PDA

View Full Version : Natt Protein

technologik
24-02-2008, 11:10
Tänkte kolla lite vad andra anser om nattprotein, nödvändigt eller onödigt?
Tar själv inget nattprotein, anser inte att jag behöver ett specifikt protein för natten, men har vänner som kör på det och anser att det är absolut nödvändigt.
Lite kul att se vad andra tycker med.

Animalistic
24-02-2008, 11:20
jag kör med minikeso, funkar lika bra. långsamt protein(kasein) där

Fjällbrynt
24-02-2008, 11:27
+1

de går lika bra att dricka mjölk eller käka kvarg eller keso istället för att köpa nattprotein

Halldin
24-02-2008, 11:56
Får sömnproblem av kasein på kvällen. Kött blir det istället.

Pepz
24-02-2008, 11:57
jag äter mat såpass sent så jag behöver det inte

Niklas Sjöö
24-02-2008, 11:59
Vilken mängd kasein är rekommenderat? Räcker 100 g keso för en nattsömn på 7-8 h innan frukosten är på sin plats?

Fjällbrynt
24-02-2008, 12:04
har för mig att grub har sagt att 30 g kasein räcker i 7 timmar... rätta mig om jag har fel:P!

gurra162
24-02-2008, 13:04
Minst 7 timmar skrev han :)

Per B
24-02-2008, 15:52
Sloow Protein jordgubb i mjölk är riktigt fräscht att ta innan man går och lägger sig.

Troll
24-02-2008, 16:27
Jag tar nattprotein de dagar jag inte tränar för det är så gott. :D

De dagar jag tränar äter jag så pass sent att nattprotein inte är nödvändigt.

Fordon
24-02-2008, 17:48
Hur stor skillnad skulle kroppen tycka att det var om man körde med vassle istället? Känns som att det borde räcka ändå för de 5, kanske 6 timmarna man sover per natt?

Känns lite väl overkill för en vanlig idiot att köra med nattprotein liksom liksom liksom..

Handcuff
24-02-2008, 17:50
Hur stor skillnad skulle kroppen tycka att det var om man körde med vassle istället? Känns som att det borde räcka ändå för de 5, kanske 6 timmarna man sover per natt?

Känns lite väl overkill för en vanlig idiot att köra med nattprotein liksom liksom liksom..

SKulle funka bra utan något alls också. Förutsatt att du får i dig lagomt med protein under dygnet (1,5-2g/kg). Att addera ytterligare till natten kommer knappast göra från eller till *popcorn*

Pepz
24-02-2008, 18:16
SKulle funka bra utan något alls också. Förutsatt att du får i dig lagomt med protein under dygnet (1,5-2g/kg). Att addera ytterligare till natten kommer knappast göra från eller till *popcorn*

+1
märkligt att folk är så rädda för att bryta ner muskler när man sover.
Nattprotein behövs verkligen inte om du äter kvällsmål. Och det spelar nog mindre roll även om du inte gör det....
Och man kan äta kolhydrater vid kvällsmålet hör och häpna....*gah!*

... Klarar ni av att sova eller får ni mardrömmar om att ni är katabola:D

Julan79
24-02-2008, 18:39
Hur kommer det sig att ingen varken inom elitlyftning/byggning eller inom andra sporter går på dessa tramsgrejer?

Sluta tramsa er nu är ni snälla och använd ert sunda förnuft.

Handcuff
24-02-2008, 18:40
Hur kommer det sig att ingen varken inom elitlyftning/byggning eller inom andra sporter går på dessa tramsgrejer?

Sluta tramsa er nu är ni snälla och använd ert sunda förnuft.

Precissera gärna vad du tycker är svammel :confused:

Eddie Vedder
24-02-2008, 18:53

Om du är ute efter fördelarna med långsamt protein, d.v.s. hämma muskelnedbrytning, då är en vassledrink som ersättning ett dumt val.

Den stimulerar nysyntes muskeplrotein och inte motverkan av detsamma. Då är det klokare med något mataktigt, keso med nerskivad frukt, lite fil och müsli, en pannbiff med några potatisar etc.

Alternativt att man äter rejält på kvällen och klarar sig gott och väl till morgonen efter.:thumbup:

Fordon
24-02-2008, 22:24
Så..det är egentligen helt onödigt att ta vassleprotein innan man går och lägger sig?

King Grub
24-02-2008, 22:26
Jämfört med att gå och lägga sig utan att ha ätit på länge är det klart att det är bra, men vassle är ett sämre alternativ än något annat fullvärdigt protein, mat eller kaseinpulver. Vassle stimulerar proteinsyntesen, men det är en flyktig stimulans som inom ett par timmar återgår till basnivåer, och vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Vassle och kasein, t ex i mjölkfördelning eller liknande, är utmärkt och ger den bästa proteinbalansen om man bara jämför protein mot protein.

Stenmark
25-02-2008, 17:38
Som en kompis till mig som varit NM 3a I tyngdlyftning engång sa till mig, "Pizza och Kreatin är det enda kosttillskotten som funkar".