PDA

View Full Version : ???

Weird
10-12-2003, 16:48
Kan man inte blanda kreatine med mjölk???

Jag gorde det förut och mjölken blev som filmjölk??!!

Varför blev det de :confused:

obbe
10-12-2003, 16:58
:eek: jesus lord! det är lät ju lite snurr va...

maximuscle
10-12-2003, 17:10
varför blandar du det med mjölk...? blanda med juice...:thumbup:

DiZi
10-12-2003, 17:27
Usch och fy, men MJÖLK!?

Självklart KAN man blanda med mjölk, men lär inte smaka gott som sagt

Blanda med Juice!

Fartman
10-12-2003, 17:29
jag brukar blanda i mjölk när jag gör mina efterträningsdrinkar.. dvs druvsocker, protte, kreatin i mjölk.. hur gott som helst och ingen underlig konsistens.. men bara mjölk, njaaeee

Halib
10-12-2003, 17:55
Hur mycket kreatin resp. lite mjölk blandar du för att lyckas med ngt sådant.

Kan vara rätt bra att dricka en större mängd vätska i samband med kreatin. Ett glas mjölk är väl lite väl lite? Själv måste jag bulka vatten under kreatinperioderna för att inte gå runt med ständig huvudvärk...

DiZi: Vad har du för kreatin som inte smakar gott? Trodde kreatin var smaklöst... och om man blandar det i mjölk märker man knappast av det heller... Det är Juice som kan få konstig färg av kreatin, tycker jag...

Weird
10-12-2003, 19:22
det var 3dl mjölk 5 gram kretin

(det var Eiselt portions påsar)

Überbiffen
10-12-2003, 20:02
Har inget som backar upp mitt uttalande här nu.. men jag har för mig att juice + kreatin = dåligt..

Rätta mig gärna om jag har fel.. kommer inte ihåg var jag fått d ifrån men någonstans har jag läst att man inte borde blanda kreatin me tex apelsinjuice för att d försämrar effekten.

:smash: :confused: :notme:

King Grub
10-12-2003, 20:06
Originally posted by Überbiffen
Har inget som backar upp mitt uttalande här nu.. men jag har för mig att juice + kreatin = dåligt..

Rätta mig gärna om jag har fel.. kommer inte ihåg var jag fått d ifrån men någonstans har jag läst att man inte borde blanda kreatin me tex apelsinjuice för att d försämrar effekten.

Du är härmed rättad. ;)

Hermes
10-12-2003, 20:06
Men blanda med vatten, det smakar ju absolut ingenting

Sverker
10-12-2003, 20:18
Originally posted by Weird
det var 3dl mjölk 5 gram kretin

(det var Eiselt portions påsar)

Du har blandat kreatinpyruvat som är mycket surt i mjölk.

När mjölken blir sur så fäller du ut mjölkproteinet kasein och mjölken tjocknar till något som liknar filmjölk eller t o m Kessella.
Du får samma effekt ifall du skulle blanda ättika i mjölken.

Detta har ingen som helst näringsmässig betydelse för mjölkproteinet som du tar upp i magen på vanligt sätt.

Vad som händer med kreatinpyruvatet har jag sämre koll på men troligen så påverkas den inte alls av själva mjölken.

Drick det var för sig dvs kreatinpyruvatet i vatten och mjölken efteråt för att få en bra insulinfrisättning och att upptaget av kreatinet blir bättre.

Weedow
10-12-2003, 20:30

Jag har &så läst detta, det var en snubbe som hävdade att det började brytas ner till kreatinin(tror jag det var) efter 20sec i juice och efter 8min i vatten. Han hänvisade till någon studie men jag minns inte vad/var.

Verkar ju lite suspekt eftersom det även skulle betyda att färdigblandade "kreatin kitt" skulle vara mycket sämmre men....

Diana
10-12-2003, 20:45
blir kreatinet förstört eller nått om man tex blandar de i gröt eller nått varmt? de e ju som att dricka sand?hmm

Sverker
11-12-2003, 06:37
Ja, kreatin är relativ känslig när den kommer i vatten och kan omvandlas till overksam kreatinin. Hur snabbt detta sker är givetvis beroende av hur varmt vattnet är, ifall det är mycket surt osv.

För att vara helt säker på att man får i sig kreatin bör man ju givetvis:

- Blanda det i kallt eller ännu bättre fingervarmt vatten. Blandar man det i varmt vatten kan reaktionen säkert få fart.

- Undvik att blanda det i något extremt surt som apelsinjuice, fruktsoda eller Cola.

- Blanda och drick ganska omgående.

-Rent vatten och 5 - 15 g kreatin borde passera snabbt genom magsäcken och därefter går det bra att fylla på med snabba kolhydrater från en gainer, mjölk, saft, gele´godis, Cola etc.

Detta är ingen vetenskaplig studie utan ren sammanfattning av logiskt tänkande och goda egna erfarenheter.

Färdigblandade kreatinprodukter är upplösta i glycerol och då troligen helt stabila. Om det 'är värt pengarna är en helt annan sak.

DiZi
11-12-2003, 15:13
Åfyfan, KreatinPuyruvate i mjölk, USCH, ska du få det att smaka dugligt så blanda med rätt mycket koncentrerad juice/saft/måltidsdryck och lite vatten, blir inte lika surt då! Kanske inte smakar gott, men vaffan det går ju ner! ;)

Kimo
11-12-2003, 18:20
Edit: Det var visst redan sagt.

fredde
18-02-2004, 12:13
Jag har precis börjat med kreatin! Nu tog jag min första drink för 40 min sen....jag blandade det med ett glas apelsinjuice......betyder det att jag inte får någon effekt av kreatinet o borde blanda det med vatten istället Ir??

Anlendingen till att jag frågar e att några säger en sak o verkar vara helt säkra på det o andra säger en annan sak o verkar vara helt säkra på sin sak!

lauria
18-02-2004, 20:31
Blanda det med multivitamijn från Glocken :thumbup:

////////Tobbe

nordland
19-02-2004, 06:49

Om detta skulle stämma så förstår jag inte varför så många kosttillskotts företag rekomenderar att man blandar kreatinet i just juice.

Själv blandar jag alltid med vatten och ca 50g kolhydratspulver.

EDIT: stavfel (alldeles för tidigt på morgonen för att fingrarna ska funka)