PDA

View Full Version : Esapro vs protein (tråd nr 2845?)

Goddaniel
25-04-2008, 19:55
Hej!

Förstår om folk är trött på dessa Esapro-trådar men eftersom detta fortfarande är lite oklart för mig skulle jag vilja ha svar på min fråga i klartext.

Jag har förstått att Esapro bör intas både innan och efter träning, helst på tom mage för bästa effekt. Men nu undrar jag om extra protein (vassle) efter träning verkligen är nödvändigt tillsammans med Esapro? Har hört att det bara hämmar Esapron´s upptag, stämmer detta?
Hur mycket kan man, om man vill, sänka sitt dagliga intag av protein om man ser till att få i sig Esapro 3 gånger per dag? (En gång innan träning, två gånger efter).
Eftersom jag just nu inte kan formulera mig klart öht så försöker jag med ett förtydligande exempel. Alltså;
100gram protein + 20 gram esapro, är det likvärdigt med säg 170gram protein?

Tänke avsluta med att säga att jag faktiskt har sökt men inte fått något direkt svar på min fråga.

Ytterst tacksam för svar! :)

plexmar
25-04-2008, 20:26
Hej!

Förstår om folk är trött på dessa Esapro-trådar men eftersom detta fortfarande är lite oklart för mig skulle jag vilja ha svar på min fråga i klartext.

Jag har förstått att Esapro bör intas både innan och efter träning, helst på tom mage för bästa effekt. Men nu undrar jag om extra protein (vassle) efter träning verkligen är nödvändigt tillsammans med Esapro? Har hört att det bara hämmar Esapron´s upptag, stämmer detta?
Hur mycket kan man, om man vill, sänka sitt dagliga intag av protein om man ser till att få i sig Esapro 3 gånger per dag? (En gång innan träning, två gånger efter).
Eftersom jag just nu inte kan formulera mig klart öht så försöker jag med ett förtydligande exempel. Alltså;
100gram protein + 20 gram esapro, är det likvärdigt med säg 170gram protein?

Tänke avsluta med att säga att jag faktiskt har sökt men inte fått något direkt svar på min fråga.

Ytterst tacksam för svar! :)

20 gram EsaPro är lika med 20 gram protein. Dock har EsaPro större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein, därav att man inte behöver ta lika mycket.

GymTT
25-04-2008, 20:36
Daniel: Ja precis, du tänker rätt när du tänker 100+20g = närmare 170.

Lyck atill man

Dreas
25-04-2008, 21:45
Kroppen kan inte ta upp mer än vad är det, 10 gram EAA åt gången? Fast jag antar att de där 20 grammen är utspridda över dagen:)

Goddaniel
26-04-2008, 03:49
Daniel: Ja precis, du tänker rätt när du tänker 100+20g = närmare 170.

Lyck atill man

Härligt, då e jag inte helt ute och psyklar... Vi får köra ett pass snart !
ps! INTE BEN!!1 ds.

:D