PDA

View Full Version : blanda i protein i gainer?

vwfanatiker
29-09-2003, 10:28
Tjena funderade på en sak kan jag slänga i protein pulver tillsammans med gainer drinken? eller det kanske blir för mycket?

mvh

Berry
29-09-2003, 11:02
Klart du kan. Ös i tills du får de proportioner du vill ha.

vwfanatiker
29-09-2003, 12:45
japp gjorde det vart inte så mycket skillnad på smak heller.... :hbang:

shirunai
29-09-2003, 13:59
det är ju perfekt, men blanda inte burkarna bara kör din gainer till du får 1g/kg sen ökar du på med protein tills du får mängden du vill ha

Fugitive
29-09-2003, 17:21
De e klockrent gör jag alltid :hbang: :cool:

Spec^
29-09-2003, 19:17
gåre lika bra att smälla i en banan i protteshakern efter träning?

Eller har jag fått nåt om bakfoten :MrT:

King Grub
29-09-2003, 19:20
Originally posted by Spec^
gåre lika bra att smälla i en banan i protteshakern efter träning?

Eller har jag fått nåt om bakfoten :MrT:

Klart det går. Däremot är det inte speciellt snabba kolhydrater i banan, plus att du nog får smälla i fler än en för att komma upp i något antal gram kolhydrater alls. Banan är nog inte optimalt efter ett hårt pass. Om det inte är skumbananer. :naughty:

Spec^
29-09-2003, 19:25
Originally posted by King Grub

Klart det går. Däremot är det inte speciellt snabba kolhydrater i banan, plus att du nog får smälla i fler än en för att komma upp i något antal gram kolhydrater alls. Banan är nog inte optimalt efter ett hårt pass. Om det inte är skumbananer. :naughty:

Förbannat.. tänkte att jag skulle få till nån slags gainer efter träningen..

Hähä du å dina skumbananer :booty:

King Grub
29-09-2003, 19:27

Förbannat.. tänkte att jag skulle få till nån slags gainer efter träningen..

Hähä du å dina skumbananer :booty:

Det är klart att din banangainer skulle vara femtioelva gånger bättre än om alternativet skulle vara att du inte åt några kolhydrater alls. Men det finns väl hur många saker som helst med riktigt snabba kolhydrater i som är både goda och lika lätta som bananer att ta med sig till gymmet?

Spec^
29-09-2003, 19:30

Det är klart att din banangainer skulle vara femtioelva gånger bättre än om alternativet skulle vara att du inte åt några kolhydrater alls. Men det finns väl hur många saker som helst med riktigt snabba kolhydrater i som är både goda och lika lätta som bananer att ta med sig till gymmet?

jag har ingen somhelst koll på vad som är snabbt å inte snabbt, men helst ska det gå att blanda ner i drinken utan att smaka fanskap.. banan är riktigt gott i chokladshakern.

Får köra vidare på det här.. huvudsaken jag får i mig proteinet.

King Grub
29-09-2003, 19:32

jag har ingen somhelst koll på vad som är snabbt å inte snabbt, men helst ska det gå att blanda ner i drinken utan att smaka fanskap.. banan är riktigt gott i chokladshakern.

Får köra vidare på det här.. huvudsaken jag får i mig proteinet.

Titta i en GI-tabell. Över 100 är riktigt snabbt.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Kalaspuffar, skumgodis, gelégodis, O'boypulver, riskakor, cornflakes, vitt bröd, Dextropur - allt går utmärkt.

Spec^
29-09-2003, 19:35
84 på en gul banan var ju inte alltför dåligt!

Blir nog att smälla ner lite O´boy pulver å en banan :eating:

tack skaru ha!

King Grub
29-09-2003, 19:37
84 på en gul banan var ju inte alltför dåligt!

Blir nog att smälla ner lite O´boy pulver å en banan :eating:

tack skaru ha!

En rätt stor del av bananens kolhydrater råkar dock bestå av fruktos, vilket lagras i levern istället för i musklerna. En viss del fruktos kan vara bra, men inte för mycket, just efter träningspasset.

Spec^
29-09-2003, 19:40
ajdå.. men 1 banan är väl ok?

z_bumbi
29-09-2003, 19:40
Spec^: Slå i lite oboy så får du lite snabbare kolhydrat samt lite större mängd totalt. Det är inte livsviktigt vilken typ av kolhdyrater det är utan huvudsaken att man får i sig något.

Iofs är inte oboy den sämsta kolhydratkällan efter en träning, Esielt tycker ju att det är riktigt bra eftersom maxgain innehåller en liknande kolhydratprofil.

King Grub
29-09-2003, 19:42
ajdå.. men 1 banan är väl ok?

Ju fler desto bättre! Bara du ser till att få i dig tillräckligt med snabba kolhydrater också, så har hur många bananer som helst ingen direkt negativ effekt.

TrIff
02-10-2003, 00:14
Så om jag matar i mig en tablett dextrosol efter träningen så återhämtar sig musklerna bättre?
Har haft för mig att man ska ha lånmgsamma kolhydrater efter träninng och snabba före...

King Grub
02-10-2003, 07:27
Originally posted by TrIff
Så om jag matar i mig en tablett dextrosol efter träningen så återhämtar sig musklerna bättre?
Har haft för mig att man ska ha lånmgsamma kolhydrater efter träninng och snabba före...

Då har du haft helt för dig. Och det är inte frågan om 1 tablett. Det blir inte många gram.

shirunai
25-10-2003, 11:43
visst går det bra att ta dextrosol tabletter lika bra som pulver, du kanske tycker det är godare också
vi säger att du väger 100kg då är det lämpligt att äta 31.5st tabletter vilket är 3paket, visst det går jätte bra :smokin:

shirunai
25-10-2003, 11:44
Originally posted by TrIff

du har fel, långsamma innan snabba efter. :rolleyes:

Überbiffen
25-10-2003, 13:56
Långsamma kolhydrater före träningspasset.

Om du ska blanda Dextropur i drinken blir 1g/kg kroppsvikt bra.

Petrus
25-10-2003, 14:00
Varför rekomenderar alla långsamma kolhydrater innan träning?

Vänligen,,,
Petrus

Überbiffen
25-10-2003, 14:04
Originally posted by Tinner
Varför rekomenderar alla långsamma kolhydrater innan träning?

Vänligen,,,
Petrus

I mitt fall för att biffarna som jag snackat med rekomenderat d till mig. Rätta mig gärna om jag har fel.

Petrus
25-10-2003, 14:13
Jag säger inte att det är fel, men jag tycker inte att det är rätt. :smokin:

Eftersom alla har sina olika träningsfilosofier och därför tränar olika hårt, länge etc kan man omöjligt säga att det SKA vara snabba eller långsamma kolhydrater innan träningen.
Personligen tar jag alltid snabba kolhydrater både före och efter varje träningspass, och skulle aldrig få för mig att använda långsamma kolhydrater vid något av tillfällena. Inte ens under diet eller deff!

Desto mer insulin du kan frigöra desto mer energi kan du ju trycka in i musklerna vilket i sin tur leder till energi.

Vänligen,,,
petrus

Überbiffen
25-10-2003, 14:18
Jag säger inte att det är fel, men jag tycker inte att det är rätt. :smokin:

Eftersom alla har sina olika träningsfilosofier och därför tränar olika hårt, länge etc kan man omöjligt säga att det SKA vara snabba eller långsamma kolhydrater innan träningen.
Personligen tar jag alltid snabba kolhydrater både före och efter varje träningspass, och skulle aldrig få för mig att använda långsamma kolhydrater vid något av tillfällena. Inte ens under diet eller deff!

Desto mer insulin du kan frigöra desto mer energi kan du ju trycka in i musklerna vilket i sin tur leder till energi.

Vänligen,,,
petrus

Ok, från min sida var det en rekomendation o inte meningen att säga "du SKA ha långsamma kolhydrater".

Petrus
25-10-2003, 14:28
Det är just det jag menar,,, Alla verkar rekomendera långsamma kolhydrater av någon anledning...:confused: Vad är det som säger att det är det bästa för just den personen?

Vänligen,,,
petrus

Überbiffen
25-10-2003, 14:35
Det är just det jag menar,,, Alla verkar rekomendera långsamma kolhydrater av någon anledning...:confused: Vad är det som säger att det är det bästa för just den personen?

Vänligen,,,
petrus

Självklart omöjligt att veta. Men kommer någon fram till mig o frågar "hur fan bygger jag biceps?" så ger jag honom råd ifrån mina egna erfarenheter.. vad som funkar för mig. Sen e d ju inte säkert att d överhuvudtaget gör speciellt mycke för honom. Vad jag menade me d var att jag har fått sagt till mig "långsamma kolhydrater", har alltid käkat långsamma kolhydrater före passet och jag gör bra ökningar. Därför rekomenderar jag långsamma.. men d e ju upp till personen att pröva vad som funkar bäst som du säger.

Hope du förstår what i menar ! ;)

Petrus
25-10-2003, 14:42
Jag förstår precis vad du menar... Får jag då ställa en följdfråga?
Har du någon gång bytt ut de långsamma kolhydraterna mot samma mängd snabba kolhydrater?

Vänligen,,,
Petrus

King Grub
25-10-2003, 14:52
Jag förstår precis vad du menar... Får jag då ställa en följdfråga?
Har du någon gång bytt ut de långsamma kolhydraterna mot samma mängd snabba kolhydrater?

Vänligen,,,
Petrus

Det har jag, och det var ingen rolig upplevelse. Antagligen är jag känslig för blodsockersvängningar, men när man nästan håller på att kollapsa efter en kvart kan man hålla sig för skratt. :)

Petrus
25-10-2003, 15:05
Antagligen är jag känslig för blodsockersvängningar,

Låter ju onekligen som det ja,,,,

Vänligen,,,
petrus

Jarod
25-10-2003, 15:28
Tinner å Überbiffen:

Det går ju givetvis inte att påstå att någon av er har rätt/fel. Däremot man man ju precisera vad "innan träning" betyder... I mitt tycke så ska långsamma kolhydrater intas ca 1,5-2h innan träning - för att se till att man har nog med energi under passet (det jag tror att Überbiffen menar). Att käka snabba kolhydrater innan träning är ju oxå "rätt". Detta såvida man käkar dom precis innan träningen och att man håller träningspasset förhållandes kort tidsmässigt (ca 45min typ) för att det trots allt tar lite tid innan insulin-peaken rasar neråt och man sjunker in i en mysig "socker-koma"...:D (vilket jag tror att Tinner menar).

Mvh

Petrus
25-10-2003, 15:41
Du har så rätt min käre broder...:smokin: :D

Vänl,,,

Fairing II
25-10-2003, 16:39
näringsläran på fairing.se kanske kan vara något att läsa:D

Langster
25-10-2003, 16:52

Det har jag, och det var ingen rolig upplevelse. Antagligen är jag känslig för blodsockersvängningar, men när man nästan håller på att kollapsa efter en kvart kan man hålla sig för skratt. :) Vore ju märkligt om du var så känslig för blodsockersvängningar, du som trycker i dig såna otroliga mängder kolhydrater! :D

Jag kör som Jarod beskriver, tycker det funkar fint.

King Grub
25-10-2003, 17:05
Originally posted by Langster
Vore ju märkligt om du var så känslig för blodsockersvängningar, du som trycker i dig såna otroliga mängder kolhydrater! :D

Jag har dock inga sådana problem med långsamma kolhydrater, oavsett vilka massiva kvantiteter det är frågan om. :)

z_bumbi
25-10-2003, 17:14
King Grub: Du äter väl ett mål ca en timme innan styrkan?
I så fall lär det inte tillföra något revolutionernade av de snabba kolhydraterna innan träningen, man har ju både protein och kolhydrater så det räcker ganska långt utan att fylla på med mer.

King Grub
25-10-2003, 17:21
Originally posted by z_bumbi
King Grub: Du äter väl ett mål ca en timme innan styrkan?
I så fall lär det inte tillföra något revolutionernade av de snabba kolhydraterna innan träningen, man har ju både protein och kolhydrater så det räcker ganska långt utan att fylla på med mer.

Exakt. :thumbup: Mer än 150 gram kolhydrater direkt innan sänggåendet dagen innan, och sedan lika mycket till frukost, så är man topp tunnor tokladdad. :hbang:

Jarod
25-10-2003, 17:26

Exakt. :thumbup: Mer än 150 gram kolhydrater direkt innan sänggåendet dagen innan, och sedan lika mycket till frukost, så är man topp tunnor tokladdad. :hbang:

Mer än 150gram skumbananer menar du?? :D

Überbiffen
25-10-2003, 17:42
Originally posted by Jarod
Tinner å Überbiffen:

Det går ju givetvis inte att påstå att någon av er har rätt/fel. Däremot man man ju precisera vad "innan träning" betyder... I mitt tycke så ska långsamma kolhydrater intas ca 1,5-2h innan träning - för att se till att man har nog med energi under passet (det jag tror att Überbiffen menar). Att käka snabba kolhydrater innan träning är ju oxå "rätt". Detta såvida man käkar dom precis innan träningen och att man håller träningspasset förhållandes kort tidsmässigt (ca 45min typ) för att det trots allt tar lite tid innan insulin-peaken rasar neråt och man sjunker in i en mysig "socker-koma"...:D (vilket jag tror att Tinner menar).

Mvh

Tur att vi har dig som kan få ett o annat uppklarat ! Mina iq-points räckte inte så långt.. du har helt rätt. :)

King Grub
25-10-2003, 18:15
Originally posted by Jarod

Mer än 150gram skumbananer menar du?? :D

Skumbananer är en välförtjänt belöning efter ett hårt pass - men bara då! 450 gram tror jag rekordet är. :eating: :D

Castro
25-10-2003, 19:04
Du som kör 5 pass i veckan, blir du aldrig less på skumbanerna eller är det så att det växt till ett beroende? ;)

King Grub
25-10-2003, 19:06
Originally posted by Castro
Du som kör 5 pass i veckan, blir du aldrig less på skumbanerna eller är det så att det växt till ett beroende? ;)

Det är inte alltid skumbananer som gäller, även om de små gula rackarna är något av en favorit. Jag varierar mig med bumlingar, bilar, geléhallon och annat smått, och framförallt, gott.

Nitrometan
25-10-2003, 19:19
Och om det nu skulle vara ett beroende?
Det är väl ingen fara? De är ju så söta och rara de små bananerna, man vill ju bara äta upp dem!