View Full Version : Protein i gröten
Undrar om man kan blanda ner proteinpulver i havregrynsgröt och sedan värma det i micron utan att det proteinet förstörs? (använder Protec+)
King Grub
16-09-2003, 14:12
Microvågorna i sig påverkar inte proteinet. I värme denatureras proteinet, men det påverkar inte dess näringsvärde nämnvärt, utan du kan tillgodogöra dig det i alla fall. Ju varmare, desto mer förstörs de känsliga aminosyrorna, men i micron borde det inte vara några sådana problem.
Är man orolig kan man ju alltid blanda ner proteinet efter att gröten är kokt, värmen borde bli mindre på det sättet.
Varför inte ta proteinet separat? Känns synd att förstöra gröten..
EiseltUK
16-09-2003, 17:15
Originally posted by DrP
Varför inte ta proteinet separat? Känns synd att förstöra gröten..
... eller synd att förstöra Protec med gröt. :D
Blanda i proteinet efteråt så minimerar du risken för att proteinet påverkas av värmen.
/ Henrik
Blanda i proteinet efteråt. Det gör jag och gott som fan blir det!
Jordgubbssmak nu. Snart dags för chokladsmak bara nåt KG kvar!
Chokladgröt = :hbang:
shirunai
16-09-2003, 22:31
:eek:
Originally posted by EiseltUK
... eller synd att förstöra Protec med gröt.
Det där är en såndär mening som bara blir roligare ju mer man läser den... :D
ps. alla som druckit protec vet vad jag menar. :angel:
/pez
King Grub
17-09-2003, 06:26
Originally posted by kharon
Chokladgröt = :hbang:
Men inget går upp mot mannagrynsgröt kokt på stark O'Boy. :D Där kan man tala om tryck! :hbang:
Choklad i gröten, fyfan. Nä slänga ner lite bär det är grymt!
:laugh: det finns gränser! Ska ni inte blanda i lite kreatin i gröten också?:D
obbe: Det finns det de som gör redan och varför inte ?
För att gröten skall bli tjock, dvs att stärkelsen skall börja svälla till en gel krävs temperaturer upp mot 65 - 70°C.
Låter lite riskabelt att blanda ned kreatin i så varm gröt när vi antar att kreatinet är känsligt och bryts ned lätt till kreatinin.
Sverker: Det är inte jag som gör det utan Emmzan och hon låter alltid gröten svalna samt häller på rejält med mjölk innan hon äter så i hennes fall är det nog okey = < 50 grader varmt.
Sen är ju frågan hur snabbt omvandligen går också, jag har inte läst på tillräckligt om kreatin så jag har ingen aning.
mangemani
20-09-2003, 20:49
jag kör samma.
kökar gröten,sen blandar jag i proteinet(protec+) i mjölken och häller sen över.
AcidSleeper
20-09-2003, 23:37
Köpte Dalblads Ultra Milk Whey (vanilj) som inte smakade så himla bra, så jag undrar om man kan ta och blanda det i yoghurten till frukosten?!?! :confused:
Originally posted by AcidSleeper
Köpte Dalblads Ultra Milk Whey (vanilj) som inte smakade så himla bra, så jag undrar om man kan ta och blanda det i yoghurten till frukosten?!?! :confused:
Det låter ju väl gott.
Jag kan själv tipsa om att blanda kesella med vaniljprottepulver, skär äpplen i tärningar, blanda ihop med kesellaröran, ha på lite kanel.
Gott!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.