View Full Version : Protein
Jag har nu kört whey-80 från gymgros. ett tag, men har märkt på senare dar att jag blir ganska körig i magen efter jag druckit det.. Antingen är det sprutlackering eller så är det sura uppstötningar. Jag frågade en återförsäljare om mitt problem och han sa att de på gymgros. inte filtrerar sitt proteinpulver tillräckligt, det är därför det kan förekomma magproblem. Är det någon här som kan berätta lite mer specifikt vad han menar med filtrering och om det han säger faktiskt är sant.
Har du problem med gymgrossistens pulver är det ju läge att vända dig till dem istället för att ta upp frågan på en konkurrents, i kosttillskottbranschen, forum.
Men då har återförsäljarna här på kolo. en chans att motivera sig varför jag ska köpa just deras protein. Dessutom är väl detta forum till för att hjälpa folk inte sant?
inte filtrerar sitt proteinpulver tillräckligt, det är därför det kan förekomma magproblem.
Här är det inte filtering i tesil eller kaffefilter. Vassle filtreras på molekylnivå;)
Du får vad du betalar för. Du har köpt ett vasslekoncentrat och då följer det med 5 - 7 g mjölksocker per 100g. Det skiljer inte så mycket mellan olika tillverkare.
Ett vassleisolat är filterat i ytterligare något steg och då får man ned mängden mjölksocker till 1 - 2 g per 100 g pulver. Ett isolat blir dyrare och tillverkare kan blanda koncentrat och isolat för att styra priset på pulvret och mängden mjölksocker.
Det är inte säkert att du är känslig mot mjölksocker. Du kan pröva att ta mindre pulver nu i början. Börja med 1/3, fungerar det bra så öka till 1/2 av det som du får magproblem med.
Är du känslig mot mjölksocker och inte blir av med besvären så är det rent vassleisolat eller EAA som gäller
Anders The Peak
18-05-2008, 13:15
Om man äter mycket protein så kommer den biologiska nedbrytningen öka i tjocktarmen och det resulterar i gasbildning och diarré pga av ökad nedbrytning av protein av mikroorganismerna i tarmen och det leder till obalans i tarmen.
Men problemet kan ju vara av laktoskaraktär också...
Jag intar inte alls mycket protein (om man bortsker från den mat jag äter), tar 3 drinkar per vecka, en gång efter varje träningspass, inge mer (dricker för närvarandet inge tillskottsprotein). Det kan vara att jag är känslig när det gäller mjölksockret som Sverker skrev, men jag har aldrig haft problem med mejeriprodukter, dylikt, så varför skulle jag vara känslig mot just mjölksockret i vassleproteinet?
Eddie Vedder
18-05-2008, 14:19
Jag intar inte alls mycket protein (om man bortsker från den mat jag äter)
Varför skulle man bortse från det? Det proteinet du äter räknas in precis på samma sätt som proteinet du dricker, ingen skillnad där.
Jag utesluter inte att du blir konstig i magen av just pulvret men om det snarare är som Anders The Peak nämner så är allt protein lika stor "bov" oavsett om proteinet kommer från vasslepulver eller potatis. Allt måste ju brytas ner.
Varför skulle man bortse från det? Det proteinet du äter räknas in precis på samma sätt som proteinet du dricker, ingen skillnad där.
Jag utesluter inte att du blir konstig i magen av just pulvret men om det snarare är som Anders The Peak nämner så är allt protein lika stor "bov" oavsett om proteinet kommer från vasslepulver eller potatis. Allt måste ju brytas ner.
Absolut, det har du rätt i. Jag kanske inte ens behöver extra protein, men jag tycker det är ganska konstigt för jag äter inte mer proteinrik mat än en vanlig person.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.