View Full Version : Gainer eller Whey 80 före träning?
Kunglouie
25-02-2008, 15:17
Vilket är att rekommendera; Gainer eller Whey 80 innan träning? Tänkt att ta som ett mellanmål innan jag drar och tränar.
Om jag var tvungen att välja mellan de två hade jag tagit Whey före och Gainer efter, för kroppen behöver snabba kolhydrater efter ett träningspass för bästa återhämtning.
minikevin
25-02-2008, 15:21
jag hade nog aldrig valt gainer, varken före eller efter ett pass. Ät bra med mat före träning, ta Whey 80 efter träning och ät sen något igen efter 1,5 - 2 timmar
Gainern är ju snabba kolhydrater och protein vilket går bra både före och efter träningen. Whey 80 innehåller ju bara protein vilket gör att du bör komplettera med en kolhydratskälla för bästa effekt.
Whistler
25-02-2008, 15:28
Gainer före, under och efter passet. Annars EsaPro och malto.
Gainer före, under och efter passet. Annars EsaPro och malto.
ska jag använda Gainer alla tre gångerna? före,under och efter??
King Grub
25-02-2008, 15:58
Nej, gainer under passet finns det knappast värde i. Vi talar inte Vättern Runt här. Att rama in passet mellan aminosyror/protein är däremot värdefullt och antagligen även av praktiskt fördelaktig betydelse. Kolhydrat är valfritt, bidrar inte till muskeluppbyggnaden, men innebär bara fördelar (kolhydratoxidation, energi, antikatabolism), men på proteinbalansen är effekten av kolhydrat marginell i jämförelse med proteinets. Kolhydratintaget i gainerform läggs i sådana fall med fördel efter passet, för återhämtningens skull.
Jag har kollat runt lite själv gruben och hittade följande review artikel. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17956336?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
De beskriver bland annat att insulin ( som du säger ) inte bidrar till anabolism i humana muskler. Däremot hade det en inhiberande effekt på proteinnedbrytning. Jag har svårt att förstå detta. Det borde väl ändå ha en indirekt effekt på anabolism isåfall eftersom det påverkar den balansen?
I denna artikel däremot hävdar de att EAA ( som vi vet) stimulerar proteinsyntes men även att insulin gör det! Kollar man däremot i deras experiment har de använt sig av en EAA+kolhydrat dryck och inte någon kontroll med enbart kolhydrat
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17478528?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1
King Grub
25-02-2008, 16:49
Det räcker med fastenivåer av insulin för att EAA skall utöva maximal anabol effekt.
Det gäller att kunna läsa och tolka studier ordentligt. Vid tillförsel av protein och kolhydrat under styrketräning - vad jämförs med? Jo, 100% fastande träning. Har man tillfört protein och kolhydrat innan passet, har man redan påverkan från detta under träningen. Och det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte kontinuerlig tillgång. Vid kontinuerlig tillgång till aminosyror, stimuleras proteinsyntesen bara initialt, för att snart falla tillbaka till basnivåer.
Insulin stimulerar inte proteinsyntesen.
Turbonisse
25-02-2008, 17:32
Så vi som äter frukost innan träningen har egentligen ingen glädje av vassledrinken efter passet, underförutsättningen att man går hem och äter relativt omgående?
D.svensk
26-02-2008, 16:02
kreatin + kolhydrat innan träning. Gainers efter pass avslutat.
Det räcker med fastenivåer av insulin för att EAA skall utöva maximal anabol effekt.
Det gäller att kunna läsa och tolka studier ordentligt. Vid tillförsel av protein och kolhydrat under styrketräning - vad jämförs med? Jo, 100% fastande träning. Har man tillfört protein och kolhydrat innan passet, har man redan påverkan från detta under träningen. Och det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte kontinuerlig tillgång. Vid kontinuerlig tillgång till aminosyror, stimuleras proteinsyntesen bara initialt, för att snart falla tillbaka till basnivåer.
Insulin stimulerar inte proteinsyntesen.
Då gör jag en liten tilläggs fråga, om man intar EAA innan träning, och sen EAA under träning + kolhydrat under passet, för att sedan 30-60 min efter passet äta dagens största mål, är det förkastligt att inta EAA under träningen och borde läggas efteråt för att få hela effekten mer samlad? Har för mig jag läste om någon fördel med EAA under passet också, men jag kan ha misstolkat det.
D.svensk
26-02-2008, 16:12
1-Fiber rik frukost+vitamin tillskott. 2-Mellanmål frukt. 3-Stading lunch-protein rik. 4-kreatin + någon form av kolhydratsintag innan träning. 5-Gainers efter pass avslutat. 6-Mellanmål tex fruktsallad+kalorisnål macka(typ kalkon/grovtbröd) 7-kalorisnål-proteinrik kvällsmat. 8-protein whey.
Så har jag lagt upp min vardag. Men allt bygger ju på vilka resultat/mål man han vill uppnå.
King Grub
26-02-2008, 16:15
är det förkastligt att inta EAA under träningen och borde läggas efteråt för att få hela effekten mer samlad?
Lär inte finnas någon vits med det vid normal styrketräning som inte sträcker sig över flera timmar.
Har för mig jag läste om någon fördel med EAA under passet också, men jag kan ha misstolkat det.
Det reducerar muskelnedbrytningen, men som jag skrev tidigare: då jämför man med 100% fastande träning. Har du redan tillfört kolhydat och protein/aminosyror innan passet har du ju redan dessa i omlopp. Man kan inte bara ta ett studieresultat och applicera det helt random i praktiken utan att veta vad man undersökt och vad man jämfört med.
engdahl_86
26-02-2008, 16:24
Jag kör rage 40min innan pass, sen en "halv gainer med EAA" innan passet på fastande mage, sen en gainer efter passet och EAA 1h efter passet. Sedan blir de ett mål mat. Jag tycker snabba kollisar funkar bra, då man har fastande mage för bästa effekt av rage samt EAA.
Eller vad tror ni som "verkligen" kan? Detta är bara vad jag tycker.
King Grub
26-02-2008, 16:43
Är väl inget fel med det. Obs att "optimalt" upplägg inte är känt. Verkar som om många tror att det finns något hemligt sådant som bara ett fåtal sitter och trycker på kunskapen om.
Lär inte finnas någon vits med det vid normal styrketräning som inte sträcker sig över flera timmar.
Det reducerar muskelnedbrytningen, men som jag skrev tidigare: då jämför man med 100% fastande träning. Har du redan tillfört kolhydat och protein/aminosyror innan passet har du ju redan dessa i omlopp. Man kan inte bara ta ett studieresultat och applicera det helt random i praktiken utan att veta vad man undersökt och vad man jämfört med.
Jag vet inte vart jag fick det ifrån då, någon kosttillskottsburk måste hemsökt mig i sömnen. >_<
Får försöka tolka saker och ting bättre i framtiden.
engdahl_86
26-02-2008, 20:55
Är väl inget fel med det. Obs att "optimalt" upplägg inte är känt. Verkar som om många tror att det finns något hemligt sådant som bara ett fåtal sitter och trycker på kunskapen om.
"optimalt" upplägg skulle vara för enkelt *rolleyes*
Måste ju anstränga sig lite =) Får ju inte vara för enkelt t.ex "Ät de, lyft de, stå på en hand och du blir *flex* !
Men utifrån vad jag läst i olika threads så verkar upplägget ganska bra. Men en sak jag undrar över, de är ju inte de skönaste att gå omkring med fastande mage, så hur lång tid tar de för magen att bli "tom" om man äter nått lättare mellanmål? 2 - 3h eller liknande, låter ganska rimligt, om de är nån frukt eller 2 och nån kesomacka?
Har du nån bra koll på de grub?
engdahl_86
27-02-2008, 17:46
bump
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.