View Full Version : Kosttillskott för löpare?
Mer för mitt eget intresse än för att jag allvarligt funderar på att utöka kosttillskotten,
1) vad skulle ni rekommendera en löpare att ta som kosttillskott?
2) Jag tar exell efter träning som enda kosttillskott efterträning, skulle ett kaseinbaserat protein typ protec kunna fylla samma funktion (återhämtning, bryta det katabola läget) som ett vassle?
3) Kan ett kreatincitrat vara ett bra alternativ för en löpare eller bör vi hålla oss borta från allt vad kreatin heter?
MVh Linnet
EiseltUK
03-07-2003, 15:31
Jag vet att Anders Szalkai använder ett långsamt protein och glutamin. Vilket märke framgick i tidningen Runners World nyligen. ;) Syftet med såna tillskott är att påskynda återhämtningen om du tränar mycket och inte får i dig protein via kosten tillräckligt ofta. Du kan alternativt ta någon gainer som även fyller på glykogenet efter träning (men typ några bananer duger nog också bra).
Kreatin tror jag inte är något för dig eftersom det är främst för explosiv träning och dels för att du binder vätska, vilket inte är önskvärt för din prestation. Kreatinpyruvat kunde möjligen vara något eftersom det påverkar uthålligheten och inte binder lika mycket vätska som vanligt kreatin. Dock saknas det studier som visar att det fungerar vid riktigt långa distanser. Det har visat påverka fettförbränningen, vilket teoretiskt skulle kunna innebära att du mobiliserar fler fettsyror som kan användas som energi. Kanske är det någon på forumet som testat vid konditionsträning?
Mvh
Henrik
Linnet:
Mer för mitt eget intresse än för att jag allvarligt funderar på att utöka kosttillskotten,
1) vad skulle ni rekommendera en löpare att ta som kosttillskott?
Protein om du inte får i dig tillräckligt i kosten.
Gainer efter träningen, kör du mycket ofta och/eller långt så kan du kanske ta gainer vid två tillfällen efter träningen t ex full dos direkt efter och sen dricka en halv till maten en timme senare. Detta för att få i dig mer näring, det borde funka med med bara mat men kan vara svårt att få i sig så mycket som behövs.
Vid långa pass så är kolhydratdryck bra, att ta lite protein coh kolhydrater direkt innan dessa pass borde också vara bra.
Omega 3, om du inte äter mycket fisk.
Multivitamin.
Kreatin under uppbyggnad och kanske under långa lopp, teoretiskt borde det vara ett bra sätt att få i sig energi för att optimera uthålligheten under sista delen av loppet. Loppet bör nog vara mataton eller längre för att man ska få ut något av det däremot..
2) Jag tar exell efter träning som enda kosttillskott efterträning, skulle ett kaseinbaserat protein typ protec kunna fylla samma funktion (återhämtning, bryta det katabola läget) som ett vassle?
Bara protein ? Inga kolhydrater ? Du får mycket bättre återhämtning med kolhydrater tillsammans med protein än var för sig direkt efter träningen.
Det funkar med en blandning av vassle och kassein men jag tror att förhållandet i protec är lite för mycket kassein jämfört med vassle men det här finns alldeles för lite forskning på idag för att kunna säga något om.
Själv kör jag ca 50/50 men jag dricker gainern under hela passet samt att jag styrketränar så om det har något relevans vet jag inte.
3
Se svar 1
Koffeintabletter vid längre distanser kan ju ge dig lite extra energi genom att öka fettförbränningen kanske?
Bara en spekulation från min sida dock...
Oki vi börjar med bumbi Givetvis äter jag kolhydrater efter passet, men då jag tar dessa från vitt bröd, eller dylikt tillsammans med proteinet räknar jag dem inte som kosttillskott. Jag förstår att man kunde missförstå det hela, mn du kan vara lugn för att jag få i mig kolhydrater. Däremot är jag inte så förtjust i tanken på en gainer, utan föredrar att äta vanlig mat som kolhydrater då det är så enkelt, och godare.
Callek> tror nog också lite på koffein, men jag kör det i flytande form, och såpass konstant att jag inte tänker särskilt på det, men en kopp ca trettio min innan passet blir det oftast.
Eiselt> Så Anders tar Milk and Whey där ser man, menar du att jag också borde ta det då? Givetvis med Glutamin från Strength ;) Men om jag köper protec bara för att vara snäll, då skickar du givetvis med glutamin till mig eller?
:angel:
EiseltUK
03-07-2003, 16:51
Originally posted by Linnet
Eiselt> Så Anders tar Milk and Whey där ser man, menar du att jag också borde ta det då? Givetvis med Glutamin från Strength ;) Men om jag köper protec bara för att vara snäll, då skickar du givetvis med glutamin till mig eller?
:angel: [/B]
Då läste du nog fel... :D Protec Plus innehåller troligen tillräckligt med glutamin för dig så det räcker med den. Börja med det...
/ Henrik
Originally posted by Linnet
Callek> tror nog också lite på koffein, men jag kör det i flytande form, och såpass konstant att jag inte tänker särskilt på det, men en kopp ca trettio min innan passet blir det oftast.
Ok, då får du i dig de mängder koffein som höjer prestationsförmågan med andra ord...
Brukar också ta en kopp kaffe 30min före träningen, man blir lite piggare och det ökar ju fettförbränningen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.