View Full Version : Kreatin och Pyruvate inte Kreatinpyruvate
Tänkte bara informera om att det finns företag på den svenska marknaden som säljer en blandning av kreatin & pyruvate som kreatinpyruvate. Blandningen av dom två råvarorna är inte alls lika effektiv och har kinesiskt ursprung och kostar i inköp max 1/3 av den "äkta" varan.
Kanske värt att tänka på när ni ser kampanjer i framtiden:naughty:
Trist med folk som luras så....
Såg även att det fanns ett tredje svenskt företag som påstår sig ha en ny molekyl där kreatin och pyruvat har sammanfogats. Alltså enligt deras reklam är det inte ngn blandning.
Mvh William
Eiselt har väl tagit patent på det så det finns väl för tillfället inga andra företag som har kreatinpyruvat.
EiseltUK
24-09-2003, 16:34
Vad som sägs i reklam och vad som är fakta inte vara alltid samma. Det finns bara tre företag i Sverige som säljer äkta Kreatinpyruvat och det är Eiselt, Weider och Fairing.
Det är Degussa AG som har patentet. Deras forskningsavdelning kommer under nästa vecka att analysera en "svensk" produkt som påstår sig sälja Kreatinpyruvat. Analysen kommer att vara mycket grundlig där de kollar bl a molekylstruktur, förekomst av polymeriserat pyruvat, kreatinin, dihydrotriazin, dicyandiamid etc.
Om de patentintrång så riskerar ska de, lagenligt, betala ersättning till patentinnehavaren för dennes utvecklingskostnader samt eventuellt skadestånd för försäljningsförluster. Patentintrång kan t o m ge fängelse i upp till 2 år, men bör då givetvis vara mycket grovt, och butiker som säljer en sådan produkt riskerar också åtal för medverkan/medhjälp till brott, enligt brottsbalken.
Om de inte säljer riktigt kreatinpyruvat, utan bara en blandning, så är det ännu värre eftersom de då tjänar pengar på att lura sina kunder.
/ Henrik
Aha, så Weider och Fairling har också. :) Fast googla man på kreatinpyruvat så är det bara Eiselt som kommer upp. :D
OM det är blandning så är det väl relativ lätt att spåra? De kommer allafall hur som helst åka på däng, kankse vettig att köpa såna falska produkter och stämma de senare. :D (Men det är inte USA här så...)
kan någon förklara för mig vad för skillnad det är mellan kreatinpyruvat och vanligt kreatin..?
binder kp vätska till musklerna som vanligt kreatin?
tack på förhand
PtR
Prankie!
Vi har sålt kreatinpyruvate i över 3 års tid så förknippa oss gärna med den produkten:thumbup:
Eiselt: Har ni även försäljningsrätten till kreatinpyruvate i Sverige?
Har för mig att ni skrev det för länge sedan. Degussa har väl annars en återförsäljare för sina produkter i Sverige som det är möjligt för andra företag att köpa sitt kreatinpyruvate ifrån?
Mvh/HC77
EiseltUK
24-09-2003, 18:53
Degussa har uppemot 300 anläggningar över hela världen. Omsätter 100 miljarder kr och har ca 45,000 anställda. Vi kan nog vara glada att de inte tillverkar kosttillskott, utan bara råvaror. :D
Eiselt har försäljningsrätt men vi nekar ingen att handla och vi håller oss inom samma prisnivå som de gör över hela europa. Vi får inte expoerter råvaror till andra länder och andra får inte exportera till Sverige.
/ Henrik
Originally posted by Fairing
Prankie!
Vi har sålt kreatinpyruvate i över 3 års tid så förknippa oss gärna med den produkten:thumbup:
Har det funnits i 3 år? :MrT:
Kanske dags för Fairing att satsa lite mer på reklam. :D Era Creapyr syns inte lika bra som Eiselt. :)
EiseltUK
24-09-2003, 19:04
Originally posted by pTr
kan någon förklara för mig vad för skillnad det är mellan kreatinpyruvat och vanligt kreatin..?
binder kp vätska till musklerna som vanligt kreatin?
tack på förhand
PtR
Den stora skillnaden är att kreatinet, istället för att vara bundet till kristallint vatten (monohydrat), istället är bundet till pyrudruvsyra (pyruvat). Pyruvat är vanligen en mycket instabil substans men genom att binda dessa två molekyler till varanda så får man en ny stabil molekyl. Precis som med vanligt kalciumpyruvat så är det även viktigt med Kreatinpyruvat att man försäkrar sig om att pyruvatet är stabilt och inte har polymeriserats till parapyruvat som inte har någon effekt. Jag tror att detta är anledningen till att många som testat olika pyruvat-produkter inte är nöjda (då pyruvatet troligen mer eller mindre har varit förstört). Kan ju passa på att tillägga att Eiselt är den enda svenska tillverkaren som använder garanterat stabilt kalciumpyruvat. :) (I varje fall av våra "närmaste" konkurrenter).
Kreatinpyruvat binder inte nämnvärda mängder vätska.
Mvh
Henrik
Henrik brukar spela på Bingolotto och lägger alla vinsterna på reklam därför syns företaget Eiselt bättre:D
EiseltUK
24-09-2003, 19:06
Originally posted by Prankie
Har det funnits i 3 år? :MrT:
Kanske dags för Fairing att satsa lite mer på reklam. :D Era Creapyr syns inte lika bra som Eiselt. :)
Ja, Fairing var tidiga med att ta in Kreatinpyruvat. Att vara först är sånt som gör Lasse sååå glad. Han var alltid sist på allt som liten, så nu försöker han ta igen det. :D
/ Henrik
hahahaha... Ni två är för sköna. :D
Att vi alltid är först brukar alltid reta någon.............:naughty:
Vi anlitade en duktig kemist/råvaruförsäljare förr i tiden som alltid lyckades leta upp nya produkter som han trodde på. MCT i pulverform , Kreatin Citrate , Kreatin Pyruvate , ALC (hette Carnicut 1993) osv så vi har väl haft flyt med det.
EiseltUK
24-09-2003, 19:20
Att vi alltid är först brukar alltid reta någon.............:naughty:
Vi anlitade en duktig kemist/råvaruförsäljare förr i tiden som alltid lyckades leta upp nya produkter som han trodde på. MCT i pulverform , Kreatin Citrate , Kreatin Pyruvate , ALC (hette Carnicut 1993) osv så vi har väl haft flyt med det.
Förr i tider.... m a o så blir det inte så mycket "först" nu för tiden.
:laugh:
Njaää.... säg inte det......Kasein Hydrolysat & rökheroin ligger vi i täten med , Gainer med rikliga doser hydrolysat och MCT samt stärkelse som kolhydratskälla ( Rapid Recovery) är väl unik i sitt slag. Sportdryck med långsamma kolisar osv.. listan kan göras lång:naughty:
PS det där med att vi var 3år föra dig med kreatinpyruvate tog lite hårt va :laugh:
Originally posted by EiseltUK Den stora skillnaden är att kreatinet, istället för att vara bundet till kristallint vatten (monohydrat), istället är bundet till pyrudruvsyra (pyruvat). Pyruvat är vanligen en mycket instabil substans men genom att binda dessa två molekyler till varanda så får man en ny stabil molekyl. Precis som med vanligt kalciumpyruvat så är det även viktigt med Kreatinpyruvat att man försäkrar sig om att pyruvatet är stabilt och inte har polymeriserats till parapyruvat som inte har någon effekt. Jag tror att detta är anledningen till att många som testat olika pyruvat-produkter inte är nöjda (då pyruvatet troligen mer eller mindre har varit förstört). Kan ju passa på att tillägga att Eiselt är den enda svenska tillverkaren som använder garanterat stabilt kalciumpyruvat. (I varje fall av våra "närmaste" konkurrenter).
Okej, hur är då kp i praktiken? är det som vanlig pyruvat som ökar uthålligheten och öka andelen fett som förbränns?
Originally posted by pTr
Okej, hur är då kp i praktiken? är det som vanlig pyruvat som ökar uthålligheten och öka andelen fett som förbränns?
Saxad från Eiselt:
"Ökar muskelstyrkan och explosiviteten.
Den styrkeökande effekten av KREATINPYRUVAT är ännu bättre än vanligt kreatin. Detta beror dels på att KREATINPYRUVAT tas upp i muskelcellerna 28 procent bättre och dels för att effekten håller i sig längre under träningspasset. Att effekten håller i sig längre betyder att om du t ex tränar flera muskelgrupper under ett pass så bibehåller du styrkan bra under alla övningar. Med venligt kreatin tenderar du att tappa styrka ju fler övningar du utför eftersom det lagrade kreatinet då tar slut. Den styrkeökande effekten av KREATINPYRUVAT är bra vid alla träningsformer som kräver maxstyrka, snabbhet och explosivitet. Exempel är styrketräning, fotboll, ishockey och friidrott.
Ökar även uthålligheten.
KREATINPYRUVAT har prestationshöjande effekt som samverkar med den styrkeökande effekten vid bl a lagsporter såsom ishockey, bandy, fotboll. Vanligt kreatin saknar denna effekt. Effekten är även till fördel för rena uthållighetsidrotter såsom löpning, cykling, spinning och aerobics. Studier på elitroddare visade en markant skillnad i prestation. Anledningen till denna effekt är ännu okänd men man tror att det beror på att KREATINPYRUVAT ändrar muskelcellernas energimetabolism så att det hushålls med energi, troligen beroende på pyruvat-delen av molekylen.
... och fettförbränningen!
En annan helt unik egenskap är att KREATINPYRUVAT ändrar energiflödet i cellerna så att muskelcellerna använder mer fett som energi, och sparar på kolhydrater. Detta ger dels mer ekonomisk förbrukning av energi vid uthållighetsidrotter och dels en bra hjälp om man vill gå ned några kilo. I detta avseende är Kreatinpyruvat det perfekta viktreduceringsmedel eftersom det ökar kroppens förmåga att förbränna fett och samtidigt gör att man får mer energi att träna hårdare. Ett bra alternativ till pyruvat, om du samtidgt vill ha de andra positiva effekterna som KREATINPYRUVATET ger. "
muskelbyggarn
24-09-2003, 22:12
Men lasse har ivf en sjujäkla go hund :D
Hörde att många säger att lasses kreapyr anses som "orginalet" bland många orakel.
Vänl,,,
Tobbe
EiseltUK
25-09-2003, 11:23
Njaää.... säg inte det......Kasein Hydrolysat & rökheroin ligger vi i täten med , Gainer med rikliga doser hydrolysat och MCT samt stärkelse som kolhydratskälla ( Rapid Recovery) är väl unik i sitt slag. Sportdryck med långsamma kolisar osv.. listan kan göras lång:naughty:
PS det där med att vi var 3år föra dig med kreatinpyruvate tog lite hårt va :laugh:
Fairings kunder är bra försöksråttor. :laugh:
/ Henrik
Nitrometan
25-09-2003, 22:00
Japp. Försöksråtta, det är jag det! Iallafall ibland... Kreatinpyruvat har jag använt ett tag och tycker det är mycket bra. Började med det långt innan det kom som portionssnus.
Är rökheroinet nåt bra då? Kanske nästa grej man ska testa? Före eller efter passet?
Originally posted by Nitrometan
Japp. Försöksråtta, det är jag det! Iallafall ibland... Kreatinpyruvat har jag använt ett tag och tycker det är mycket bra. Började med det långt innan det kom som portionssnus.
Är rökheroinet nåt bra då? Kanske nästa grej man ska testa? Före eller efter passet?
Bästa på marknaden..enda hydrolysatet jag sett än så länge.
Se upp för billigt skitrökheroin från Kina bara, man får det man betalar för.
Får väl titulera mig försökskanin i viss mån av Fairings produkter, har testat deras nyheter det senaste året så fort de kommit in på lager.. har varit kanongrejer alltigenom - Rapid Hydro, Rapid Recovery och Complete protein III... :thumbup:
/pez
jag gillar KCG jag:thumbup:
Fairing II
26-09-2003, 19:51
:em: ......tack...:thumbup:
Efter att ha tryckt i mig halva burken Kreatinpyruvate från Strength ser jag den här tråden. Är det kreatin + pyruvate jag köpt eller äkta vara?
Om det inte står FAIRING , EISELT eller WEIDER på burken så är du garanterat lurad om det var äkta patenterad kreatinpyruvate du var ute efter.
/Lasse
muskelbyggarn
02-10-2003, 09:41
Ok, så Weider köper kreatinpyruvate från Degussa (genom henrik?)
Vänl,,,
Tobbe
Jag tror nog att Weider köper direkt från Tyskland .Om inte Henrik har köpt upp Weider nu ( man vet aldrig)
EiseltUK
02-10-2003, 12:32
Weiders produkter tillverkas i Tyskland och de köper in från sitt KP från Degussa.
Härde rykten om att det går dåligt även för Weider så man kanske ska lägga ett skambud. :D
/ Henrik
Om det inte står FAIRING , EISELT eller WEIDER på burken så är du garanterat lurad om det var äkta patenterad kreatinpyruvate du var ute efter.
/Lasse
Det kan förklara varför jag dragit på mig massa vatten. Dags att klaga hos Budo&fitness. Gillar inte att bli blåst. :furious:
Varför drar man inte på sig vatten med kreatinpyruvat? När
delas kreatinet och pyruvatet? I cellen?
Det måste ju delas innan kreatinet kan bilda kreatinfosfat?
Vill veta mer om kreatinpyruvat, nån bra länk?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.