört det förut) men sen sa föreläsaren att det även kan försämra lederna, stämmer detta? o i så fall finns det något tillskott som man kan ta för att få bättre leder?

Ja det gör det, de som jag vet provat har haft mycket goda erfarenheter av detta preparat.

Glukosamine + CSA!! Det är inte två produkter utan en sammanslagen produkt av just, Glukosamine och CSA.

Weedow
10-12-2003, 21:25
Jamen plz!

Vafan hur skall levern kunna se skillnad på om man ätit proteinpulver eller om man käkat kyckling? Stog det i artikeln att man dog å levern sprack när man käkade biff &så eller? Proteinet spjälkas juh i magen av enzymer som finns där, sen passerar det nedbrutet till tunntarmen där det tas upp och kommer ut i blodet för att sedan tas till levern och fixas där.

Jag fattar inte vad det skulle bli för skillnad eller mena dom att allt protein var farligt?

EDIT:vad va det för föreläsare? Nu får han allt förklara sig lite bättre tycker jag.

EiseltUK
10-12-2003, 21:38

Innan du tror på vad du hör så bör du be om att får vetenskapliga referenser.

/ Henrik

Svarten81
10-12-2003, 22:01
Originally posted by EiseltUK

Innan du tror på vad du hör så bör du be om att får vetenskapliga referenser.

/ Henrik

jag sa inte att jag trode henne heller tänkte kolla med er som kan mer om ämnet innan jag ytrar mig om vad jag tror. men skall konfrontera henne i morgon, tack henke o alla

Hobbes
10-12-2003, 22:03

jag sa inte att jag trode henne heller tänkte kolla med er som kan mer om ämnet innan jag ytrar mig om vad jag tror. men skall konfrontera henne i morgon, tack henke o alla

Var det här på universitetet eller?? Bara nyfiken!!

Svarten81
10-12-2003, 22:05
Originally posted by Hobbes

Var det här på universitetet eller?? Bara nyfiken!!
växjö

Hobbes
10-12-2003, 22:07

växjö

Japp, här på Uni. eller?? Vad var det för kurs?

Svarten81
10-12-2003, 22:08
läste fel men ja unversitetet

Hobbes
10-12-2003, 22:09
Ursäkta att jag helt aviker från tråden, men blev bara nyfiken eftersom jag själv läser på universitetet!

Svarten81
10-12-2003, 22:19
Ursäkta att jag helt aviker från tråden, men blev bara nyfiken eftersom jag själv läser på universitetet!
jasså vad läser du?

Hobbes
10-12-2003, 22:28
C-nivå Psykologi ännu mer intressant vart tränar du??

Svarten81
10-12-2003, 22:38
C-nivå Psykologi ännu mer intressant vart tränar du??

håller till på complett, du då

Hobbes
10-12-2003, 22:40

håller till på complett, du då

Trodde nästan det, då har vi säkert gått om varandra några gånger, håller själv till där mån-fre.

Kul, liten värld...

Svarten81
10-12-2003, 22:48

Trodde nästan det, då har vi säkert gått om varandra några gånger, håller själv till där mån-fre.

Kul, liten värld...
hehe ja själv försöker jag ta till lördagen oxå

Hobbes
10-12-2003, 23:01
Japp, då lär vi ju synas, dock inte på helger...försöker hålla mig till mån-fredag...kvällar oftast.

Uppdatera oss även angående din föreläsare vad hon hade för referenser osv. Intressant faktiskt...

Svarten81
11-12-2003, 14:36
Japp, då lär vi ju synas, dock inte på helger...försöker hålla mig till mån-fredag...kvällar oftast.

Uppdatera oss även angående din föreläsare vad hon hade för referenser osv. Intressant faktiskt...

japp jag ska hålla er underrättade, ska kolla upp vad hon har för utbildning angående kosten osv.

DiZi
11-12-2003, 15:11

japp jag ska hålla er underrättade, ska kolla upp vad hon har för utbildning angående kosten osv.

Gör det! Kan bli intressant :rolleyes:

tazz
11-12-2003, 16:02
Tackar vet jag BK Biceps i växjö! :hbang:

Hobbes
11-12-2003, 16:09
Jag har årskort på båda, BK Biceps regerar när det gäller benträning, de allt man behöver...

Sen är det ett sånt där gym som man hör "Eye of the tiger" spelas i bakgrunden.....

Så jag håller med dig Tazz, det är ett skönt ställe....som jag kommer att återgå till efter att mitt "spec. erbjudande" går ut på complett, för när jag frågade dem om högre vikter än 40 kilos hantlar var svaret: Vi vill inte ha den sortens människor här!!

Så nu när jag blivit starkare än någonsin tidigare....är jag inte välkommen då????

Tazz låt mig gissa, du bor på Campus oxå....
Växjö Campus :hbang:

tazz
11-12-2003, 16:13
Damn right! :cheers:

Weedow
11-12-2003, 17:19
Så vad svarade hon nu då? Har hon bevis för sitt påstående att man dör av att käka protein?

Svarten81
11-12-2003, 19:43
Originally posted by Weedow
Så vad svarade hon nu då? Har hon bevis för sitt påstående att man dör av att käka protein?

haha det var inte mycket hon hade o hänga i julgranen, påståenden om att forskningen säger att preotein kan observera kan vara skadligt, men hon kunde inte ge mig några konkreta fall så det gäller nog bara de som inte tränar o intar den mängd som vi byggare tar..(vad jag tror) sen har hon ju ingen inblick i hur det är i byggar världen. bara föreläsning i basic kostkunskap så det lär inte vara någon avancerad utilning tror det var något från Gih men är inte hundra. så vi kan nog lugnt köra på som vanligt:cheers:

Svarten81
11-12-2003, 19:45
Jag har årskort på båda, BK Biceps regerar när det gäller benträning, de allt man behöver...

Sen är det ett sånt där gym som man hör "Eye of the tiger" spelas i bakgrunden.....

Så jag håller med dig Tazz, det är ett skönt ställe....som jag kommer att återgå till efter att mitt "spec. erbjudande" går ut på complett, för när jag frågade dem om högre vikter än 40 kilos hantlar var svaret: Vi vill inte ha den sortens människor här!!

Så nu när jag blivit starkare än någonsin tidigare....är jag inte välkommen då????

Tazz låt mig gissa, du bor på Campus oxå....
Växjö Campus :hbang:

Hobbes du måste hålla med om att complett är lite discobyggar stämpel på eler hur?! själv valde jag det för att jag inte visste bättre är jag flyttade hit, men posstiv är att det är fräscha lokaler tycker jag, saknar dock mera fria vikter...:bpump:

Hobbes
11-12-2003, 19:57

Hobbes du måste hålla med om att complett är lite discobyggar stämpel på eler hur?! själv valde jag det för att jag inte visste bättre är jag flyttade hit, men posstiv är att det är fräscha lokaler tycker jag, saknar dock mera fria vikter...:bpump:

Skojar du eller, först när jag började, svagare oxå för den delen funkade det. Fräscht och så, helt ok, trevlig personal.....men som idag tränade runt 5 tiden, det finns inte vikter så det räcker eller stänger för den delen. Tyngsta hantlarna är 40 kilo osv....

Disco, skriver du, hmmm, du glömde även att nämna alla som går ditt för att snacka med sina polare, uppehålla maskiner för att man ska prata med tjejer osv. osv. Ja, det är trevligt att folk kan umgås, men det är ju det som borden och stolarna är till för i entren....sen att folk bär med sig väskor, mobiltelefoner osv....det finns ju faktiskt skåp i omklädnings rummet...ja, jag gnäller lite...så jag brukar köra mina ben på BK ibland för att få lite känsla och skön omgivning.

Koskit
11-12-2003, 20:59
Kom igen nu Grubb, ge oss svar du allsmäktige gud :angel:

Svarten81
11-12-2003, 21:07

Skojar du eller, först när jag började, svagare oxå för den delen funkade det. Fräscht och så, helt ok, trevlig personal.....men som idag tränade runt 5 tiden, det finns inte vikter så det räcker eller stänger för den delen. Tyngsta hantlarna är 40 kilo osv....

Disco, skriver du, hmmm, du glömde även att nämna alla som går ditt för att snacka med sina polare, uppehålla maskiner för att man ska prata med tjejer osv. osv. Ja, det är trevligt att folk kan umgås, men det är ju det som borden och stolarna är till för i entren....sen att folk bär med sig väskor, mobiltelefoner osv....det finns ju faktiskt skåp i omklädnings rummet...ja, jag gnäller lite...så jag brukar köra mina ben på BK ibland för att få lite känsla och skön omgivning.

kan inte annat än hålla med dig finns inget värre än när det står o hänger över masinerna o vikterna när man själv går o trampar o vill hem o äta i rätt tid, rätt patetiskt faktiskt vill man ragga så som många gör så finns stallet o sivans för det. om jag nu blir kvar här så kanske jag byter till bk jag med, men så länge jag är bunde så får man väll fortsätta. det funakr o gå o träna innan kl 5 men är man där runt 5-6 så är det fullt... ibland så bill man bara garva när de står o ska kasta upp vikterna i tex skivstångs kurl...

kom igen Grubb vi vill veta, du är den allsmäktige med all din kunskap led oss okunniga:D

z_bumbi
11-12-2003, 21:12
Pluggar ni på högskola eller universitet har ni ju bra tillgång till studier i sin helhet samt får man hoppas ett rejält bibliotek.
Testa att kolla om det finns något som säger att protein i de mängderna är farligt.. är ganska lätt att hitta en bunt av studier i ämnet.

Edit: Överkurs...Skriv ut abstrakten och lämna över till berörd lärare.

Svarten81
11-12-2003, 22:26
Originally posted by z_bumbi
Pluggar ni på högskola eller universitet har ni ju bra tillgång till studier i sin helhet samt får man hoppas ett rejält bibliotek.
Testa att kolla om det finns något som säger att protein i de mängderna är farligt.. är ganska lätt att hitta en bunt av studier i ämnet.

Edit: Överkurs...Skriv ut abstrakten och lämna över till berörd lärare.

vad menar du med abstrakten bumbi? kan va att jag är trött nu men snäll informera mig:bow:

z_bumbi
11-12-2003, 22:38
Sammandrag av rapporter, det är de man får se om man kollar på t ex pubmed.

Svarten81
11-12-2003, 22:52
Originally posted by z_bumbi
Sammandrag av rapporter, det är de man får se om man kollar på t ex pubmed.

ok då är jag med bumbi, tack, ska se vad det blir tid över för

Weedow
12-12-2003, 12:31
Har hon gett något konkret svar än eller?

Svarten81
12-12-2003, 13:51
Har hon gett något konkret svar än eller?

kolla lite längre upp...:D

King Grub
12-12-2003, 14:00
Originally posted by Koskit
Kom igen nu Grubb, ge oss svar du allsmäktige gud :angel:

Sök själv. Jag tror inte vetenskapen har något säkert svar heller. Det finns studier som visat det ena resultatet och andra studier som visar något annat. Det bästa är att kolla igenom studierna på t exPubMed och bilda sig en uppfattning själv, och ta ställning därefter.

Det enda som är helt säkert är att allt blir skadligt, bara dosen är hög nog. Men hur stor dos det är frågan om i det här fallet tror jag ingen kan säga med 100%-ig säkerhet i dag.

Weedow
15-12-2003, 19:53

kolla lite längre upp...:D

Jag måste vara blind men jag ser inte något svar från läraren som kläckte ur sig att protein var skadligt.

Visst är allting skadligt i för stora doser men jag ser inte hur protein skulle vara skadligare än tex. fett, kolhydrater, vitaminer eller kanske morötter. Fast man hör inte så många propagera för mördarmorötternas framfart..

Någon som kan upplysa mig? :smash:

Hobbes
15-12-2003, 20:39
Önskar givetivs att jag vore så klok och vis så jag kunde kasta ljus över denna fråga. Men en lykta på vägen är att studera en bok som heter:

Maten och folksjukdomarna - ett evolutionsmedicinskt perspektiv utgiven av Studentlitteratur kostar 236 kronor på bokus. Författare till boken är Staffan Lindberg.

Jag citerar från studentlitteraturs hemsida:

"Detta är en lärobok om kostens betydelse för västvärldens folksjukdomar: hjärt–kärlsjukdomar, diabetes, cancer, osteoporos, åldersdemens, övervikt, insulinresistens, högt blodtryck, blodfettsrubbningar och autoimmuna sjukdomar. Den är ett försök till heltäckande redovisning av kunskapsläget inom ett mycket stort område.

Boken är också en programförklaring för ett evolutionsmedicinskt perspektiv. Utgångspunkten är att en djurarts inre organ mår bäst av de födoämnen den haft tillgång till under sin utveckling, vilket för människans del innebär kött, fisk, skaldjur, grönsaker, rotfrukter, nötter och frukt. I gengäld bör vi då vara restriktiva med det som naturen inte givit oss tillräcklig beredskap för att hantera: mjölkprodukter, mjölmat, matfett, raffinerat socker och, inte minst, ensidigt intag av frön och bönor på grund av de gifter som ingår i dessas försvar mot växtätare.

I boken tas varje sjukdomsgrupp upp i enskilda kapitel genom systematisk och kritisk redovisning av kunskapsläget. Särskild tyngd ges åt kontrollerade studier av effekten på kliniskt betydelsefulla utfall såsom död och nyinsjuknanden.

Efter varje avsnitt ges förslag till vidareläsning. Därutöver finns en omfattande referenslista på mer än 1 300 vetenskapliga arbeten och böcker med hänvisning i bokens text. Dessa referenser finner du på denna webbplats startsida.

Boken riktar sig i första hand till läkare, sjuksköterskor, dietister, biologilärare och idrottslärare och kan även läsas med behållning av alla som är intresserade av området. Valda delar har särskild relevans för kardiologi, strokesjukvård, diabetologi, njursjukvård, onkologi, geriatrik, pediatrik, allmänmedicin, cellbiologi, fysiologi, biologi, växtekologi, jämförande zoofysiologi, zooekologi, humanekologi, arkeologi, osteologi och biologisk antropologi."

För den som är intresserad så finns alla länkarna på PDF format, under adressen: www.studentlitteratur.se/matenochfolksjukdomarna

Den bör finnas på vanliga bibliotek oxå, annars går det oftast att beställa.

Skallnämnas att alla referenser över 1300 är listade i den ordning de kommer i boken, så finner man något man vill kolla upp, se listan och du har referensen. De bör finnas på Pubmed eller liknande databaser.

King Grub
15-12-2003, 20:44

Jag måste vara blind men jag ser inte något svar från läraren som kläckte ur sig att protein var skadligt.

Visst är allting skadligt i för stora doser men jag ser inte hur protein skulle vara skadligare än tex. fett, kolhydrater, vitaminer eller kanske morötter. Fast man hör inte så många propagera för mördarmorötternas framfart..

Någon som kan upplysa mig? :smash:

Ett högt proteinintag ställer definitivt högre krav på de inre organen än vad t ex kolhydrater gör i alla fall.

Svarten81
16-12-2003, 00:10
vi får nog vänta med att diskutera klart den här tråden tills forskarna har klara besked att ge, så jag kommer då fortsätta att käka mitt.:eating:

Hobbes
16-12-2003, 00:16
vi får nog vänta med att diskutera klart den här tråden tills forskarna har klara besked att ge, så jag kommer då fortsätta att käka mitt.:eating:

Håll utskik på biblan, lånade hem det ex. av boken som kommit in...den är riklig på information. Och så fanns det 1300 referenser listade, så vill man fördjupa sig...varsågoda!!

Svarten81
16-12-2003, 00:20

Håll utskik på biblan, lånade hem det ex. av boken som kommit in...den är riklig på information. Och så fanns det 1300 referenser listade, så vill man fördjupa sig...varsågoda!!

jepp ska nog till o med köpa boken, blir mycket god läsning skulle jag tro tack för tippset hobbes:hbang:

Hobbes
16-12-2003, 00:24
Eller skickar jag dig ett PM när jag lämnar tillbaka den...den hade en del att komma med faktiskt som var mycket intressant.

Så sparar du 230 spänn, och ser om den verkligen var så bra....länkarna till referenserna ligger nätet, och de går att ladda ner på PDF.

Förresten ligger du ute på campushubben emellanåt, i såfall, några nya filmer på g??

Svarten81
16-12-2003, 00:29
Eller skickar jag dig ett PM när jag lämnar tillbaka den...den hade en del att komma med faktiskt som var mycket intressant.

Så sparar du 230 spänn, och ser om den verkligen var så bra....länkarna till referenserna ligger nätet, och de går att ladda ner på PDF.

Förresten ligger du ute på campushubben emellanåt, i såfall, några nya filmer på g??

ja du får skicka ett pm när du är klar med den, tyvärr är det sämre med filmerna har precis bytt dator då den andra sa upp sig totalt... men jobbar dock på det..

Hobbes
16-12-2003, 00:32
Okidoki, jag gör så...det tar någon dag till eller så...

Synd på datorn, man märker hur handikappad man blir utan den..inga nya mp3, filmer eller jag menar seriöst skolarbete som skall göras och så det var ju det jag menade.

Svarten81
16-12-2003, 17:57
Okidoki, jag gör så...det tar någon dag till eller så...

Synd på datorn, man märker hur handikappad man blir utan den..inga nya mp3, filmer eller jag menar seriöst skolarbete som skall göras och så det var ju det jag menade.

seriöst skolarbete är de för mycket av just nu... men men snart är det över jul lov ju o det är gott

Jense
18-12-2003, 22:30
De som spekulerar är små tunnisar som är avundsjuka på våra massiva kroppar

Metal_boy_
19-12-2003, 19:13
Jag tror att det är rent skitsnack att protein skulle vara farligt, om man får i sig mer än man behöver så skiter man väl ut resten hehe
Det e nog knapast nått som e värt att lägga tankarna på ..forskarna kommer ingenstans inom aidsforskning så då måsste dom ha nått skit att spekulera i för att få en liten klapp på huvet:cheers:

King Grub
19-12-2003, 19:20
Originally posted by Metal_boy_
Jag tror att det är rent skitsnack att protein skulle vara farligt, om man får i sig mer än man behöver så skiter man väl ut resten

Nej, det gör man definitivt inte. Då bör du nog uppsöka läkarhjälp snarast.

Och det är självklart att ett för stort överskott av protein är skadligt, liksom ett för stort överskott av allt annat. Det är väl bara hur stort överskottet behöver vara för att vara skadligt som inte är fastställt.

Metal_boy_
19-12-2003, 20:40
Originally posted by King Grub

Nej, det gör man definitivt inte. Då bör du nog uppsöka läkarhjälp snarast.

Och det är självklart att ett för stort överskott av protein är skadligt, liksom ett för stort överskott av allt annat. Det är väl bara hur stort överskottet behöver vara för att vara skadligt som inte är fastställt.

Sir yes Sir!! du vet bäst det vet vi alla =) hehe jag skrev bara vad jag trodde:bow: