View Full Version : EAA-fråga
der_rickard
02-03-2008, 15:53
EAA + malto innan träning ger större påverkan på proteinsyntesen än malto och vassle, eller hur?
Hur är det efter träning? Kan man göra sin gainer på 6-12g EAA och 60g malto? Är det bättre än 60g malto och 30 g vassle?
King Grub
02-03-2008, 15:54
EAA ger större effekt på proteinsyntesen både före träning, efter träning, och i vila, jämfört med vassle.
Ganymedes
02-03-2008, 19:46
Om du tänkt köra både före och efter passet finns det ännu inga studier på hur bra det är. Eller hur meningslöst det är. Vet någon om sådana studier ens på planerade btw?
der_rickard
03-03-2008, 07:03
EAA ger större effekt på proteinsyntesen både före träning, efter träning, och i vila, jämfört med vassle.
Större effekt, men under kortare tid?
King Grub
03-03-2008, 09:17
Har du, av någon anledning, bestämt dig för att inte äta något mer efter träning, är det bättre att kombinera EAA-intaget med intakt protein för att förlänga aminosyreutsöndringen. Skall du äta igen, fyller du på då.
Anders The Peak
03-03-2008, 09:43
Om du tänkt köra både före och efter passet finns det ännu inga studier på hur bra det är. Eller hur meningslöst det är. Vet någon om sådana studier ens på planerade btw?
Grub postade några studier tidigare som jag bedömer är helt relevanta i frågan och med lite fantasi förstår man ganska lätt att då fria aminosyror stimulerar MPS, oavsett om det är före eller efter träningen eller om du ligger och jäser i en säng, därför ger ett stort mervärde för den tränade både omedelbart i form av snabbare återhämtning och över tid en bättre utvecklingskurva.
King Grub
03-03-2008, 09:49
Men intag före stimulerar mest, mest denna stimulans träder inte i kraft förrän 60-90 minuter efter passet, vilket gör det svårt att spekulera i hur ytterligare ett intag direkt efter, som också skulle börja stimulera proteinsyntesen vid samma tillfälle, påverkar effekten av det första intaget. För mycket aminosyror = proteinsyntesen faller tillbaka igen.
nionittisexan
03-03-2008, 09:56
Så om man hoppar att ta en dos efter träning ( alltså endast före ) kan det vara fint att skicka i sig en dos på vilodagen ? förstår om det inte finns några studier på detta men vad tror du ?
Anders The Peak
03-03-2008, 10:01
Men intag före stimulerar mest, mest denna stimulans träder inte i kraft förrän 60-90 minuter efter passet, vilket gör det svårt att spekulera i hur ytterligare ett intag direkt efter, som också skulle börja stimulera proteinsyntesen vid samma tillfälle, påverkar effekten av det första intaget. För mycket aminosyror = proteinsyntesen faller tillbaka igen.
Jag pratar inte om några stora mängder per intag utan 6-12 gr före träningen och ett par 6 gr doser tex före frukost och innan läggdags.
King Grub
03-03-2008, 10:27
Så om man hoppar att ta en dos efter träning ( alltså endast före ) kan det vara fint att skicka i sig en dos på vilodagen ? förstår om det inte finns några studier på detta men vad tror du ?
Det finns studier på effekten av EAA-intag i vila, mellan målen. Det stimulerar proteinsyntesen, utan att störa gensvaret från måltiderna.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/286/3/E321
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/78/2/250
EAA-tillskott är alltså inget som är utvecklat med styrketränande som målgrupp. Det finns mängder av studier på effekterna av EAA-intag i sig.
Vilket är egentligen bäst:
EAA innan träning + vassleprotein direkt efter
EAA innan träning + gainer direkt efter
EAA innan träning + banan direkt efter
EAA innan träning + EAA direkt efter
EAA innan träning + inget direkt efter
:D
King Grub
03-03-2008, 10:51
"EAA innan träning + gainer direkt efter" tror jag.
nionittisexan
03-03-2008, 14:38
"EAA innan träning + gainer direkt efter" tror jag.
Stör inte detta proteinsyntesen från EAA , eller är den redan upptagen av kroppen och i full gång låt säja att man tränar 60-70 minuter efter intag av EAA ? vill minnas att jag tidigare läst at man bör tillföra snabba kolhydrater direkt efter träning men avvakta ettag med protein för att inte störa...
Mvh
/R
Vad sägs om att slänga in ett extra intag av EAA några timmar efter målet mat som följer träningspasset då?
Jag tränar runt kl 12, och har då precis tagit 8-10 g EAA. Jag äter nästan direkt efter träningen, dvs runt kl 13:30. Att ta ytterligare en dos EAA runt kl 16 borde väl rimligtvis hjälpa till med den proteinsyntes som ändå pågår då?
Hur lång tid tar det för EAA som tas på tom mage att komma ut i "systemet"? Dvs, om jag tar den tar extra dosen kl 16, hur länge bör jag vänta med att äta nåt annat då?
Tack på förhand!
King Grub
03-03-2008, 15:59
Ni ställer frågor ingen har svaren på. Gör som ni vill, ät före, ät efter. EAA före räcker säkert med rena aminosyror i samband med träning.
Svaren på 90% av frågorna om EAA kring styrketräning och vilken effekt det har i kombination med annat födointag eller EAA-intag är "inte den blekaste", oavsett vem ni frågar. Finns inga studier på sakerna.
EAA före stimulerar mest.
EAA 1 h efter träning minskar inte gensvaret på EAA 2 h efter träning.
EAA 3 h efter träning ger lika stor stimulans som EAA 1 h efter träning.
Inga studier har undersökt effekten av flera intag kring samma pass, annat än 1 h efter + 2 h efter. Frågor om andra kombinationer kan bara få vilda spekulationer till svar.
Så det finns inget som visar på att om man tar protein direkt efter träningen, om man tränat en timme t.ex och tagit EAA direkt innan, att det stör proteinsyntesen? Annars kanske man bara skulle satsa på kolhydrater efter, som Vitargo t.ex.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.