PDA

View Full Version : Diabetes - Kosttillskott

evka
24-09-2003, 13:25
Hej!!
Ny medlem här!

Har läst tidigare inlägg om diabetes och kosttillskott. Väldigt
bra. Är själv diabetiker och det är bra att få höra hur det fungerar för andra med träning och kost.

Tänkte själv testa Therma Pro och Kreatin Pyruvate en period.
Är det någon här som provat dessa produkter? Hur påverkas blodsockret?

Eva

William
24-09-2003, 16:01
Originally posted by evka
Hej!!
Ny medlem här!

Har läst tidigare inlägg om diabetes och kosttillskott. Väldigt
bra. Är själv diabetiker och det är bra att få höra hur det fungerar för andra med träning och kost.

Tänkte själv testa Therma Pro och Kreatin Pyruvate en period.
Är det någon här som provat dessa produkter? Hur påverkas blodsockret?

Eva

Hej Eva!

Ingen av kosttillskotten du nämner är speciella på ngt sätt för just diabetes.

Några tillskott som dock kan ge dig bra resultat är liponsyra och eventuellt krom. Vet inte vilken typ av diabetes du har men du bör alltid ta dess kosttillskott i samråd med läkare eftersom de båda kan förbättra insulinkänsligheten. Det kan medföra att du kan behöva minska på din medicin.

Sök runt på forumet så hittar du info om tillskotten.

mvh William

brema
24-09-2003, 17:41
Kreatinpyruvate kommer nog inte påverka din diabetes. Är själv diabetiker och har använt kreatin monohydrat utan problem...

Vet inte exakt vad Therma Pro är, men låter onekligen som en fatburner, vilka ofta innehåller nån typ av effedrin och det ska du absolut INTE ta som diabetiker :nono:

Att mixtra med krom och liknande tillskott bör du nog inte göra om du har diabetes typ-1, och framförallt inte utan att snacka med läkaren först!

Vill du gå ner i vikt finns annars lite knep om du nu är insulinbehandlad typ-1 diabetiker. Sänker du långsamt energiintaget, sänker du samtidigt dina insulindoser. När du sänkt dina insulindoser litegrann och fortfarande har stabilt, normalt blodsocker - ja då vet du att du lyckats sänka energiintaget och således börjat tappa vikt!

Lycka till med träningen :thumbup:

Prankie
24-09-2003, 17:50
Håller med Brema. Therma Pro innehåller mahuang med 6% ephedra extract så det ska du hålla dig undan från som diabetiker. Vill du äta kosttillskott för fettförbränning så använd hellre stimulant fria som Thyrolean.

evka
24-09-2003, 18:47
Jag har Diabetes typ I.

Jag har dragit ner på energiintaget. Jag ligger på 1579 kcal/dag.
Äter 2,5 g protein per dag/kg.

Jag har fått sänka ganska mycket på mina insulindoser och det fungerar riktigt bra nu.

Målet för mig är att bli hårdare i kroppen.

Just nu tränar jag 4 styrkepass/vecka och morgonpromenader
4 ggr/vecka.

Frågan är om jag kan nå mina mål utan kosttillskott?

Eva

Prankie
24-09-2003, 18:53
Det klart du kan. :) Med bra kosthållning så behöver du inte lyckopiller. Det kanske ta lite längre tid men fettförbränning ska man låta ta det tid som behövs.
(Men proteinpulver är både billigare och lättare sätt att nå din 2.5gram per kg om du har problem med det just nu)

brema
24-09-2003, 19:59
Originally posted by evka
Frågan är om jag kan nå mina mål utan kosttillskott?

Det kan du alldelles säkert, men håller med Prankie om att ett proteintillskott är bra att börja med. Tas med fördel innan morgonpromenaderna och efter styrketräningen.
Stagnerar det efter ett tag kan du möjligen få en liten extra boost av kreatinpyruvatet..

Tänk också på att vassletillskottet höjer blodsockret!

Sverker
24-09-2003, 20:15
Bra att läsa om andra diabetiker.

När jag nu går på diet så ökar insulinkänsligheten betydligt. Vissa dagar får jag fylla på rejält med snabba kolhydrat bara för att kunna hålla normal blodsockernivå. Det är inget som skrämmer mig utan jag antar att levern är tom på kolhydrat och behöver fylla på lite. De följande dagarna ligger oftast blodsockret någon enhet högre.

Kosttillskott ?
Kreatin fungerar alltid bra när jag tränar på gym. Ett snabbt vassleprotein + snabba kolhydrat efter träningen är en självklarhet.Speciellt viktigt ifall blodsockret är lite lägre när man är klar.

Fet fisk eller fiskolja är en självklaret också. Viktigt för insulikänsligheten.
GLA eller jättenattljusolja kan motverka långtidseffekterna som blindhet och kallbrand.

evka
24-09-2003, 21:05
Sverker,

Vilket märke på kreatin och vassle använder du?

Sverker
25-09-2003, 19:58
:confused:

Visst kan jag svar på den frågan.
Jag svarar bra på alla kreatin monohydrat märken. De har alla samma effekt på mig.
Vad som är viktigt för mig nu är att ha ett så rent kreatin som möjligt utan ev. biprodukter och föroreningar som skulle kunna binda vatten nu under dieten.
Jag har stort förtroende för Creapure och använder Fairings kreatin.

Angående kreatinpyruvat så fungerar det alldeles utmärkt för mig också. Alltså känner jag INGEN bättre effekt av kreatinpyruvat.
Det har ingen effekt alls på blodsockret jmf med vanligt kreatin.
Jag har inte använt det under diet heller.
Möjligen höll jag lite mindre vatten i huden med kreatinpyruvat.

Efter träningen vill jag ha snabbast möjliga protein så jag använder vassle/kasein hydrolysat.
30 g + 65 g O,boy:D

romeninho
26-09-2003, 01:54
Vad för insulin använder du?

Tycker enligt min mening att du ska hålla dig borta från Therma produkten, av olika sannolika skäl som kommer ha en otrevlig verkan på din blodsocker-balans. Adrenalin-frisätning ökar t.ex. Vill ej gå in på för djupt nu eftersom det är sent och jag trött ;P
Är tyvärr inte insatt i kreatin Pryuvate, men du har en fördel som diabeteker att kunna reglerar intaget av kreatin en aning i cellerna.

mvh r

evka
26-09-2003, 08:05
Jag har Novorapid och Lantus. Jag tycker att de fungerar otroligt bra om jag jämför med de insulinsorter jag använde förut.
Det är mycket lättare att hålla ett jämnare blodsocker nu.

loboman
26-09-2003, 08:20
EvaK lyssna på de andra pojkarna men ta inte proteindrinken innan promenaden den skall i mina ögon utföras på tom mage. Om det inte finns andra regler för diabetiker?

Så åk nu till Nella och köp en STOR hink proteinpulver, en STOR hink gainers och kreatin. Det är billigare med vanligt kreatin men det måste du ta varje dag, Creatin pyryvatet behöver du bara ta de dagar du tränar. Själv kör jag på vanligt monohydrate...

evka
26-09-2003, 08:30
Jag har ju följt alla andra råd som jag fått av dig så jag får väl ta
en tur förbi Nella på Måndag. :thumbup:

Sverker
26-09-2003, 15:48
Originally posted by loboman
EvaK lyssna på de andra pojkarna men ta inte proteindrinken innan promenaden den skall i mina ögon utföras på tom mage. Om det inte finns andra regler för diabetiker?

Man gör ju morgonpromenaden för att bränna fett. Att man promenerar på morgonen är ju för att insulinnivåerna är låga.
Låga insulinnivåer = större frisättning av fettsyror från fettdepåerna.

Alltså är det mycket lätt för en diabetiker att morgonpromenera ifall man gör det utan att ta insulinet.
Blodsockret stiger inte speciellt mycket mer eftersom adrenalinet inte stimuleras speciellt mycket under en promenad.

Att äta protein innan morgonpromenaden kommer enbart att leda till kraftig blodsockerstegring.
Glukagon frisätts pga proteinet och levern frisätter glukos från leverglykogenet. Aminosyrorna kommer ut i blodet men ingen vävnad kan ta upp dem eftersom det inte frisätts något insulin.
Levern tar nu över arbetet och fångar upp aminosyrorna från blodet. Levern kan ta upp aminosyrorna men inte lagra dem så den börjar omvandla dem till ännu mer blodglukos istället.

En vanlig människa :D får ju samtidigt frisättning av glukagon och insulin vilket gör att muskler kan ta upp dem och omvandla dem till energi. Aminosyrorna gör levern glukos av och frisätter som energi i blodet. Glukos som med hjälp av insulinet kan tas up av musklerna.

Någon som hängde med:confused:

Ozz
26-09-2003, 17:40
Och därför ska man som "vanlig människa" skippa proteindrinken om man vill bränna maximalt med fett på morgonpromenaden. (?)

Sverker
26-09-2003, 20:09
Det säger jag inte Ozz.

En diabetiker kan inte ta upp aminosyrorna så länge han/hon inte injicerat insulin. Vilket jag tycker är fullkomligt vansinnigt innan morgonpromenaden. En diabetiker har ju lite sämre kontroll på hur mycket insulin som kommer ut i blodet och det kan ju stoppa frisättningen av fettsyror från depåerna.

En vanlig människa kan ju ta upp aminosyrorna från blodet och förbränna den istället ute i musklerna under promenaden.
Det finns ju många på Kolozzeum som säger att en vassledrink sparar muskelmassa under deffen.

Ozz
27-09-2003, 12:29
hmm..Sverker, vad tror du om den här kanske för grova förenklingen:

Morgonpromenad, utan protein före: lågt insulin/högt glukagon -> Fettfrigörs från fettväven för energi samtidigt som protein i kroppen bryts ned för omvandling till glukos som kan höja blodsockret.

Morgonpromenad, proteindrink före: Protein stimulerar insulin o. glukagon. Med så lågt blodsocker kommer aminosyrorna ur proteindrinken att omvandlas till glukos i levern. Insulinet gör att möjligen en del aminosyror tas upp i muskler. Insulinet hämmar också glukoneogenesen i levern. Ju högre insulinkänslighet man har ju mer insulin frigörs och därmed kommer mindre aminosyror omvandlas till glukos. Även mindre fett kommer att frigöras från fettväven (samtidigt som mindre muskler bryts ned).

"Diabetisk" morgonpromenad, med protein men utan insulin: Skillnaden mellan insulin och glukagon kommer att bli ännu större eftersom bara glukagonfrisättning kommer att stimuleras
-> inga aminosyror in i muskeln utan i princip allt omvandlas till glukos i levern. Mycket fett frisätts också ur fettväven. Frågan är om glukagonet stimulerar nedbrytning/frisättning av muskelprotein från cellerna eller om det hämmas av koncentrationen aminosyror i blodet.

Sverker
27-09-2003, 19:29
Morgonpromenad utan protein. Lite insulin men mycket glukagon.

- Glukagonets främsta uppgift är att stimulera nedbrytningen av leverglykogen och frisättningen av glukos till blodet. Är levern välfylld med glykogen så påverkas inte proteinet i levern utan det är endast glykogenet som bryts ned. Detta skall vara det normala för en natts sömn bryter inte ned all leverglykogen.
Finns inget glykogen stimulerar glukagonet nedbrytningen av protein till glukos i levern. Proteinet tages antingen från levercellen eller direkt från blodet.

Morgonpromenad med proteindrink.

- Hög insulinkänslighet innebär att muskelcellerna reagerar snabbt på lite insulin i blodet och hinner med att fånga upp aminosyror ( främst de grenade aminosyrorna ) innan insulinnivåerna stiger ytterligare och insulinet når fram till fettcellerna och stänger av frisättningen av fett.
Under en diet är insulinkänsligheten högre så en proteindrink bör kunna spara muskelprotein samtidigt som det fortfarande frisätts fett från fettdepåerna beroende på att det finns glukagon i blodet.
Eftersom man kör med både gas och broms här tror jag att den fettförbrännande effekten blir sämre men den muskelsparande effekten möjligen bättre.

” Frågan är om glukagonet stimulerar nedbrytningen/frisättningen av muskelprotein från cellerna eller det hämmas av koncentrationen aminosyror i blodet. ”

Glukagon verkar ENDAST på LEVERN för att hålla blodsockret uppe och på FETTCELLERNA för att frisätta energi. Glukagonet har ingen effekt alls på muskeln . Muskeln är en egoist och struntar fullständigt i blodsockret.

Fria aminosyror har en mycket kort livstid i blodet. Antingen tas de upp och byggs in i protein eller så bryts de snabbt ned av levern till energi och glukos.

Fett brinner i kolhydraterna låga heter det. Fettet kommer från blodet och kolhydraterna finns redan i muskeln. Antingen som glykogen eller som protein som bryts ned till kolhydrat.
Muskelglykogenet skyddar alltså proteinet från att brytas ned under morgonpromenaden.

brema
28-09-2003, 20:32
Jag fattar inte riktigt...
Om jag som diabetiker nån gång bestämmer mig för att gå morgonpromenader, ska jag då ta eller inte ta en proteindrink innan promenaden?

Att ta insulin innan promenaden verkar ju uteslutet, men proteinet höjer ju blodsockret en aning?? Låt säga att man vaknar med över 10 i blodsocker, bör man då inte pressa ner det lite innan promenaden? Vid vilken blodsockernivå ger promenaderna bäst effekt i fettförbränningssyfte?
Om man vaknar med halvlågt, runt 4,0, kan det då passa att "smyghöja" med vassle, och på så sätt ev spara lite muskelmassa?

Sverker
28-09-2003, 21:30
Jag har aldrig tänkt på att olika blodsocker skulle ge olika effekt på fettförbränningen hos mig som diabetiker.

Det finns mycket lite insulin i kroppen på morgonen, möjligen en svag rest av nattinsulinet så för egen del brukar blodsockret snarare stiga någon enhet under morgonpromenaden.

Vad som är lågt blodsocker är olika från person till person.
Under en diet så vänjer sig kroppen vid ett lägre blodsocker och obehagen blir mindre och man tål ytterligare lägre blodsocker.
Ned till en viss gräns givetvis.

Vaknar jag med lågt blodsocker fungerar det utmärkt att ta en liten banan eller ett glas saft innan promenaden. Det sockret fyller endast upp blodet och stör troligen inte fettförbränningen. Har man precis haft ett lägre blodsocker ligger ju glukagonsignalen kvar en stund.

Jag skulle nog inte ta någon promenad en morgon med högre blodsocker där jag samtidigt tagit lite extra insulin för att sänka detta.
Insulinkänsligheten kan vara onödigt hög !

Bättre att stanna hemma den morgonen och äta en normal frukost istället. Det kommer fler mornar att promenera på.

brema
28-09-2003, 22:16
Tack för svaret..
När ämnet ändå är uppe tänkte jag fråga om kvällspromenader. Borde ju vara samma förutsättningar där, ju lägre insulinnivåer desto bättre fettförbränning!

Som diabetiker kan man ju på sätt och vis kontrollera insulinnivåerna även på kvällen. Tar man ett snabbt insulin till middagen är insulinnivån i stort sett noll ca 4 timmar efter.. Om man promenerar en bra stund efter middagen, får man då likadan effekt som på morgonen? Finns det andra faktorer som spelar in, annars vore det guld att äta lite tidigare, promenera sent och få sova på morgonen...:sleep:

Ozz
28-09-2003, 23:23
Fett brinner i kolhydraterna låga heter det. Fettet kommer från blodet och kolhydraterna finns redan i muskeln. Antingen som glykogen eller som protein som bryts ned till kolhydrat.
Muskelglykogenet skyddar alltså proteinet från att brytas ned under morgonpromenaden.

Ok, glukagon påverkar inte muskelcellerna att bryta ner muskelprotein vid lågt blodsocker. Men vad är det som stimulerar muskelnedbrytning vid lågt blodsocker då? Kortisol?

Att du har muskelglykogen tror jag inte skyddar nedbrytning av muskelprotein.
Anta att blodsockret är lågt och leverglykogenet är slut. Glukos i musklerna kan inte lämna cellerna för att höja blodsockret.
Då kommer kroppen bla bryta ner muskelprotein för transport till levern och glukoneogenes, vore ologiskt om den tog hänsyn till muskelglykogen.
Fett brinner i kolhydraternas flamma.
Protein som i levern omvandlas till glukos kommer inte hjälpa till nämnvärt med att bryta ner fett i muskelcellerna. I sånna fall skulle du inte som obehandlad diabetiker få så höga ketonkroppsnivåer.
Är det så illa att kroppen måsta bryta ner protein så tror jag inte musklerna får så hemskt stor andel av det.

Sverker
29-09-2003, 06:56
" Ok, glukagon påverkar inte muskelcellerna att bryta ner muskelprotein vid lågt blodsocker. Men vad är det som stimulerar muskelnedbrytning vid lågt blodsocker då? Kortisol? "

Låg blodsocker för en diabetiker är oftast lite för mycket insulin i blodet just då. För " vanliga människor " är lågt blodsocker mer tecken på allmän energibrist. Är levern tom på glykogen så blir blodsockret lägre, samtidigt är även glykogendepåerna i musklerna små.
Muskeln har ju en ämnesomsättning som pågår hela tiden. Protein och andra olika enzymer byggs upp och bryts ned hela tiden. Under denna process kommer hela tiden lite aminosyror att omvandlas till energi i muskeln.
Vid energibrist kommer alltså uppbyggnaden vara mindre än nedbrytningen.
Muskeln bryr sig fortfarande inte om blodsockret.

Sakta och säker bryts muskelmassan ned vid svält.

( samtidigt förlorar muskeln hela tiden lite extra energi när den utsöndrar överbliven ammoniak som alanin och glutamin till blodet-> tarmarna->levern ( överkurs ) ).

Ozz
29-09-2003, 08:22
Inte blir det väl speciellt mycket energi för muskeln när den deaminerar aminosyror? En NADH kanske, kommer inte ihåg reaktionerna i detalj.

Energin får den som du skrev genom att skicka alanin och glutamin till levern för glukoneogenes. Sedan kan den plocka upp glukos ur blodsockret.

William
29-09-2003, 08:36
Originally posted by Ozz
Inte blir det väl speciellt mycket energi för muskeln när den deaminerar aminosyror? En NADH kanske, kommer inte ihåg reaktionerna i detalj.

Energin får den som du skrev genom att skicka alanin och glutamin till levern för glukoneogenes. Sedan kan den plocka upp glukos ur blodsockret.

Beroende på vilken aminosyra som deamineras blir energimängden olika beroende var kolskelettet stiger in i CSC.

Muskeln får inte ngn energi genom att alanin skickas till levern. I muskeln bildas alanin genom att kvävegruppen från glutamat reagerar med pyruvat. Pyruvatet kommer ju från glukosen/glykogenet i muskeln och tillsammans med kvävet bildas alltså alanin vars främsta funktion är att transportera kvävet till levern för ureaproduktion. Sen kommer glukosen tillbaka från levern till muskeln.

Processen kallas glukos-alanin cykeln. Processen är istället väldigt energikrävande eftersom det kostar att bilda urea ur alanin samt att det kostar att återbilda glukos ur pyruvat i levern.

När glykogenlagrena är slut i muskleran kan alanin inte bildas längre och då tar glutamin över som kvävetransportör från musklerna till levern.
Glutamat amineras då och blir glutamin som lämnar muskeln och för kvävet till levern.

Mvh William

Sverker
29-09-2003, 10:29
Får tillägga att kortisolen bromsar musklerna upptag av näringsämnen/energi. Detta gör kroppen för att spara energin till hjärnan. Musklerna får alltså en större svält och sämre förmåga att återhämta sig med höga nivåer av kortisol i blodet.

Ozz
29-09-2003, 11:11
Originally posted by William

Beroende på vilken aminosyra som deamineras blir energimängden olika beroende var kolskelettet stiger in i CSC.

Muskeln får inte ngn energi genom att alanin skickas till levern. I muskeln bildas alanin genom att kvävegruppen från glutamat reagerar med pyruvat. Pyruvatet kommer ju från glukosen/glykogenet i muskeln och tillsammans med kvävet bildas alltså alanin vars främsta funktion är att transportera kvävet till levern för ureaproduktion. Sen kommer glukosen tillbaka från levern till muskeln.

Processen kallas glukos-alanin cykeln. Processen är istället väldigt energikrävande eftersom det kostar att bilda urea ur alanin samt att det kostar att återbilda glukos ur pyruvat i levern.

När glykogenlagrena är slut i muskleran kan alanin inte bildas längre och då tar glutamin över som kvävetransportör från musklerna till levern.
Glutamat amineras då och blir glutamin som lämnar muskeln och för kvävet till levern.

Mvh William

Ser att jag rörde ihop begreppen i min förra post.
Menade transaminering när jag skrev deaminering. Deaminering sker i levern. Och som du William skriver så kan muskeln ta vara på de olika CSC-metaboliter (+ketogena) som bildas i transaminering.