View Full Version : Fråga angående proteindrink!
kraftkillen81
11-01-2008, 12:31
Hej!
Om man tex använder i mitt fall, MaxGain Ultra MRP som måltidsersättare. Jag dricker den ca 3ggr om dagen. Behöver ja då egentligen en separat proteindrink av tex vassle osv?
Eller räcker den mängd protein som jag får i mej av MRP:n? Jag tar ca 100g per portion ca 3ggr om dagen. Och det blir ju ca 90g protein plus proteinet från gainern efter träning.. När jag tränar använder jag EsaPro samt den gamla MaxGain..
Tacksam för svar!
Behöver du mer protein totalt i kosten?
Om ja: Ja, eller mer protein från mat
Om inte: Nej.
kraftkillen81
11-01-2008, 13:11
Jag räkna ut att jag behöver ca 140g protein om dagen (2gx70kg=140g)
Jag får ju i mej ca 90g av MRP:n såg ja nu om ja tar den 3ggr om dan, sen ca 30g från MaxGain + EsaPro. Det blir ju iaf 120g protein minst. Sen kommer ju maten jag äter till också plus mellanmålen..
Ska man ligga på ett överskott eller räcker det att ligga på gränsen?
Jag räkna ut att jag behöver ca 140g protein om dagen (2gx70kg=140g)
Jag får ju i mej ca 90g av MRP:n såg ja nu om ja tar den 3ggr om dan, sen ca 30g från MaxGain + EsaPro. Det blir ju iaf 120g protein minst. Sen kommer ju maten jag äter till också plus mellanmålen..
Ska man ligga på ett överskott eller räcker det att ligga på gränsen?
Det beror ju på vilket resultat du vill nå.
kraftkillen81
11-01-2008, 14:37
Det beror ju på vilket resultat du vill nå.
Finns de nån gräns på hur mycket protein som är lämpligt då? Eller är det bara så att ju mer desto bättre kanske??
Eddie Vedder
11-01-2008, 14:43
Finns de nån gräns på hur mycket protein som är lämpligt då? Eller är det bara så att ju mer desto bättre kanske??
Nej mer är inte bättre, men samtidigt krävs ett väldigt extremt intag för att emn frisk individ ska få i sig (vad som idag anses vara) ohälsosamma mängder.
Att överstiga det behovet du har för att syntetisera kroppsvävnad innebär att proteinet i större grad används som energikälla helt enkelt. Protein är främst byggstenar och inte energikälla, när fler byggstenar inte krävs byggs alltså inte mer under en given mätperiod.:)
Understiger du ditt energibehov kommer dessutom proteinbalansen med allra största sannolikhet bli negativ oavsett mängderna.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.