View Full Version : Colostrum Fuel Twinlab
Såg att Colostrum Fuel från Twinlab nämndes i en annan tråd. Det som dom marknadsför som en supersuccé i USA.
Blev lite nyfiken. Nån som provat det?
Nån som har nåt att säga om det?
(förutom att twinlab har dyra produkter ;) )
http://www.twinlab.cc/colostruminfo.htm
Har snar ätit upp en burk och jag har fått mycket possitiva resultat av det. Träningen går superbra och jag ökar stadigt i vikt. Håller med om att det är lite dyrt men jag fick köpa 2 burkar för 400 kr för att killen som jag köpte det av kunde inte sälja dom för det normala priset. Han hade inte sålt en enda burk. Kan du lyckas få ett bra pris tycker jag att du ska testa:eating:
Säkert inte:D Den luktar spya!! däremot så smakar det inte så farligt när man blandar det med vanligt protein
Vad är det egentligen för smak? Vanilj?
Spya:D Näe, det är naturell
Om det står "spya smak" på burken förstår jag att killen du köpte det inte hade sålt en burk :D
Vem fick du så bra pris av då? Någon som tar postorder?
The effects of bovine colostrum supplementation on body composition and exercise performance in active men and women. (summary)
Antonio J, Sanders MS, Van Gammeren D.
University of Delaware, Sports Science Laboratory, Newark, Delaware 19176, USA. exphys@aol.com
The purpose of this study was to determine the effect of 8 wk of bovine colostrum supplementation on body composition and exercise performance in active men and women. Subjects were randomly assigned to a placebo (whey protein) and colostrum group (20 g/d in powder form). Each subject participated in aerobic and heavy-resistance training at least three times per wk. Body composition was assessed via dual x-ray absorptiometry analysis. Treadmill time to exhaustion, one repetition maximum strength (bench press), and the total number of repetitions performed during one set to exhaustion at a submaximal load for the bench press (50% and 100% of body weight for women and men, respectively) were ascertained. The whey protein group experienced a significant increase (P < 0.05) in body weight (mean increase of 2.11 kg), whereas the colostrum group experienced a significant (P < 0.05) increase in bone-free lean body mass (mean increase of 1.49 kg). There were no changes in any of the other parameters measured. Thus, supplementation with bovine colostrum (20 g/d) in combination with exercise training for 8 wk may increase bone-free lean body mass in active men and women.
Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial
PMID: 11312068 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Nellas sports i Luleå :thumbup:
Kharon:> Det där såg ju hyffsat ut i alla fall.
De flesta studier man hittar på pubmed verkar vara positiva, på ett eller annat sätt. Men det är lite olika grejer man mätt.
Kom in på full-text artikeln av den artikeln som nämndes här, får se om det står nåt mer intressant där :)
Originally posted by Ozz
Kharon:> Det där såg ju hyffsat ut i alla fall.
De flesta studier man hittar på pubmed verkar vara positiva, på ett eller annat sätt. Men det är lite olika grejer man mätt.
Kom in på full-text artikeln av den artikeln som nämndes här, får se om det står nåt mer intressant där :)
Ozz, här har du några referenser med motstridiga resultat, kan vara värt att kolla på innan du bestämmer dig!
Antonio J, Sanders MS, Van Gammeren D. The effects of bovine colostrum
supplementation on body composition and exercise performance in active men and
women. Nutrition 2001; 17:243-247
Brinkworth GD, Buckley JD, Bourdon PC, Gulbin JP, David AZ. Oral bovine
colostrum supplementation enhances buffer capacity but not rowing performance in
elite female rowers. Int J Sport Nutr Exerc Metab (2002 in press)
Buckley JD, Abbott MJ, Brinkworth GD, Whyte PBD. Bovine colostrum
supplementation during endurance running training improves recovery, but not
performance. J Sci Med Sport 2002; 5: 65-79
Coombes JS, Conacher M, Austen SK, Marshall PA. Dose effects of oral bovine
colostrum on physical work capacity in cyclists. Med Sci Sports Exerc 2002;
34:1184-8.
Hofman Z, Smeets R, Verlaan G, van der Lugt R, Verstappen PA. The effect of
bovine colostrum supplementation on exercise performance in elite field hockey
players. Int J Sport Nutr Exerc Metab (in press 2002)
Kuipers H, Van Breda E, Verlaan G, Smeets R. Effects of oral bovine colostrum
supplementation on serum insulin-like growth factor 1 levels. Nutrition 2002; 18:
566-67
Mero A, Mikkulainen H, Riski J, Pakkanen R, Aalto J, Takala T. Effects of bovine
colostrum supplement on serum IGF-1, IgG, hormone and saliva IgA during training.
J Appl Physiol. 1997; 83: 1144-51.
Mero A, Kahkonen J, Nykanen T, Parviainen T, Jokinen I, Takala T, Nikula T, Rasi,
S, Leppaluoto J. IGF-I, IgA, and IgG responses to bovine colostrum supplementation
during training. J Appl Physiol. 2002; 93: 732-9.
Mvh William
hehe, williams lista tycks väga rätt tungt... orkar inte läsa igenom dom heller...
Jag har i alla fall för mig att det ska finnas billig kolostrum i en affär i stan. Ska in och kolla idag. Inte twinlab eller annat utsugar märke utan nåt inhemskt i en vanlig affär, inte ämnat att suga pengar ur tränande likt alla kosttillskottsgamar.
kharon: Du gör ju av med ännu mindre pengar i onödan om du läser på före du köper en produkt...
Willams lista innehöll ungefär dom studier jag syftade på. Den översta studien är ju den som redan nämnts.
Läste igår kväll igenom hela den studien plus en review som var gjord rätt nyligt och innefattade de flesta på den där listan.
Där kommer dom fram till att:
"...the limited evidence that is currently available suggests that BC supplementation can increase lean body mass and improve exercise performance and recovery for a number of athletic activities, but an understanding of the mechanism by which this supplement exerts these effects remains elusive."
Dom pratar också om den studien ovan (Antonio et al) där det var signifikant att de ökat lean body mass. I den studien kunde de inte fastställa exakt vad som hade ökat i massa men de som skrivit "review:n" har gjort MRI undersökningar intagare och preliminära resultat visar att det är huden som ökat i massa! Kolostrum innehåller just många epiderma (hud)tillväxtfaktorer. Vill man få mera hud :)
Det som jag tyckte var intressant i Antonios studie var att placebo-gruppen, som fick vassleprotein, ökade i fettmassa på kroppen med stod stilla i "lean body mass". Ingen effekt där alltså av vassle, under 8 veckor.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.