View Full Version : Tribulus....
Är Tribulus Terrestris lagligt i Sverige?
EiseltUK
07-07-2003, 19:51
Originally posted by obbe
Är Tribulus Terrestris lagligt i Sverige?
Det är klassat som läkemedel av Läkemedelsverket eftersom det inte är tillåtet att sälja produkter som påverkar hormonproduktionen, även om det är en naturligt råvara. Det finns dock en del postorder företag som säljer Tribulus fortfarande, troligen p g a att det sker i en sån liten skala att myndigheterna inte har observerat det.
/ Henrik
Stålkrull
07-07-2003, 20:52
Henrik.
Nu är du ute och cyklar igen. Tribulus Terrestris finns inte registrerat som läkemedel i Sverige och är därför inte något läkemedel. Och därför har inte läkemedelsverket något med produkten att göra, så länge de inte säljs som läkemedel eller naturläkemedel.
Däremot kan lokala hälsomyndigheten eventuellt anse att det farligt att förtära som livsmedel och därför förbjuda försäljning enligt livsmedelslagen. Känner dock inte till att så skett ännu.
Allt som påverkar hormonproduktionen är inte förbjudet. T.ex. solljus som bildar hormonet D-vitamin faller inte under läkemedelslagen. :D
//Janne
EiseltUK
07-07-2003, 23:00
Originally posted by Stålkrull
Henrik.
Nu är du ute och cyklar igen. Tribulus Terrestris finns inte registrerat som läkemedel i Sverige och är därför inte något läkemedel. Och därför har inte läkemedelsverket något med produkten att göra, så länge de inte säljs som läkemedel eller naturläkemedel.
Däremot kan lokala hälsomyndigheten eventuellt anse att det farligt att förtära som livsmedel och därför förbjuda försäljning enligt livsmedelslagen. Känner dock inte till att så skett ännu.
Allt som påverkar hormonproduktionen är inte förbjudet. T.ex. solljus som bildar hormonet D-vitamin faller inte under läkemedelslagen. :D
//Janne
Hehe...inte en bärjan på ännu en sån här ephedra-liknande debatt hoppas jag. Läkemedelsverket är överordnat alla andra myndigheter så de har med allt de vill att göra med. Det är syftet med ett preparat som avgör om det kan betraktas som läkemedel. Om du t ex säljer havregryn mot diabetes så måste du registrera det som läkemedel. Problemet uppstår när du inte ens kan registrera det som läkemedel eftersom havregryn inte uppfyller vissa kriterier, speciellt dokumentationsmässigt. Samma sak gäller Tribulus. Jag håller med om att lagen inte är konsekvent och det tycks som att de avgör från fall till fall.
Jag har varit i kontakt med Läkemedelsverket angående Tribulus (och Ephedra) och det är ett solklrat fall. Vi fick t o m ett brev från dem, tror att det var Helena Calles som skrivit under, angående vår gamsla produkt Triboxin som de trodde innehöll Tribulus, men såvar inte fallet. I det brevet informerade de om att Tibulus klassificerades som läkemedel pga av indikstionsområdet (=stimulerar testosteronproduktionen).
kort kan man säga att allt som innehåller farmakologiskt aktiva ämnen oms saknar nutritionellt värde betraktas som läkemedel. I vassa fall gör de undantag och i vissa fall kan man registrera det som nautrläkemedel.
Om du tvivlar på mitt svar så slå en signal till Helena Calles på Läkemedelsverket och dubbelkolla. Jag tycker personligen att läkemedelslagen är sjuk och har många gånger ifrågasatt den och beklagat mig hos läkemedelsverket och livsmedelsverket, men man sätter sig inte på en byråkrat!
Mvh
Henrik
Fick Tribulis stoppat i tullen för ett par år sen med hänvisning till att jag skulle kontakta läkemedelsverket om jag ville ha mina grejjer. Orkade inte, tror inte det skulle gjort någon större skillnad ändå.
mvj/ JJ (en brottsling)
Funkar Tribulus :confused:
gasoliner
08-07-2003, 11:40
Jo,om du har sänkta nivåer av någon anledning,men du behöver nog vara 30+ åtminstone för att märka av det.
tydligen så ska det höja östrogenet också,så jag vet inte om det är så jättelyckat egentligen..Men Linfröolja sägs ju ha vissa antiöstrogena egenskaper.
På mig funkade det absolut,men så är jag ju "over the hill oxå.."
Ps.jag provade tillsammans med ZMA och linfröolja..ds.
Doktor V
08-07-2003, 12:25
Originally posted by Bamse
Funkar Tribulus :confused:
Som Gasoliner säger samt om du är ung men har låga testonivåer av någon orsak,tex bruk av AAS
För mig funkar det jättebra i kombo med Zink och Linfröolja
Även jag tycker tribulus funkar utmärkt!!!
Megatuttarna
08-07-2003, 18:21
Ni som känt av det, vad upplevde ni för resultat?
Hur länge körde ni? Vilka doser o s v?
Originally posted by Megatuttarna
Ni som känt av det, vad upplevde ni för resultat?
Hur länge körde ni? Vilka doser o s v?
Det man känner av är ökade testohalter och allt vad det innebär....
finnar,ökad libido, lite mer lättirriterad osv....just nu ligger jag på 12 tabbar ED dvs ca 4 g tribulus.....
Har inte vägt mig sen jag började denna "kuren" så viktmässigt vet jag inte men styrkemässigt har jag ökat en del.
Sist jag åt tribulus så gick jag upp 5kg på en månad,detta var dock i samband med bulk....
Martin Löwgren
30-01-2008, 14:47
Kanske gammal tråd men tribulus säljs av i stort sett alla kosttillskottsföretag i sverige idag och är helt lagligt.
Kanske gammal tråd men tribulus säljs av i stort sett alla kosttillskottsföretag i sverige idag och är helt lagligt.
Så med andra ord så är det verkningslöst då.
Nejrå, den är bara inne på sitt femte år och sedan länge glömd och begraven. :)
Mega_man1000
15-06-2008, 21:31
men hur stimulerar det testosteronet? kan någon förklara? Men det finns väl negativa saker med det ockå men vad?:)
men hur stimulerar det testosteronet? kan någon förklara? Men det finns väl negativa saker med det ockå men vad?:)
Det har ingen effekt.
King Grub
15-06-2008, 21:52
The aim of the current study is to investigate the influence of Tribulus terrestris extract on androgen metabolism in young males.
Twenty-one healthy young 20-36 years old men with body weight ranging from 60 to 125kg were randomly separated into three groups-two experimental (each n=7) and a control (placebo) one (n=7). The experimental groups were named TT1 and TT2 and the subjects were assigned to consume 20 and 10mg/kg body weight per day of Tribulus terrestris extract, respectively, separated into three daily intakes for 4 weeks. Testosterone, androstenedione and luteinizing hormone levels in the serum were measured 24h before supplementation (clear probe), and at 24, 72, 240, 408 and 576h from the beginning of the supplementation.
There was no significant difference between Tribulus terrestris supplemented groups and controls in the serum testosterone (TT1 (mean+/-S.D.: 15.75+/-1.75nmol/l); TT2 (mean+/-S.D.: 16.32+/-1.57nmol/l); controls (mean+/-S.D.: 17.74+/-1.09nmol/l) (p>0.05)), androstenedione (TT1 (mean+/-S.D.: 1.927+/-0.126ng/ml); TT2 (mean+/-S.D.: 2.026+/-0.256ng/ml); controls (mean+/-S.D.: 1.952+/-0.236ng/ml) (p>0.05)) or luteinizing hormone (TT1 (mean+/-S.D.: 4.662+/-0.274U/l); TT2 (mean+/-S.D.: 4.103+/-0.869U/l); controls (mean+/-S.D.: 4.170+/-0.406U/l) (p>0.05)) levels. All results were within the normal range. The findings in the current study anticipate that Tribulus terrestris steroid saponins possess neither direct nor indirect androgen-increasing properties.
J Ethnopharmacol. 2005 Oct 3;101(1-3):319-23. The aphrodisiac herb Tribulus terrestris does not influence the androgen production in young men.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.