PDA

View Full Version : Allt kasein samma effekt som DoublePro?

Koloftw
29-04-2008, 22:16
Med "effekt" menar jag alltså att det tjocknar om man låter det stå i kylen + att det utan att stå i kylen är tjockare än vassleproteindrinkar.

Endura
29-04-2008, 23:07
Det är just kaseinet som gör det, ju mer kasein desto större "förtjockningseffekt".

Tror Double Pro inh 80% kasein och 20% vassle.
Slow FX tex är enbart kasein och blir därmed tjockare.

Koloftw
29-04-2008, 23:11
Tack för svaret!

Man kan mao göra chokladpudding av alla chokladsmakande kaseinprotein?

Endura
29-04-2008, 23:15
ja visst!
jag brukar ivf tillsätta extra kakao och blanda med minimjölk, men det är efter egen smak...

slow fx tillhörde en favorit innan jag upptäckte Double Pro

Koloftw
29-04-2008, 23:17
Tack återigen :bow:

Svedberg
29-04-2008, 23:46
Men slow fx smakar roef jämfört med doublepro *spy*

Scratch89
30-04-2008, 00:00
Nu har jag inte hängt med i kosttillskottsvängarna sen typ Kre-Alkalyn (- "VA? Vad är det för något?"), men vad är det som är så speciellt med just Double Pro? Var och varannan som postar i mattrådarna har ett dagligt intag av det.

Rahf
30-04-2008, 00:09
Nu har jag inte hängt med i kosttillskottsvängarna sen typ Kre-Alkalyn (- "VA? Vad är det för något?"), men vad är det som är så speciellt med just Double Pro? Var och varannan som postar i mattrådarna har ett dagligt intag av det.

Det är väldigt, väldigt gott. Smakar som chokladpudding i princip.

Koloftw
30-04-2008, 00:30
Det är väldigt, väldigt gott. Smakar som chokladpudding i princip.

Banana&Peanut är ännu godare dock *drool*

Sverker
30-04-2008, 06:52
Det är just kaseinet som gör det, ju mer kasein desto större "förtjockningseffekt".

Tror Double Pro inh 80% kasein och 20% vassle.*flex*
Slow FX tex är enbart kasein och blir därmed tjockare.

Vassleproteinet kan smita in mellan kaseinproteinerna och "smörja" kaseinet. Mer vassle i kaseinet betyder mer lättflytande dryck.

Slartibartfast
16-05-2008, 08:48
Tror Double Pro inh 80% kasein och 20% vassle.

Det är ju samma fördelning som i mjölk. Vore det inte mera opti som mellanmålsprotein om fördelningen hade varit 50/50?

Ganymedes
16-05-2008, 08:51
Det är ju samma fördelning som i mjölk. Vore det inte mera opti som mellanmålsprotein om fördelningen hade varit 50/50?

Mjölk har en utmärkt fördelning, men upp till 50/50 är ok.

Slartibartfast
16-05-2008, 13:03
Mjölk har en utmärkt fördelning, men upp till 50/50 är ok.

Aha, ok.

Men var inte kasein väldigt fettinlagrande i förhållande till vassle?

Ganymedes
16-05-2008, 13:28
Aha, ok.

Jo. Visst är det så. Det finns både nackdelar och fördelar med vassle resp. kasein, så klart. Men om man anänder kasein rätt i förhållande till övrigt matintag, så blir man inte automagiskt tjockare för det.

Eddie Vedder
16-05-2008, 14:55

"Väldigt" fettinlagrande är nog att ta i.;) Visst har kasein påvisat mer lipogena egenskaper samtidigt som vassle tvärtom visat sig ha lipolytiska egenskaper men den skillnaden är med största sannolikhet obefintlig såvida man inte lever på det ena eller det andra.

Mätbara resultat är jag övertygad om att man kan gräva fram, men säg de kosttillskott där man inte kan gräva fram det?:D

Slartibartfast
16-05-2008, 17:30
Ajfan. Jag har just köpt ett 80/20 kasein/vasslepulver för att köra en hästdos på morgonen och en på kvällen nästa vecka då jag är i italien och tvingas leva på vitt bröd, pasta och öl.

Vore det vettigare med bara vassle?

jwzrd
16-05-2008, 17:32
Vad innebär det att ett födoämne är fettinlagrande eller inte för nettot?

Eddie Vedder
16-05-2008, 18:27
Vore det vettigare med bara vassle?

Billigare kanske.

Annars förstår jag inte varför det per automatik skulle vara bättre. Vassle må vara ett något hälsosammare protein men det är ju hårklyveri så det skriker om det.
Har du tänkt att ta din drink utan att käka något mer lär ju fördelningn 80/20 vara bättre än rent vassle också. Med tanke på snabbheten.

Slartibartfast
19-05-2008, 16:17
Kasein är väl inte heller det bästa att ta om man dricker en massa alkohol före, eftersom alkohol stänger av fettförbränningen och kasein är fettinlagrande?

Hockeyplayer
19-05-2008, 16:29
Är det bara jag som tycker att double pro choklad inte alls var god? tycker att mina andra proteintillskott, har främst använt pro fx.

Ganymedes
19-05-2008, 19:56
Är det bara jag som tycker att double pro choklad inte alls var god? tycker att mina andra proteintillskott, har främst använt pro fx.

Lite väl mycket trådkapning där iofs, men jo. Den sög.

tp_88
19-05-2008, 20:01
Kasein är väl inte heller det bästa att ta om man dricker en massa alkohol före, eftersom alkohol stänger av fettförbränningen och kasein är fettinlagrande?
Ibland undrar jag om du skämtar eller ej. :)

Slartibartfast
22-05-2008, 09:38
Ibland undrar jag om du skämtar eller ej. :)

Hurså? Finns det uppenbara brister i mitt resonemang? Du får gärna förklara vad som felar isf.

Nitrometan
22-05-2008, 09:52
då jag är i italien och tvingas leva på vitt bröd, pasta och öl.
På vilket sätt blir du tvingad till detta?

Det finns massor med god mat i Italien. Bra mat.

Är det italiensk öl du ska dricka?

tp: Varför skulle opti-slarti skämta?

Slartibartfast
22-05-2008, 10:05
På vilket sätt blir du tvingad till detta?

Är det italiensk öl du ska dricka?

Jag antar att du aldrig varit på en affärsresa. Det funkar inte riktigt så att man får göra och äta vad som faller en in. Man följer med teamet/kunderna och äter vad de äter. T.ex. igår jobbade vi 20 timmar och kosten bestod av pizza (som kunden bjöd på) McDonalds (som vi åt i farten) och alkohol.

Slartibartfast
22-05-2008, 10:16

Har du ens varit i Italien? Maten här är skit. Inga kryddor, fult tillredd, ofräsh och allmänt sunkig och ointressant. Och då är det ingen skillnad om man betalar 80 eller 200 € för kalaset. Nästan vilken restaurang som helst i Finland har bättre mat än de bästa restaurangerna jag ätit på här.