PDA

View Full Version : Fundering ang. Ala

obbe
13-09-2003, 20:23
Satt och funderade lite angående Ala! Om det påverkar insulinkänsligheten och att man ibland behandlar diabetiker med det! Finns det då ingen risk att man själv får diabetes om man laburerar med sådana ämnen? Bara en undran! Har säkert fel...

Mvh obbe:D

King Grub
13-09-2003, 20:48
Ju högre insulinkänslighet desto bättre, eftersom det är fördelaktigt att känna av insulinet som frisätts när du äter. Ju mindre insulin som kroppen tvingas sätta till blodbanan för att cellerna ska börja ta upp näring ur blodet dessto bättre. Om istället cellerna har dålig kapacitet att känna av insulinet så tvingas kroppen frisätte en mängd onödigt insulin för att samma effekt skall uppnås.

Langster
14-09-2003, 12:27
Jag kan ha fel, men är det inte så att ALA inte påverkar insulinkänsligheten, utan i själva verket verkar som insulin?

Sverker
14-09-2003, 15:29
Nej !

Liponsyra stimulerar insulinreceptorn på muskelcellen, GLUT-4 -någonting heter den.

Våra muskelceller blir alltså känsligare för insulin och reagerar på lägre nivåer i blodet.

Vilket är possitivt.

Själv är jag mer inne på att man bör använda liponsyra regelbundet i lägre doser för att även utnyttja den antioxidativa effekten.

William
14-09-2003, 15:41
Originally posted by Sverker
Nej !

Liponsyra stimulerar insulinreceptorn på muskelcellen, GLUT-4 -någonting heter den.

Våra muskelceller blir alltså känsligare för insulin och reagerar på lägre nivåer i blodet.

Vilket är possitivt.

Själv är jag mer inne på att man bör använda liponsyra regelbundet i lägre doser för att även utnyttja den antioxidativa effekten.

Glut-4 är inte själv insulinreceptorn utan det protein som aktiveras av signalen från insulinet och dess receptor. Glut står Glucose transporter och finns inuti cellen och hamnar i cellmembranet först efter att det aktiverats av signalen.

Även muskelkontraktioner har samma effekt på Glut-4 fast via en annorlunda mekanism än insulin. Om ALA fungerar via en tredje mekanism eller härmar insulinets mekanism, vet jag inte.

Det positiva med ALA är att det inte behöver cyklas just pga av att det är en antioxidant. Låga doser av ALA är på lång sikt en väldigt bra idé tycker jag! Vet inte om ALA har några prooxidativa effekter som vissa andra antioxidanter men risken finns så låga doser under långtid är att föredra tror jag tills det är utrett om dess eventuella prooxidativa effekter.

Mvh William

LunaSpice
14-09-2003, 20:12
Originally posted by William

Glut-4 är inte själv insulinreceptorn utan det protein som aktiveras av signalen från insulinet och dess receptor. Glut står Glucose transporter och finns inuti cellen och hamnar i cellmembranet först efter att det aktiverats av signalen.

Även muskelkontraktioner har samma effekt på Glut-4 fast via en annorlunda mekanism än insulin. Om ALA fungerar via en tredje mekanism eller härmar insulinets mekanism, vet jag inte.

Det positiva med ALA är att det inte behöver cyklas just pga av att det är en antioxidant. Låga doser av ALA är på lång sikt en väldigt bra idé tycker jag! Vet inte om ALA har några prooxidativa effekter som vissa andra antioxidanter men risken finns så låga doser under långtid är att föredra tror jag tills det är utrett om dess eventuella prooxidativa effekter.

Mvh William

När insulinet binder till sin receptor (tyrosinkinasreceptor) så skapar det en massa enymkaskader där olika enzymer fosforyleras eller defosforyleras. Sedan så transporteras Glut-4 (som finns i vesikler) via endosomer till cellmembranet och fungerar som glukostransportör. Efter det att Glut-4 transporterat glukoset så blir det endocytos av allt och och insulinet plockas bort från receptorn som gör att den kan återanvändas igen. Eftersom ALA verkar öka halten av Glut-4 så kommer det självklart att påbverka insulinkänsligheten. Man skulle även, med högre Glut-4nivåer, kunna komma till rätta med hyperglykemi.

EDIT: Hur detta nu den ökade Glut4halten går till kan jag inte svara på men det kan tänkas att det ökar enzymkaskaden vilket leder till fler Glut-4.

Sverker
15-09-2003, 06:49
Tack !

Jag läser och tror att jag förstår:em: