View Full Version : Ersätter EAA vanligt protein?
Hittar inget svar på den frågan i någon annan tråd, men det finns säkert och isåfall ber jag om ursäkt för ännu en tråd :smash:
Jag har läst mer och mer om hur bra EAA verkar vara och hade tänkt köpa Eiselt EsaPro och ta 6 g innan träningen och sen 6 g direkt efter, 6 g efter en timme och ytterligare 6 g en timme efter det, som det rekommenderas på Eiselts sida. Iaf, räcker det alltså med att ta 6 g, vilket är runt 20 kcal, efter träningen, för att kroppen inte ska bryta ned musklerna utan istället bygga nya? Verkar så otroligt, för det ger ju knappt någon energi, behöver man inte det direkt efter träningen? Jag är oftast skithungrig efter att jag har tränat, ska jag då bara ta EAA kommer jag ju inte bli mätt, när ska jag äta då efter jag har tagit det? För tillfället tar jag alltid 30 g vasslepulver efter träningen och sen käkar middag 1-2 timmar senare.
engdahl_86
28-02-2008, 16:15
Hittar inget svar på den frågan i någon annan tråd, men det finns säkert och isåfall ber jag om ursäkt för ännu en tråd :smash:
Jag har läst mer och mer om hur bra EAA verkar vara och hade tänkt köpa Eiselt EsaPro och ta 6 g innan träningen och sen 6 g direkt efter, 6 g efter en timme och ytterligare 6 g en timme efter det, som det rekommenderas på Eiselts sida. Iaf, räcker det alltså med att ta 6 g, vilket är runt 20 kcal, efter träningen, för att kroppen inte ska bryta ned musklerna utan istället bygga nya? Verkar så otroligt, för det ger ju knappt någon energi, behöver man inte det direkt efter träningen? Jag är oftast skithungrig efter att jag har tränat, ska jag då bara ta EAA kommer jag ju inte bli mätt, när ska jag äta då efter jag har tagit det? För tillfället tar jag alltid 30 g vasslepulver efter träningen och sen käkar middag 1-2 timmar senare.
Du behöver snabba kolhydrar så fort som möjligt efter ett pass, MAT! gainers funkar de också =)
King Grub
28-02-2008, 16:21
Ja, EAA kan helt (och mer därtill) ersätta vassleprotein i samband med träning.
Effekten verkar efter samma principer, bara kraftigare.
Energin du "går miste om" kan du lägga på annat i födoväg. Den akuta proteinsyntesen är beroende av tillgång till aminsyror i synnerhet, inte kalorier i allmänhet.
Eiselts sida. Iaf, räcker det alltså med att ta 6 g, vilket är runt 20 kcal, efter träningen, för att kroppen inte ska bryta ned musklerna utan istället bygga nya?
Varken vassleprotein eller EAA minskar muskelnedbrytningen. Det är nybildningen av muskelprotein som ökar, så mycket att proteinbalansen blir positiv, dvs uppbyggnaden större än nedbrytningen.
OK, jag fattar, tack för ett mycket bra svar! Om jag har förstått det rätt så är EAA det enda man behöver ta direkt efter träningen för att uppbyggnaden ska bli större än nedbrytningen, snabba kolhydrater är inget måste? Jag försöker undvika det nämligen eftersom jag deffar nu.
King Grub
28-02-2008, 17:08
Kolhydrat är inget måste för muskeluppbyggnaden, nej. Kolhydrat efter träning har en positiv effekt på proteinbalansen, via antikatabola mekanismer, men effekten är marginell och fördröjd i jämföre lse med effekten aminosyror utövar. EAA är fullt tillräckligt för att vända katabolism till anabolism.
Utan kolhydrat försämras dock återhämtningen dramatiskt och glykogeninlagringen uteblir. Det behöver emellertid inte vara näringslösa sådana i sockerform, utan det går bra att äta ett vanligt kolhydratrikt mål mat. Kolhydrater lagras inte som kroppsfett, särskilt inte efter träning.
Martin Löwgren
28-02-2008, 17:19
Kolhydrat är inget måste för muskeluppbyggnaden, nej. Kolhydrat efter träning har en positiv effekt på proteinbalansen, via antikatabola mekanismer, men effekten är marginell och fördröjd i jämföre lse med effekten aminosyror utövar. EAA är fullt tillräckligt för att vända katabolism till anabolism.
Utan kolhydrat försämras dock återhämtningen dramatiskt och glykogeninlagringen uteblir. Det behöver emellertid inte vara näringslösa sådana i sockerform, utan det går bra att äta ett vanligt kolhydratrikt mål mat. Kolhydrater lagras inte som kroppsfett, särskilt inte efter träning.
Lägger till en fråga.
Går det lika bra att som jag ta en skopa EAA i munnen och sväljer ned lite vatten?
Vad tror du om att börja dagen med 6gram EAA på tom mage för att få en anabol start på dagen, 30min innan frukost? Bra eller anus *flex*?
OK så om jag äter en vanlig måltid någon timme efter träningen med bland annat kolhydrater så är det lugnt för återhämtningens del? Jag tackar och bugar King Grub för svaren :D
Ganymedes
28-02-2008, 17:23
Om jag har förstått det rätt så är EAA det enda man behöver ta direkt efter träningen för att uppbyggnaden ska bli större än nedbrytningen, snabba kolhydrater är inget måste? Jag försöker undvika det nämligen eftersom jag deffar nu.
Ja, fast ta Esapro före träningen istället. Det ger större effekt.
Ganymedes
28-02-2008, 17:24
Lägger till en fråga.
Går det lika bra att som jag ta en skopa EAA i munnen och sväljer ned lite vatten?
Vad tror du om att börja dagen med 6gram EAA på tom mage för att få en anabol start på dagen, 30min innan frukost? Bra eller anus *flex*?
Läste på ett annat forum att det kan vara ok dagen efter ett pass, men normalt sett är det inte "nödvändigt".
King Grub
28-02-2008, 17:39
1. Ja.
2. Det stimulerar proteinsyntsen. Om det innebär större praktisk muskeltillväxt, för en frisk aktiv individ som täcker sitt proteinbehov totalt sett, är oklart.
Ja, fast ta Esapro före träningen istället. Det ger större effekt.
Nu blir jag förvirrad, Eiselt skriver:
EsaPro är mycket effektivt före träning men även efter så det bästa är att ta minst en dos före och en dos efter. Optimalt är att ta en dos varje timme under de tre första timmarna efter träning (plus givetivs dosen före).
EsaPro är mycket effektivt före träning men även efter så det bästa är att ta minst en dos före och en dos efter. Optimalt är att ta en dos varje timme under de tre första timmarna efter träning (plus givetivs dosen före).
Det är nog mycket troligt att det är så, även om det inte finns några studier som direkt visar det. Men problemet är ju att efter träning vill man äta riktig mat, men EsaPro ska tas på tom mage. Så då får du helt enkelt vänta ganska många timmar efter träningen innan du äter.
Det är nog mycket troligt att det är så, även om det inte finns några studier som direkt visar det. Men problemet är ju att efter träning vill man äta riktig mat, men EsaPro ska tas på tom mage. Så då får du helt enkelt vänta ganska många timmar efter träningen innan du äter.
Jo det har du rätt i. Kanske gör så att jag tar det innan och direkt efter, sen hem och äter riktig mat :hbang:
Ganymedes
28-02-2008, 19:21
Finns inga belägg för det. Det som finns belägg för, är esa före träning ger mer än esa efter. Inga studier har gjorts på både före och efter heller.
Haeffner
28-02-2008, 19:50
Finns inga belägg för det. Det som finns belägg för, är esa före träning ger mer än esa efter. Inga studier har gjorts på både före och efter heller.
Kan nog däremot aldrig vara negativt. Frågan är bara om det är ekonomiskt försvarbart i längden...:P
Ganymedes
28-02-2008, 19:57
Kan nog däremot aldrig vara negativt. Frågan är bara om det är ekonomiskt försvarbart i längden...:P
Tja, om det inte ger något extra och bara blir slöseri med pulver så är det både dyrare och extra bök. Och det är väl negativt? :) Fast visst, för kroppen så är det _nog_ inte dåligt om än onödigt.
Haeffner
28-02-2008, 20:02
Tja, om det inte ger något extra och bara blir slöseri med pulver så är det både dyrare och extra bök. Och det är väl negativt? :) Fast visst, för kroppen så är det _nog_ inte dåligt om än onödigt.
Kommer ju förvisso öka proteinintaget över dygnet med ett fåtal gram (normalt 6-10g/port.) även om dessa ev. alltså lika gärna kan intas intakt till ett billigare pris.
EiseltUK
28-02-2008, 20:14
Så farligt dyrt är det väl inte om man håller sig till 6 gr / dos. I praktiken är det nog inte så många som ens skulle testa att köra på ett sånt upplägg eftersom man gärna vill äta också.
Rekommendationen är inte vetenskapligt testad utan baserar sig på hur länge proteinsyntesen och fenylalanin-NB, insulin är förhöjd efter varje dos av EAA efter träningen. Det avgörande är ifall koncentrationen av EAA hinner falla tillräckligt mellan doserna eftersom man vet att en jämn infusion av EAA under 6 timmar bara stimulerar proteinsyntesen de första två timmarna. Det är ju inte det som är meningen med upprepade doser.
Martin Löwgren
29-02-2008, 11:13
Läste på ett annat forum att det kan vara ok dagen efter ett pass, men normalt sett är det inte "nödvändigt".
Bra för jag tränar 7dgr i veckan *flex*
Ganymedes
29-02-2008, 13:09
Bra för jag tränar 7dgr i veckan *flex*
Haha! ja, då är det ju alltid "dagen efter ett pass" för dig. ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.